Social Media Management
Zo zet je Instagram Stories in voor lokaal adverteren
Lokaal adverteren, de mogelijkheden worden steeds groter! De Stories functie op social media zoals Snapchat en Instagram geeft lokale bedrijven nu dé mogelijkheid om hun doelgroep in de buurt te bereiken. Door de locatie van jouw bedrijf toe te voegen aan je post, wordt jouw advertentie tussen de 'gewone' Stories van lokale gebruikers getoond. We laten je zien hoe je dit op Instagram Stories aanpakt.
Maar eerst, wat zijn Instagram Stories?
- Met Instagram Stories kun je op een handige en snelle manier leuke en spontane momenten van de dag delen, zonder dat ze permanent op je profiel zichtbaar blijven: je Stories verdwijnen na 24 uur (tenzij je ze zelf eerder verwijdert) en zijn daarna niet meer terug te halen.
- Je kan zoveel Stories delen als je wilt en door de hoeveelheid filters kun je jouw creativiteit de vrije loop laten. Daarnaast kun je in jouw Story vragen stellen aan je volgers, een poll starten en mensen of locaties @taggen!
- De Stories van de mensen die jij volgt verschijnen bovenaan je 'feed' en kun je bekijken door op hun profielfoto te klikken. Daarnaast kan je op de Stories reageren met een emoticon of een berichtje.
- Gebruikers kunnen op Instagram kiezen of hun profiel openbaar of privé is. Als je ervoor kiest om je account privé te maken, kunnen alleen jouw volgers zien wat je deelt. Dit geldt voor zowel je gewone berichten als je Stories. Als je profiel openbaar is, kan iedere gebruiker je berichten en Stories bekijken.
Instagram Stories voor lokale bedrijven
De belangrijkste reden om Instagram Stories lokaal in te zetten, is omdat je gemakkelijk mensen in de buurt kunt bereiken. Dat kun je doen door een zogenoemde 'geo hashtag' te gebruiken.
Simpel gezegd is een geo hashtag gewoon de locatie die je aan je post hebt gelinkt, maar dan in marketingtaal. Posts met zo'n geotag krijgen 79% hogere engagement dan posts zonder! Wanneer gebruikers zoeken op een bepaalde locatie, verschijn in bij hen de zoekresultaten! Je kan ook een GPS-coördinaat toevoegen aan je 'gewone' foto of video in de feed, waardoor je in lokale zoekresultaten van de in feed posts verschijnt.
Waar kan je Stories organisch voor gebruiken? Instagram Stories voegen als het ware een extra dimensie toe aan je social strategie. Deze kun je ook organisch (onbetaald) goed inzetten. Een paar ideeën:
- Geef je volgers een kijkje achter de schermen: bij een vergadering, een bedrijfsuitje of andere activiteit die meestal achter gesloten deuren plaatsvindt.
- Lanceer een speciale actie onder je volgers die maar 24 uur beschikbaar is (dan verdwijnt je Story weer). Laat ze bijvoorbeeld je product gebruiken, een foto delen onder hun volgers, jouw bedrijf en vrienden taggen.
- Maak reclame voor nieuwe of exclusieve producten.
- Geef tutorials of how-to's van producten.
Voordat je begint met lokaal adverteren
Voordat je begint met lokaal adverteren via Instagram Stories, moet je goed nadenken over de volgende punten:
- Wat wil je met je Stories bereiken? Wil je jouw bedrijf promoten? Meer volgers aantrekken? Een nieuw product etaleren? Bezoekers voor je evenement aantrekken?
- Wie wil je aanspreken (doelgroep)?
- Welk verhaal wil je vertellen? Instagram is all about showing, not telling. Dus beeld is enorm belangrijk. Je kan voor Stories een foto of video gebruiken, van maximaal 15 seconden. Let op: de video's of foto's moeten samen wel een verhaal vormen! Mensen krijgen die namelijk achter elkaar te zien.
- Wat voor soort foto's of video's wil je maken? Welke stijl ga je uitdragen en welke filters kies je? Wees hierin consistent, dat zorgt voor herkenbaarheid!
- Denk na over een call-to-action. Wat wil je dat de doelgroep doet? Op Instagram wordt vaak de term 'swipe up' gebruikt, de beweging die je moet maken om een link te openen in de advertentie. Zet de CTA pas in op de laatste foto/video van je Story reeks.
- Welke hashtags ga je gebruiken?
- Je moet naast adverteren ook organisch berichten posten. Een bedrijf met een mooi profiel en leuke berichten nemen mensen eerder serieus dan een bedrijf dat zonder basis adverteert.
Gebruik de Facebook bedrijfsmanager voor adverteren!
