Blogs

Strategy

7 min read
2022-05-24

Waarom je e-mail onderwerpregel belangrijk is

Als je onderwerpregel niet interessant is of maar een klein beetje als spam klinkt is de kans groot dat je e-mail nooit wordt gelezen. Dit is natuurlijk het laatste dat je wilt met alle energie die je steekt in e-mail marketing. Hoe zorg je ervoor dat jouw onderwerpregel wél de aandacht trekt en de lezer enthousiast maakt om de e-mail te lezen?

Als het gaat om het versturen van een e-mail, of je die nu naar één persoon of je hele contactenlijst stuurt, is de sleutel tot succes het creëren van een boeiende inhoud. Met e-mail marketing wil je dat de open ratio en doorklikratio hoog zijn. Hoewel de e-mail body het belangrijkste element is om doorklikken te stimuleren, is de onderwerpregel het eerste dat je ontvanger ziet. Daar wil je dus zijn of haar aandacht trekken en vasthouden.


💡 Wil je betere onderwerpregels schrijven? We hebben een cheatsheet voor je gemaakt met alle tips en tricks rondom het schrijven van de beste onderwerpregels. Mét voorbeelden van de best presterende onderwerpregels.

DOWNLOAD CHEATSHEET

Waarom is de onderwerpregel zo belangrijk?

Vaak wordt de onderwerpregel pas als laatste geschreven. Het krijgt de minste aandacht van de hele e-mail. Dit is zonde, want juist een aantrekkelijke onderwerpregel maakt het verschil of jouw e-mail wel of niet geopend wordt. Op een gemiddelde dag ontvangen we zo 50 e-mails, niet gek dat veel van deze onopgemerkt en ongeopend in de prullenbak verdwijnen. Met al deze concurrentie in de inbox maak jij het verschil met een onderscheidende onderwerpregel.

Do's

  • Houd het kort. Om van je onderwerpregel een succes te maken moet je hem zo kort mogelijk houden. Het liefst tussen de 30-50 tekens.
  • Interesseer je lezers. Onderwerpregels moeten interessant en uniek zijn. Blijf uit de buurt van clichés en probeer de aandacht van je lezers te trekken waardoor ze de e-mail willen openen.
  • Bied waarde aan. De beste onderwerpregels beloven een waarde te bieden. Met andere woorden, de onderwerpregel moet de ontvanger ervan overtuigen dat de informatie in de e-mail zijn/haar bedrijf zal verbeteren of leven zal verrijken.
  • Bouw vertrouwen op. Betrouwbaarheid is een prioriteit voor merken die het belang van onderwerpregels begrijpen. De informatie in je e-mail moet overeenkomen met de belofte die je in je onderwerpregel doet. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je onderwerpregel vrij is van fouten om de geloofwaardigheid van je lezers te behouden.
  • Personaliseer. Gebruik de gegevens van je lezers om je onderwerpregels te personaliseren. Begin met het gebruik van de naam van de klant. Bij het gebruik van klantgegevens gaat het erom dat je je berichten relevanter maakt en niet per se doet alsof je het levensverhaal weet van je klant.
  • A/B testen. Als je een e-mail naar 1000 mensen stuurt, stuur dan eerst een e-mail met onderwerp A naar 100 mensen en daarna onderwerp B naar nog eens 100 mensen. Welke onderwerpregel het beste presteert gebruik je voor de overige 800 e-mails.

Dont's

  • Speciale tekens. Het is niet bekend dat ze het aantal klikken verhogen, maar het is wel bekend dat ze af en toe SPAM-filters triggeren. 
  • Hoofdletters. Het is echt niet nodig om in hoofdletters te schrijven. Dit komt schreeuwerig over. Het heeft de toon van "Wij zijn de beste!".
  • Vakjargon. Gebruik geen vakjargon in de onderwerpregels naar je lezers. Tenzij het je collega's zijn, is de kans klein dat ze het zullen begrijpen.
  • Misleiden. Zorg ervoor dat de onderwerpregel iets vertelt over de inhoud van de e-mail. Gebruik je ze om valse beloftes te doen, dan is de kans groot dat ze zich zullen uitschrijven van je mailinglist of zelfs een klacht bij je gaan indienen. Schrijf je onderwerpregels zo specifiek mogelijk zodat je lezers precies weten wat ze gaan lezen.
  • SPAM woorden. Gebruik geen woorden zoals "gratis", "koop nu", "50% korting" of "handel nu!" in je onderwerpregels. 
  • Doen alsof je beste vrienden bent. Personalisatie kan heel goed werken, maar overdrijf niet. Het is belangrijk dat je respectvol bent. De onderwerpregel die veel irritatie kan opwekken is degene waarin je suggereert dat er al een gesprek heeft plaatsgevonden. Oftewel het gebruik van "RE:" of "FWD" stiekem in je onderwerpregel verwerken.

Conclusie

De onderwerpregel kan het minst belangrijk lijken voor je e-mailcampagne. Het is tenslotte maar één zin. Als mensen je bedrijf kennen en weten dat je wekelijks een nieuwsbrief stuurt, besteden ze daar toch geen aandacht aan? Helaas, de onderwerpregel is van cruciaal belang. Ze maken het verschil tussen een succesvolle nieuwsbrief en verspilling van tijd en het marketingbudget. Wil je meer uit je e-mails halen en betere onderwerpregels schrijven? Download dan onze cheatsheet!

💡 Wil je betere onderwerpregels schrijven? We hebben een cheatsheet voor je gemaakt met alle tips en tricks rondom het schrijven van de beste onderwerpregels. Mét voorbeelden van de best presterende onderwerpregels.

DOWNLOAD CHEATSHEET

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?