Blogs

Social Campaigns

16 min read
2021-08-25

Zó maak je een advertentie die leads binnenhaalt! - Stappenplan + tips

Op social media adverteren is een effectieve manier om je bereik te vergroten en leads binnen te halen. Mits je advertentiebeeld wel de aandacht van je doelgroep vangt. Als je advertentie niet opvalt scrollen mensen door. Hoe je dit doet? Dat leer je in deze blog!

First things first

Voordat je aan de slag gaat met het creëren van je advertentiebeeld is het belangrijk om voor jezelf een aantal punten op een rijtje te zetten. Houd deze in je achterhoofd bij het maken van je advertentiebeeld:

1. Bepaal je doelgroep

Op wie richt je je advertentie? Je doelgroep zo specifiek mogelijk formuleren helpt je om je advertentiebeeld zo goed mogelijk op hen te laten aansluiten. Hierbij kan het helpen om een buyer persona op te stellen. Zo wordt duidelijk welke informatie de doelgroep aantrekt, welke tone of voice je moet gebruiken, wat hun pijnpunten zijn en welke oplossing jij kan bieden voor hun onderliggende verlangens. Als je dezelfde taal spreekt als je doelgroep zijn ze eerder geneigd tot interactie op social media en ontwikkelen ze merkloyaliteit waardoor ze uiteindelijk je product of dienst te kopen.

2. Bepaal je doel

Wat wil je uit je advertentie halen? Een doel stellen en dit voor jezelf duidelijk maken helpt je om de juiste boodschap uit te dragen met je advertentiebeeld. Wil je bijvoorbeeld naamsbekendheid opbouwen, meer leads genereren of meer verkeer naar je website trekken? Dit is van invloed op hoe je advertentiebeeld eruit komt te zien en hangt samen met de fases van de customer journey. Lees onder het volgende kopje hoe je je advertentiebeeld kan laten matchen met je gekozen doel.

3. In welke fase van de customer journey bevind ik mij?

Stem je advertenties af op de fases van de customer journey. Dit helpt je om de juiste boodschap op het juiste moment over te brengen. Zo werk je gericht naar conversie toe.

In de awareness fase aan het begin van de customer journey laat je je doelgroep kennis maken met je organisatie of merk. In deze fase moet de boodschap die jij naar de doelgroep uitdraagt, duidelijk maken welke producten of diensten jij aanbiedt. Probeer nog niks te verkopen of aan te sturen op actie. Laat in deze fase bijvoorbeeld de volgende elementen in je advertentiebeeld naar voren komen:

  • Video: laat bijvoorbeeld in een bedrijfsvideo zien wat je kan en doet
  • Actualiteit: laat zien hoe jouw organisatie inspeelt op actualiteiten binnen de branche waarin zij werkzaam zijn
  • Je product of dienst in werking: laat voorbeelden zien van mensen die je product of dienst gebruiken

Nadat je doelgroep bijvoorbeeld een bedrijfsvideo heeft gezien gaan ze over naar de consideration fase. Ze zijn nu bekend met je merk, maar nog niet ready to buy. Probeer nog steeds niks te verkopen, maar maak ze alleen nog warmer. Welke oplossingen biedt jouw bedrijf die de doelgroep helpt bij hun problemen? Laat in deze fase bijvoorbeeld de volgende elementen in je advertentiebeeld naar voren komen:

  • Werkwijze van jouw organisatie: laat zien hoe jouw organisatie te werk gaat om je doelgroep nog meer te overtuigen of gerust te stellen
  • Reviews en testimonials: laat bijvoorbeeld positieve ervaringen of percentages zien van het aantal tevreden klanten 
  • Gebruik lead magnets, webinars, artikelen etc. om je advertentiebeeld mee te vullen: laat waardevolle content zien waaruit blijkt dat je de kennis in huis hebt om de problemen van de doelgroep op te lossen

Nu je doelgroep weet welke oplossingen jij voor hun probleem biedt en weet dat jij de juiste kennis en ervaringen in huis hebt, zijn ze in de decision fase aangekomen. Dit is tevens de laatste fase in de customer journey. Het is nu de bedoeling dat je doelgroep overgaat tot een aankoop of aanvraag en je hier met je beeld dus op aanstuurt. Het is nu zaak om het laatste zetje te geven. Laat in deze fase bijvoorbeeld de volgende elementen in je advertentiebeeld naar voren komen:

  • Kortingen: geef exclusieve kortingen weg
  • Benadruk je unique selling points: laat bijvoorbeeld je persoonlijke service of lage instapkosten naar voren komen
  • Client cases: laat client cases zien waarmee je succesvolle resultaten hebt behaald

4. Bepaal het platform waar je wilt adverteren en de vorm

Platform

De meest toegankelijke en veelgebruikte social media platformen waar je kan adverteren zijn Instagram en Facebook. Ookal gaat adverteren beide via Facebook Ads Manager, voor Facebook biedt de Ads Manager meer opties. Je kunt hier namelijk uitgebreidere doelstellingen en advertentiesets kiezen. Voor Instagram is dit eenvoudiger ingericht en kun je minder specifiek targeten. Haal je data erbij en kijk op welk platform jouw doelgroep het meest actief is om zo te bepalen welk platform het meest geschikt is om je doelen te behalen.

