Social Media Management
Zo krijg je hogere engagement met Instagram Stories
Stories zijn populairder dan ooit. Ze veranderen de manier waarop we content consumeren op social media: bye newsfeed, hello Stories! Voor bedrijven die zich op social media willen laten zien, staat er een nieuwe uitdaging voor de deur. Wat maakt nou een 'goede' Story? En hoe maak jij er zelf één?
💡 Stories zijn niet nieuw: Snapchat begon er in 2012 al mee: verticale, kortstondige foto's en video's die gebruikers met hun vrienden konden delen en na afspelen verdwenen. Pas jaren later, in 2016, introduceerde Instagram hun Stories-functie en een jaar later begon Facebook er mee. Nu kunnen marketeers er niet meer omheen: Stories moet mee in de marketingstrategie, maar verdient z'n eigen pakkie-an.
Waarom Stories goed zijn voor jouw social business
De meest voor de hand liggende reden is dat Stories populair zijn. En wat populair is, wordt veel gebruikt. Los van de populariteit, zijn er hier nog een paar interessante statistieken om je over te halen:
- 75% van de Instagram gebruikers is meer engaged met een bedrijf na het zien van hun Story
- 20% van de Stories levert direct contact op met de gebruiker
- 250.000.000 mensen kijken dagelijks Stories
- Overdag is de beste tijd om te posten, 's nachts slapen je volgers. Stories zijn ook maar 24 uur zichtbaar!
What about content?
Met content kun je alle kanten op. Snelle video's maken, mooie foto's, updates en je kunt gebruiken maken van leuke functionaliteiten, zoals:
- Geotags: hiermee kun je bereik vergroten. Je tagt als het ware een plaats, waardoor gebruikers die op deze plaats zoeken in Instagram weer op jouw Story uitkomen!
- Swipe up: in Stories klikt tot 25 procent door naar de landingspagina. Wel een note-to-the-side, je kunt alleen gebruik maken van deze functie als je 10k + volgers hebt of adverteert met Instagram Stories
- Poll-functie: wat dacht je van het gesprek aangaan met je doelgroep? Met Stories zet je binnen no-time een poll op, wat je leuke inzichten kan opleveren!
Volg deze regels
Stories vragen om een andere aanpak, maar ook om een andere strategie. Er is een stuk minder ruimte voor tekst: je moet korter en bondiger dan ooit je bericht overbrengen. Daarnaast zijn Stories nóg meer gericht op het visuele dan een gewone post in de feed. Show, don't tell! Om je boodschap echt goed over te brengen met Stories moet je het dus simpel houden:
- Gebruik een goede visual die in één oogopslag het verhaal vertelt
- Vertel je boodschap in 1 korte video, dit werkt het beste
- Maak je Story 'eigen' door maximaal 3 elementen toe te voegen: gif, locatie, #hashtag, logo, poll, stickers, etc.
Heeft Facebook eisen voor Stories? Ja, dat zijn er nogal wat. Deze eisen neemt Facebook vooral mee wanneer je gaat adverteren met Stories, maar deze regels maken ook je organische Stories een stuk mooier en more engaging! Dit zijn de belangrijkste.
Afbeeldingen
- Aanbevolen resolutie: 1.080 x 1.920 pixels
- Maximale grootte: 30 MB
- Type bestand: jpg of .png
- Zichtbaar voor: 5 seconden
Video's
- Aanbevolen resolutie: 1.080 x 1.920 pixels
- Maximale grootte: 4 GB
- Type bestand: .mp4 of .mov
- Zichtbaar voor: 15 seconden
Welke tools kun je gebruiken voor het maken van jouw Stories?
Wil je gelijk aan de slag met Stories? Dit zijn twee tools die je (gratis!) kunt gebruiken voor het opmaken van Stories. Ze zijn erg handig voor gebruik, waardoor je binnen no-time een mooie Story klaar hebt. Daar worden wij weer blij van!
- Canva: met deze tool kun je niet alleen heel eenvoudig afbeeldingen bijsnijden en een logo toevoegen voor je berichten op social media, maar ook Stories ontwerpen!
- Stories Creator: een tool van Buffer waarmee je in drie simpele stappen je Story maakt. De eerste stap is het kiezen van een achtergrondkleur of liever nog een goede achtergrondafbeelding. Daarna kun je graphics (een logo bijvoorbeeld) en tot 3 blokken tekst toevoegen. Die blokken tekst kun je helemaal customizen. De laatste stap is checken hoe je Story er in Instagram uit komt te zien en downloaden maar. We hebben getest en deze simpele Story rolde er in 10 minuutjes uit:
Hoe zit het met adverteren?
Je kunt het beste met Stories op Instagram en Facebook beginnen, deze advertenties kun je op beide kanalen in één handig platform beheren. Waarom? Omdat Instagram van Facebook is. Het is aan te raden om Stories te scheiden van in feed advertenties, gezien de engagement totaal anders is. Daarnaast moet je voor Stories sowieso aparte afbeeldingen maken gezien Stories een ander formaat qua beeld heeft (zie hierboven). Facebook kan jouw 'gewone' advertentie converteren voor Stories, maar het eindresultaat is dan niet optimaal: je horizontale afbeelding moet passen in een verticale opstelling (Stories zijn namelijk altijd verticaal) en de tekst die in een normale feed-advertentie past, krijgt niet zoveel ruimte in de Story. Is je bericht langer dan 190 karakters, dan wordt 'ie afgekapt. En dat is natuurlijk zonde!
Conclusie
De drempel om met Stories te posten en adverteren is nog nooit zo laag geweest. De regels zijn helder en de gratis tools om er één te maken zijn super eenvoudig. Iedere marketeer kan hiermee werken: beloofd! Toch kan het nog best lastig zijn om jouw boodschap kort en krachtig te formuleren. Je hebt met Stories nou eenmaal weinig ruimte om veel te vertellen. Laat dus vooral het beeld z'n werk doen! Bij het voorbeeld hierboven hebben we daarom expres gekozen voor een heel rustig beeld met een herkenbaar symbool wat we (volgens mij) allemaal met social media associeren. In één seconde weet jij al dat het over social media gaat. Vervolgens wordt het duidelijk dat je meer volgers kan krijgen door een contentkalender te gebruiken. De actie 'ontvang 'm nu gratis' is ook recht voor z'n raap.
Ga er gewoon mee aan de slag: experimenteer, maak fouten en leer! Alleen dan kun je groeien!
Our work