Blogs

Social Media Management

9 min read
2021-09-16

6 onmisbare elementen voor een succesvolle social media strategie

Social media is een van de meest krachtige marketing tools om te gebruiken binnen je organisatie. Uit onderzoek van Newcom blijkt dat het gebruik van social media ook in 2020 nog steeds groeit. Gemiddeld zitten we dagelijks 98 minuten op social media. Social media is dus nog steeds enorm hot en ieder bedrijf wil natuurlijk een graantje succes meepakken. Maar succes maak je alleen als je een ijzersterke strategie hebt. In deze blog lees je de 6 onmisbare elementen om de impact van je social media marketingstrategie te vergroten.

1. Doelen

Wat zijn je primaire doelstellingen van je social media marketingstrategie? Dit kan afhankelijk zijn van je vakgebied. Wil je verbinding maken met je volgers of wil je gewoonweg meer verkeer naar je website? In het algemeen zijn de drie doelen van elke marketingstrategie het vergroten van de naamsbekendheid, het betrekken van klanten bij het merk en het opbouwen van een community, en het converteren van verkeer naar klanten.

2. Buyer persona

De essentie van social media marketing is dat je een bepaald publiek wilt aanspreken. Om te weten wie je doelgroep precies is, wat ze nodig hebben en welke interesses ze hebben, maak je een buyer persona. Zonder dat je duidelijk in kaart hebt gebracht op wie je social media marketing gericht is kan jouw boodschap niet bij de juiste mensen terecht komen. Zonde, want je steekt al je kostbare uren niet voor niets in je social media.

Een goede buyer persona omschrijft je ideale klant aan de hand van demografische gegevens van je doelgroep, hun uitdagingen en pijnpunten én hoe jij deze kunt oplossen. Natuurlijk breng je ook in kaart op welke social media kanalen deze ideale klant zit zodat je het juiste kanaal kiest voor jouw social media marketingstrategie.

Wil je gelijk aan de slag met je buyer persona? Download ons gratis template hier!

DOWNLOAD BUYER PERSONA TEMPLATE

3. Wat moet je posten?

Als je weet wat je doelen zijn en op wie je social mediamarketing gericht moet zijn, is het tijd om onderzoek te doen naar:

  • De inhoud (wat spreekt je doelgroep aan?)
  • De poststrategie

Je social media marketingstrategie zal waarschijnlijk zowel eigen content als content van anderen bevatten. Welke content activeert de doelgroep om te reageren op een post, te klikken op een link of zelfs je website te bezoeken? Hier moet je niet alleen denken aan de vorm van content, maar ook de inhoud van de content. Bij het gebruik van blogs (zelfgeschreven of gedeeld van anderen) is het belangrijk dat je een probleem omschrijft én oplost.

De mix van content is nodig om succes te kunnen boeken, het is dus noodzakelijk om een plan te maken om deze content te maken en de waarde te maximaliseren.

Om de prestaties van je content te verzekeren, zorg ervoor dat je content:

Visueel is. Wist je dat visuele content 40x vaker wordt gedeeld op social media dan andere typen content? Gebruik dus afbeeldingen en video's als onderdeel van je social media marketing.
Emotioneel is. Sommige bedrijven deinzen terug om iets te delen wat eigenzinnig is, maar dit is het soort content die het meeste losmaakt bij mensen op social media. Creëer content die opwinding, ontzag of amusement oproept om betrokkenheid aan te moedigen.
Nuttig is. Mensen houden ervan om content te delen waarvan ze denken dat die nuttig of educatief kan zijn voor anderen. Uit een onderzoek van Berger en Milkman bleek dat mensen graag nuttige content delen om anderen te helpen, voor zelfhulp of sociale interactie. Vind dus een manier om iets waardevols aan te bieden aan je volgers.

Wanneer je moet posten en hoe vaak je moet posten zijn ook belangrijke onderdelen van een succesvolle social media marketingstrategie.

Wil jij de contentcreatie van jou en jouw team structureren en organiseren? Dan wordt het tijd om met een contentkalender te werken. Die ondersteunt je van A tot Z bij het creëren van content.

DOWNLOAD DE CONTENTKALENDER

4. Wanneer moet je posten?

Als je nog niet over een publiek beschikt om gegevens te analyseren, heeft HubSpot onderzoek gedaan wanneer je het beste kunt posten:

Instagram

  • Gemiddeld tussen 13:00 – 17:00, tijdens de lunch of aan het einde van de reguliere werkdag
  • B2B kan ook posten tussen 12:00 – 13:00, 17:00 – 18:00 en zelfs 20:00 – 21:00
  • De beste dag om te posten op Instagram is vrijdag

Facebook
Voor Facebook geldt dat het afhankelijk is van je doelgroep wanneer je het beste kunt posten. Waar Instagram alleen gebruikt wordt op mobiel, wordt Facebook ook nog steeds veel gebruikt op een desktop.

  • Gemiddeld is de beste tijd om te posten rond 09:00, wanneer mensen net aan hun werk beginnen
  • Tijdens lunchtijd van 11:00 – 12:00 is ook een grote stijging in clicks te zien
  • Tussen 15:00 – 16:00 zijn ook goede tijden voor B2C en B2B
  • De beste dag om te posten op Facebook is van donderdag tot zondag

5. Hoe vaak moet je posten?

HubSpot analyseerde de Facebook-gegevens van hun meer dan 13.500 klanten om te zien of het vaker plaatsen van berichten bedrijven zou helpen om meer mensen te bereiken.

Ze ontdekten dat bedrijven met meer dan 10.000 volgers de enige waren die meer dan één per dag zagen dat er meer klikken waren bij meerdere posts per dag. Dit gold voor gemiddeld 31 - 60 post per maand. Bij 61 posts of meer waren er geen verschillen.

Bedrijven met minder dan 10.000 volgers die tussen de 31 – 60 posts publiceerden kregen minder clicks per post dan wanneer ze 1 - 5 keer per maand publiceerden. Wanneer deze bedrijven 61 posts of meer posts publiceerden leverde dat een vermindering in clicks op van maar liefst 60% tegenover het posten van 1 – 5 keer per maand.

Voor Instagram is de meest voorkomende frequentie om te posten tussen de 11 – 20 keer per maand blijkt uit een studie van HubSpot. De beste frequentie om op Instagram te posten hangt ook sterk af van je bedrijf en je volgers.

Experimenteer door bijvoorbeeld elke dag één keer per dag te posten behalve op dinsdag, wanneer je één post in de ochtend post en één in de avond. Welke post krijgt meer likes, volgers en engagement? Of allebei?

Doordat je een buyer persona hebt gemaakt kun je goed in kaart brengen wat voor werk je doelgroep heeft, op welke tijden ze dan meestal werken en wanneer ze op social media actief zijn.

6. Lanceren - analyseren - aanpassen - herhalen

Deze mantra geldt voor al je marketinginspanningen. Na het posten van je social media berichten, is het belangrijk dat je data verzamelt om het succes te meten. Social media marketing kan alleen doelgericht worden als je analyseert wat wel en niet heeft gewerkt. Het is een dynamisch proces van testen, aanpassen en opnieuw testen. Je moet immers weten welke soort afbeeldingen, teksten en content je volgers leuk vinden om te zien en lezen. Houd ook de social media kanalen van je concurrenten in de gaten. Door te observeren wat wel en niet voor hen heeft gewerkt, kun je kostbare tijd besparen en ervan leren.

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?