Vorm

Bepaal daarnaast of je je advertentie tijdens het scrollen op social media op iemands timeline of in stories wilt laten zien. Een advertentie in iemands timeline laten verschijnen komt vaak minder natuurlijk over, maar doordat je een caption kunt toevoegen kun je wel meer informatie kwijt. Je advertentie in stories laten zien komt daarentegen vaak wel ongedwongen over omdat deze het hele scherm vult. Hierdoor gaat de advertentie op in de stories-kijkervaring van een gebruiker. Wel kan het dan lastiger zijn om de aandacht te trekken, doordat gebruikers snel door stories gaan en jouw advertentie dan over het hoofd kunnen zien.

Vorm (video)

Video ads trekken vaker gelijk de aandacht, maar kosten meer tijd om te maken. Houd bij het maken van een video in ieder geval minder dan 15 seconden aan om de kans te vergroten dat mensen tot het eind blijven kijken. Daarbij is het zaak om in de eerste 3 seconden de aandacht te trekken door het meest interessante deel van de video in het begin te plaatsen. Naast snel de aandacht trekken, wil je ook meteen je merk weergeven, zodat mensen dit zien en onthouden. Zorg er daarnaast voor dat je video geschikt is om af te spelen zonder geluid. Mensen kiezen er namelijk vaak voor om video's zonder geluid te bekijken als ze bijvoorbeeld in een openbare ruimte zitten.

Vorm (image)

Ook image ads kunnen resultaat opleveren. Laat in je afbeelding mensen zien die je product of dienst gebruiken in plaats van alleen het product. Gezichten doen het sowieso goed omdat mensen zich hieraan kunnen relateren en het helpt om een verbinding aan te gaan. Gebruik daarnaast afbeeldingen met heldere, complementaire kleuren en houd je beeld vrij van overmatig tekstgebruik. Op Instagram en Facebook kun je ook carrouseladvertenties inzetten die verschijnen op iemands timeline. In deze vorm heb je zogenaamde carrouselkaarten waar je meerdere afbeeldingen kan toevoegen waardoor je meer ruimte hebt om een lopend verhaal en je boodschap te vertellen.

Hoe creëer je het perfecte social advertentiebeeld?

Nu je weet op wie, in welke vorm en in welke fase van de customer journey je de advertentie afstemt, is het nu tijd om het advertentiebeeld te creëren. Neem de volgende tips mee:

1. Houd het simpel

Omdat je maar beperkte ruimte en tijd hebt om je boodschap over te brengen op de doelgroep, is het belangrijk om het ontwerp simpel te houden. Dit betekent niet dat je geen felle kleuren of opvallende elementen mag gebruiken, maar houdt de advertentie snel scanbaar door de waarde propositie en call to action duidelijk naar voren te laten komen. Zo komt de informatie helder over op de doelgroep.

2. Gebruik duidelijke, hoogwaardige afbeeldingen

Als je afbeeldingen in je advertentiebeeld gebruikt, is het aan te raden om afbeeldingen te gebruiken die scherp en van hoge kwaliteit zijn. Door hoogwaardige afbeeldingen te gebruiken straal je een bepaalde mate van professionaliteit uit en kom je betrouwbaarder over op je doelgroep. Het maakt daarnaast duidelijk dat je de tijd neemt om kwaliteit te leveren aan klanten. Niet de middelen in huis om hoogwaardige afbeelden te maken? Stockfoto's kunnen dan een goed alternatief zijn. Leesdeze blog om erachter te komen op welke websites je de kwalitatief beste én gratis stockfoto's kan vinden.

3. Houd de huisstijl van je organisatie aan

Laat in je advertentiebeelden duidelijk de huisstijl van je organisatie naar voren komen. Zo herkent je doelgroep tijdens het scrollen namelijk eerder je merkidentiteit. Het is dan ook van belang dat je advertentiebeeld aansluit op alle andere visuele uitingen van je organisatie. Want al is je advertentie nog zo mooi ontworpen, deze zal geen resultaat opleveren als deze niet aansluit op je merk. Ook als je advertentiebeeld te ver afwijkt van wat je doelgroep normaal gesproken ziet, kan dit voor verwarring zorgen of de aandacht niet trekken. Laat in je advertentiebeelden bijvoorbeeld een watermark of logo van je organisatie terugkomen en gebruik hetzelfde vaste kleurenpalet en dezelfde fonts die terugkomen in je huisstijl om je boodschap over te brengen.

4. Zet aan tot actie

Zet met je advertentiebeeld aan tot actie en gebruik een duidelijke call to action-button die bij je opgestelde doel en concept past. Dit is letterlijk vertaald je oproep tot actie en een essentieel onderdeel om je boodschap over te laten komen. Een call-to-action zit je dus niet in in de awareness fase.

Voorbeelden van CTA's die je in je advertentiebeeld kan gebruiken:

  • ‘Swipe up to shop’
  • ‘Boek nu’
  • ‘Neem contact op’
  • ‘Schrijf je nu in’
  • ‘Probeer gratis’

Ga aan de slag met het binnenhalen van meer conversie via social ads

Nu je weet hoe je het perfecte advertentiebeeld kunt creëren voor meer conversie, kun je aan de slag om je doelen te behalen! Om een complete advertentie te maken kun jehier lezen hoe je de meest converterende advertentieteksten schrijft. Zo worden je visuals en tekst één. Wil je nog meer uit social advertising halen? Download dan hieronder ons template om je advertenties nog beter af te stemmen op elke fase van de customer journey.

DOWNLOAD ADVERTENTIE FUNNEL WORKSHEET

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?