Recruitment Marketing
Strategy
5 simpele manieren om de candidate experience te verbeteren
Als je alle kandidaten netjes antwoord geeft tijdens het recruitmentproces, onderscheid je je al van de rest van de markt. Maar voor een goede candidate experience is dit niet genoeg. Want dan wel werkt? Vraag om feedback! In deze blog lees je 5 manieren hoe jij de candidate experience kunt verbeteren.
De candidate experience is niet alleen cruciaal om toptalent aan te trekken, het draagt ook bij aan de reputatie van de organisatie. De candidate experience heeft dus direct invloed op de employer brand die de organisatie uit wil dragen. Een negatieve klantervaring kan ervoor zorgen dat je toptalent kwijtraakt en dat de organisatie niet de groei kan maken die het voor ogen heeft. Een goede candidate experience daarentegen, maakt grote positieve impact op je organisatie. Kandidaten zijn eerder geneigd om een aanbod te accepteren, zullen eerder naar je refereren in hun omgeving en zullen sneller opnieuw solliciteren voor een functie. Hierdoor groeit je talent pool én verbeter je employer brand. Hoe kunnen recruiters vandaag nog een positieve impact leveren op de candidate experience?
1 - Optimaliseer je vacature
De vacature is hét moment waarop je kandidaten voor je wint of verliest. Kandidaten willen in een vacature precies zien wat de baan inhoudt, waar het bedrijf naar op zoek is en wat werken bij het bedrijf hen oplevert. En dan hebben we het niet over een waslijst aan verantwoordelijkheden en eisen, maar een helder, kort en bondig overzicht van de highlights van de job. Vraag aan kandidaten altijd wat hun het meeste aansprak in de vacature. Vraag aan kandidaten altijd wat hun het meeste aansprak in de vacature. Hiermee krijg je inzicht in de drijfveer van de kandidaat om te solliciteren.
💡 Pro tip: het schrijven van een vacature is de eerste en belangrijkste stap in het aantrekken van toptalent. Het schrijven van vacatures kan enorm veel tijd kosten. Om jou tijd te besparen hebben we een template opgesteld waarmee jij keer op keer een topvacature kunt schrijven!
2 - Vraag en geef feedback
Een onderzoek van Talent Board laat zien dat bedrijven die afgewezen kandidaten om feedback vragen hun relaties met hen helpen te versterken. Je toont niet alleen respect door de kandidaat om zijn of haar mening te vragen, je kunt er ook de vruchten van plukken en met deze informatie jouw recruitmentproces optimaliseren. Tegelijkertijd helpt constructieve feedback ook kandidaten om inzichten te krijgen. Uit onderzoek van LinkedIn Talent Solutions blijkt dat 94% van de professionals feedback wil, maar dat enkel 41% dit ook daadwerkelijk na een sollicitatie heeft ontvangen. Het lijkt dus simpel: feedback is niet alleen prettig voor de kandidaat, maar ook voor de organisatie. Dan rest de vraag: hoe vraag en geef je dan feedback? Je kunt feedback zelf heel eenvoudig in de communicatie toevoegen. Als je een kandidaat afwijst via de mail, kun je prima in diezelfde mail de primaire reden van afwijzing aangeven. Je kunt de kandidaat vervolgens ook nog aanbieden om telefonisch meer toelichting te geven. Als je kandidaten constructieve feedback geeft, zijn ze 4 keer meer geneigd om opnieuw te solliciteren.
3 - Wees transparant over het recruitmentproces
We vinden het allemaal prettig als we weten waar we aan toe zijn. Dat geldt ook voor kandidaten die gesolliciteerd hebben voor jouw vacature. Wetende hoe spannend solliciteren kan zijn, is het des te prettiger als je kandidaten kan geruststellen door ze het hele proces duidelijk te maken. Dat kun je op drie manieren doen:
1. Je kunt het in de vacature aangeven door het proces te visualiseren in 3-6 stappen.
2. Je kunt ook tijdens ieder contactmoment met de kandidaat aangeven wat de volgende stap precies inhoudt en wanneer die plaatsvindt.
3. Je kunt aan de kandidaten vragen wat hun verwachtingen zijn. Sluiten deze verwachtingen aan bij jouw recruitmentproces?
Je kunt alle manieren ook combineren, dat schept een nog duidelijker beeld!
4 - Candidate Relationship Management
De candidate experience houdt niet op wanneer je besluit een kandidaat niet aan te nemen. Kandidaten die niet voor een functie in aanmerking komen, kunnen op een later moment de perfecte kandidaat zijn voor een andere functie. Het loont dus om ook in afgewezen kandidaten te investeren.
In contact blijven met je candidate pool kan de time to hire in de toekomst flink inkorten.
Een CRM systeem kan je organisatie helpen om:
- Relaties met huidige en toekomstige kandidaten te onderhouden en versterken
- De samenwerking met collega recruiters en het hiring team te verbeteren
- Een meer persoonlijke benadering te brengen in het recruitment proces
- Je talent pool continu te vullen met kandidaten
- De time to hire te verkorten
5 - Communiceer!
Eén van de grootste frustraties van kandidaten is gebrek aan communicatie tijdens het sollicitatieproces. Volgens onderzoek van Aptitude Research hoort ruim 60% van de kandidaten nooit meer van een bedrijf na het solliciteren. Communiceren is dé manier om de band met je kandidaten te versterken en de candidate experience te verbeteren. Communicatie is niet alleen waardevol voor kandidaten waar je je oog op hebt, het is net zo belangrijk voor kandidaten die je niet bij het profiel vindt passen. Een paar gouden tips:
- Gebruik technologie in jouw voordeel. Het kan soms heel veel tijd kosten om met alle kandidaten in contact te blijven. Gelukkig zijn er ATS of CRM software waarmee je e-mails kunt automatiseren. Handig als je bijvoorbeeld sollicitatiebevestigingen uit wil zetten of een grote groep kandidaten aan het begin van het proces wil afwijzen. Het is enorm tijdrovend om dat allemaal handmatig te doen!
- Wees persoonlijk en vorm een band. Je wil met alle kandidaten een band opbouwen, niet alleen met de kandidaten die je eventueel een aanbod wil doen. Alle mensen die voor jouw functie gesolliciteerd hebben zijn waardevol! Als je ook de ongeschikte kandidaten een goed gevoel meegeeft over de organisatie zal hij of zij eerder naar je refereren en eerder opnieuw solliciteren.
- Communiceer niet te laat. Niemand houdt ervan om aan het lijntje gehouden te worden. Kandidaten dus ook niet. Wacht dus niet te lang met het delen van updates over het sollicitatieproces! De beste kandidaten kun je na een paar dagen al kwijt zijn, omdat ze verder zijn gegaan met een andere optie.
Wil jij toptalent voor je winnen?
Communicatie is key voor de optimale candidate experience, maar het kost ook veel tijd. Daarom hebben we templates mét uitleg gemaakt hoe je het beste e-mails kunt inzetten tijdens het sollicitatieproces. Deze bevat gebundelde follow-up templates en zijn direct in te zetten voor jouw organisatie. Zo bespaar jij tijd én bouw je aan een betere candidate experience. Een win-winsituatie.
💡Wist je dat je met simpele e-mails de candidate experience een boost kunt geven? Download de templates via onderstaande button!
Our work