Om te adverteren via Stories heb je de Facebook Bedrijfsmanager nodig. Met de Bedrijfsmanager kan je meerdere advertenties maken en bijvoorbeeld advertenties a/b-testen. Handig! Daarnaast krijg je een mooi overzicht van al je campagnes. Het is misschien even sleutelen in het begin, maar we beloven je: je haalt er heel veel uit!
Jouw Instagram Story campagne maken
Om te adverteren op Instagram gaan we naar Facebook Advertentiebeheer in de Bedrijfsmanager. Hieronder volgt een stappenplan.
Stap 1: Doel van je campagne
Bij het bouwen van een advertentie start je altijd met het kiezen van de juiste marketingdoelstelling. Daarmee bepaal je eigenlijk wat je met je advertentie wilt bereiken. De beste doelstellingen voor het promoten van je Instagram Stories zijn:
Bereik:
Je wilt dan je advertentie aan zo veel mogelijk mensen in je doelgroep tonen.
Videoweergaven:
Je wilt dan video's delen met zoveel mogelijk mensen die ze waarschijnlijk zullen bekijken.
Conversies:
Je wilt de doelgroep stimuleren om een specifieke actie uit te voeren op de website van je bedrijf, zoals een app downloaden, registreren of een aankoop doen. Let op: dit kan alleen wanneer je de Facebook Pixel (tracking code) hebt geïnstalleerd op je website.
Verkeer:
Je wilt mensen vanuit Instagram leiden naar een landingspagina van jouw bedrijf.Andere opties zoals Appinstallaties of leads genereren (potentiële klanten aantrekken) zijn ook mogelijk! Kijk vooral even in de Bedrijfsmanager.
Stap 2: Doelgroep selecteren
Om te adverteren op Instagram moeten we de doelgroep afbakenen en selecteren. Dat kan op 4 manieren:
Zelf afbakenen:
Op basis van demografische kenmerken en interesses.
Look-a-like:
De look-a-like optie gebruiken op basis van de Facebook Pixel of een lead lijst. Facebook gaat op basis van informatie van deze leads een doelgroep afbakenen die dezelfde eigenschappen heeft.
Lead generation
Gerichte retargeting op basis van eerdere advertenties of conversies.
Facebook pixel
Retargeting op basis van de Facebook Pixel (gepseudonimiseerd).Let op: dit kan alleen wanneer je de Facebook Pixel (tracking code) hebt geïnstalleerd op je website.
Het is belangrijk om bij de doelgroepafbakening specifiek te zijn, zodat je relevantie hoog is. Je wilt namelijk niet dat jouw kinderkleding in de feed van 18-jarige scholieren of studenten te zien is. Daarnaast wil je natuurlijk een doelgroep aanspreken die converteert of interesse heeft getoond in jouw merk of bedrijf.
Stap 3: Locatie selecteren
Nu is het tijd om de juiste locatie te targeten. Kies in welke stad je jouw advertentie aan mensen wilt tonen en selecteer vervolgens 'current city only'. Door dit te doen, target je tot de grens van de stad waar je bedrijf zich bevindt. Dat is heel handig als je lokaal wilt adverteren!
Stap 4: Budget bepalen
De volgende stap is het bepalen van het budget dat je in wilt zetten. Dat heeft direct invloed op hoe vaak je advertentie wordt getoond. Je kan kiezen om de advertentie doorlopend weer te geven of een start- en einddatum in te stellen. Verder kan je een budget per dag, week of over de hele campagne trekken. Bedenk goed welk marketingbudget je klaar hebt liggen.
Stap 5: De gesponsorde story in elkaar zetten
Wanneer je de gehele advertentieset in elkaar hebt gezet en alle instellingen goed hebt staan, gaan we de advertentie opmaken. Je kan kiezen om een afbeelding of video te gebruiken. Voor beide opties gelden een aantal strenge eisen:
Afbeeldingspecificaties:
Gebruik de online HTML converter om de content voor je website makkelijk samen te stellen
- Afbeeldingsformaat: 1080 x 1920 pixels
- Afbeeldingsverhouding: 9:16
- Gebruik een afbeelding met weinig tekst in beeld om het aantal weergaven te maximaliseren. Voor Instagram en Facebook geldt dat maximaal 20% van de afbeelding uit tekst mag bestaan. Als dit hoger is, wordt de advertentie afgekeurd.
Videospecificaties:
- Indeling: .mp4 of .mov
- Resolutie: minimaal 720p
- Bestandsgrootte: maximaal 2,3 GB
- Beeldverhouding: 9:16
- Lengte: maximaal 15 seconden
- Elk frame (een video bestaat uit frames) mag ook maar 20% tekst bevatten
Wanneer je één van de twee hebt toegevoegd, koppel je de URL van de gewenste webpagina aan de advertentie.
Our work