Recruitment Marketing
Marketing Automation
Zo zorg je dat er wel wordt gereageerd op je marketing e-mails
E-mails zijn gemakkelijk te versturen, maar nog makkelijker om te negeren. Dagelijks ontvangen we gemiddeld 40-70 e-mails er dag! In het bedrijfsleven kan dit zelfs oplopen tot wel 120 e-mails per dag. Respons op jouw marketing e-mails krijgen is een uitdaging. Om deze kans te vergroten hebben we 5 manieren die je kunt toepassen.
1. Vraag om een reactie in de onderwerpregel
Dit is vast niet het eerste wat in je opkomt om te doen als je meer respons wilt op je e-mails. Toch kan juist zoiets simpels ervoor zorgen dat je e-mail überhaupt geopend wordt. En om antwoord te krijgen op je e-mails is de eerste stap dat de e-mail überhaupt geopend wordt. Vragen om de mening van je lezers vangt niet alleen de aandacht, maar wekt ook de indruk dat ze belangrijk genoeg zijn om hun mening te mogen geven. Een win-win situatie. Meer manieren om je onderwerpregels goed te schrijven kun je hier lezen.
💡 Verhoog de open ratio van jouw e-mails met onze onderwerpregels cheatsheet!
2. Houd het simpel en kort
De tips in deze blog zijn bedoeld om de kans te vergroten dat jouw e-mails beantwoordt worden. Het laatste wat je dan moet doen is een e-mail schrijven die te veel informatie bevat. Uit onderzoek is gebleken dat korte e-mails zorgen voor een hogere respons.
De gemiddelde leestijd is 200 woorden per minuut. Om deze reden wil je proberen om je e-mails binnen die 200 woorden te houden. Natuurlijk varieert de lengte van de e-mail per onderwerp en per branche. Maar gezien het feit een lezer binnen een paar seconden weet of content wel of niet interessant is, zijn 200 woorden een goed ijkpunt.
3. Bullet points
Als je bepaalde zaken of onderwerpen wilt benadrukken in je e-mail, maak dan gebruik van bullet points. Dit zorgt voor:
- Overzichtelijkheid
- Een kortere e-mail; bullet points hoeven geen hele zinnen te zijn
- Het vasthouden van de aandacht van de lezer
- Een duidelijk overzicht van stappen die gezet moeten worden
Het heeft natuurlijk geen zin als je 10 bullet points gaat gebruik in je e-mail. Of zomaar bullet points gebruikt waar ze niet nodig zijn. Probeer het tussen de 3-5 bullet points te houden. 3 heeft de voorkeur omdat onze hersenen bewezen ervan houden om uit 3 keuzes te kunnen kiezen.
4. Zet aan tot actie!
Je krijgt geen actie op je e-mails als je niet aanspoort tot actie. Het weglaten van een duidelijke call-to-action zien we als één van de grootste blunders die je kunt maken met e-mail marketing. Er zijn verschillende call-to-actions die je kunt gebruiken in je e-mails afhankelijk van het onderwerp.
Voorbeelden van call-to-actions:
- Lees hier meer
- Bekijk nu
- Download hier
- Meld je aan
- Vertel mij meer
Elke e-mail moet volgens ons een call-to-action bevatten. Natuurlijk alleen als je wilt dat er wordt gereageerd op jouw e-mails. Een andere tip van ons: zorg dat je call-to-action eruitziet als een button en verwerk hem niet in een zin als hyperlink. Uit onderzoek is gebleken dat een call-to-action als button de click-through rates met 127% verhoogt.
Voorbeeld van een button call-to-action:
5. Maak duidelijk wat je wilt
Het is misschien verleidelijk om eerst een inleiding te schrijven voor je marketing e-mail. Het zorgt er niet voor dat iemand verder leest. Kom meteen to the point: wat verwacht je van de lezer? Hier is een handige indeling voor:
- Begin met een gepersonaliseerde opening
- Vertel waarom je mailt
- Geef kort details, bijvoorbeeld met bullet points
- Gebruik een call-to-action
- Afsluiting
💡 Ook meer conversies en leads halen uit jouw e-mails?
Download onze cheatsheet: "Van subscriber naar klant met e-mail marketing."
Our work