Social Media Management
Hoe vind je jouw target audience op social media?
Worstel jij met het bereiken van jouw doelgroep op social media? Veel bedrijven lukt het niet goed om hun target audience op social media aan te spreken. Vaak posten deze bedrijven lukraak berichten zonder écht te weten of het wel bij de juiste persoon belandt. Er zijn ook bedrijven die wel succes boeken met het vinden van hun doelgroep. Maar hoe doen ze dat nou? Door hun target audience op te sporen!
Wat is een target audience?
Een target audience is een Engelse marketingterm voor doelgroep. Het is een groep mensen dat je met jouw bedrijf wilt aanspreken. Dit definieer je bijvoorbeeld op basis van demografie, werk, interesses, educatie of locatie.
In deze blog leer je hoe je in 5 stappen jouw doelgroep op social media vindt:
- Buyer persona's maken
- Social mediakanalen
- Bestaande klanten vragen
- Concurrenten bereiken
- Custom audience maken
Hoe vind je jouw target audience op social media?
In deze 5 stappen heb je jouw doelgroep op social media bepaalt en weet je waar en hoe je het beste met ze kan communiceren! Dat levert jou meer bereik, waardevollere interacties en meer volgers op, om maar een paar voordelen te noemen!
Maak een buyer persona
Een goed begin om jouw target audience te schetsen, is door een buyer persona te maken. Daarmee leer je aan de hand van een aantal belangrijke categorieën en vragen je ideale klant kennen. En dat levert je het volgende op:
- Je leert hoe je deze ideale klant het beste aan kunt spreken en met welke content (https://blog.sendtodeliver.nl/nieuws-content/sluiten-jouw-blogs-al-aan-op-de-buyers-journey).
- Je ontdekt welke tone of voice je het beste kunt gebruiken, welke past bij de normen en waarden en persoonlijkheid van jouw ideale klant.
- Je begrijpt wat jouw ideale klant belangrijk en relevant vindt in relatie met een bedrijf.
Deze kennis is enorm waardevol als je dezelfde taal wilt spreken als je doelgroep. Hoe beter je met jouw doelgroep communiceert, hoe meer je zorgt voor engagement en hoe groter de kans dat ze uiteindelijk klant bij je worden!
Maak nu jouw eigen buyer persona met dit gratis template, inclusief uitleg per onderdeel!
2. Ontdek welke social media de doelgroep gebruikt
De meeste van ons kennen Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, WhatsApp en LinkedIn wel. En hoewel we steeds meer gebruik maken van social media, zitten we natuurlijk niet allemaal op ieder kanaal. De een zit vooral op Twitter en WhatsApp, de ander heeft alleen LinkedIn: de voorkeur van het platform hangt echt af van de persoon. Het is slim om te blijven checken wat de laatste trends zijn binnen social media. Welke platformen worden op dit moment het meest gebruikt, met welke frequentie en door wie? Newcom is een bureau dat al tien jaar lang onderzoek doet naar het gebruik van social media in Nederland. Rapporten van het bureau kun je downloaden en veel kennis uit opdoen! Daarnaast kan het geen kwaad om in de analyses te duiken van jouw huidige social kanalen. Op de bedrijfspagina vind je vaak heel veel data over je doelgroep en wanneer ze online zijn.
3. Vraag het aan je bestaande klanten
Je komt al een heel eind met ons buyer persona template, trendrapporten en alle informatie die je in jouw social media kanalen kunt vinden. Maar om je doelgroep nog beter te verfijnen is het handig om eens bij je bestaande klanten na te gaan waar hun voorkeuren liggen. Je kunt ze een online enquete sturen of een e-mail en vragen welke social media platformen ze het meest gebruiken, welke bedrijven ze leuk vinden om te volgen, wat voor content ze het liefst lezen of kijken en van wie deze content dan komt. Nuttige informatie waarmee je jouw doelgroep nog beter leert kennen! Daarnaast kun je van de bedrijven die ze noemen ook een hoop leren: zij doen het namelijk zo goed dat ze gelijk top of mind zijn.
4. Bekijk je concurrenten, maar niet te veel
In de vorige stap heb je al wat bedrijven kunnen noteren die het volgens jouw klanten goed doen, maar dit hoeven niet per se bedrijven te zijn die jouw concurrenten zijn. Waar het bij de vorige stap vooral om inspiratie ging, gaat het bij deze stap veel meer om bruikbare informatie. Als je jouw concurrenten op social media bekijkt, op welke kanalen zijn ze dan actief? Misschien heb jij in de afgelopen stappen ontdekt dat Twitter een hotspot is voor je doelgroep en zie je dat concurrenten hier niet zo actief zijn. Dat is natuurlijk top! Dan weet jij dat je hier de aandacht kan grijpen en minder concurrentie hebt. Verder kun je analyseren welke tone of voice gebruikt en wat voor content gedeeld wordt. Slaat dit ook aan bij hun doelgroep? Met deze informatie kom jij erachter hoe jij met jouw bedrijf onderscheidend kunt zijn.
De valkuil bij het analyseren van je concurrenten kan zijn dat je te veel gaat kijken en je eigen identiteit een beetje verlieft. Dus houdt de mission statement van jouw organisatie altijd centraal!
5. Maak een custom audience
Als je meer mensen wilt bereiken of bijvoorbeeld meer verkeer naar je website wilt krijgen, is adverteren op social media een van de snelste manieren om dit te bereiken. Hoe mooi is het als je mensen met je advertenties bereikt die binnen jouw target audience passen? Hoe relevanter jouw advertentie voor de doelgroep, hoe groter de kans dat je deze mensen kunt aansporen!
Gelukkig kun je jouw doelgroep helemaal opmaken binnen bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn. Dat kan op een aantal manieren:
- Je kunt zelf de demografische gegevens, interesses, opleidingsniveau, vakgebied, locatie, en nog veel meer selecteren en op basis daarvan een doelgroep opslaan. Die kun je dan voor andere campagnes weer selecteren, dat scheelt een hoop werk! Let op dat je per buyer persona één doelgroep aanmaakt, zo hou je het specifiek. Stel dat je een online kledingwinkel hebt, dan wil je doelgroepen segmenteren (ofwel afbakenen) op basis van de producten waarin ze geïnteresseerd zijn.
- Als je al over een databestand beschikt, dan kan je deze in advertentiebeheer uploaden om een 'custom audience' aan te maken. Vervolgens kan Facebook of LinkedIn daar een lookalike of vergelijkbare doelgroep omheen bouwen. Handig! Hiermee wordt jouw doelgroep namelijk nog specifieker en accurater, omdat het op basis van echte data wordt opgebouwd.
En nu?
Als je al deze stappen hebt gevolgd, dan heb je een ijzersterke doelgroep op social media opgebouwd. Gefeliciteerd! Nu zit je werk er helaas nog niet op, want je wilt natuurlijk blijven leren en optimaliseren. Experimenteer met meerdere doelgroepen, blijf de data analyseren en herhaal het invullen van een buyer persona ieder jaar om helemaal up to date te blijven! Heb je nog geen goed template voor een buyer persona? Download onze dan nu gratis!
Our work