Blogs

Content Marketing

14 min read
2022-03-21

Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwsbrief wél gelezen wordt?

“Laten we gewoon een nieuwsbrief maken!” Hoe vaak horen we dat wel niet tijdens marketingvergaderingen, niet waar? En gelijk hebben marketeers: nieuwsbrieven zijn een geweldige manier om jouw publiek aan te spreken en hen regelmatig op de hoogte te houden van jouw bedrijf. Máár, “gewoon” een nieuwsbrief maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Om succesvolle e-mailmarketing in te zetten, is het cruciaal om de kneepjes van het vak te kennen. Wat is het geheim achter het maken van een nieuwsbrief die mensen daadwerkelijk openen en lezen? Lees gauw verder en ontdek het.

Wat is een nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een e-mail waarin de meeste interessante nieuwtjes, aankondigingen en promoties van jouw bedrijf worden gedeeld. Lezers en fans kunnen zich hierop abonneren, waarna jij de keuze maakt om de nieuwsbrief bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks te sturen. Voordeel van een nieuwsbrief via e-mail is dat het persoonlijk, doelgericht en consistent is, en je kunt het proces ervan zelfs geheel automatiseren!

  • Voor lezers bieden nieuwsbrieven een eenvoudige manier om op de hoogte te blijven van hun favorieten merken/bedrijven, zonder een zoekopdracht op Google of scrollen op social media.
  • Voor afzenders zijn nieuwsbrieven een krachtige manier om de aandacht van de lezer te behouden en bieden ze een directe manier om hun aandacht te trekken.

Probeer niet té veel te doen

Sommige marketeers denken dat het maken van nieuwsbrieven een gemakkelijke klus is die zij even kunnen klaren, maar we hebben allemaal wel eens een voorbeeld voorbij zien komen van bedrijven die té veel proberen te doen door de hele brief vol te proppen met productupdates, blogberichten en willekeurige promotionele aanbiedingen, maar dan verliest de nieuwsbrief zijn focus.

De fout die veel marketeers maken, is dat ze nieuwsbrieven zien als een kans om te verkopen in plaats van een kans om een vertrouwensband op te bouwen. Abonnees zitten niet constant te wachten op promotie over jouw producten en diensten. Natuurlijk hebben ze zich niet voor niks geabonneerd, maar je kunt maar tot een bepaald punt gaan voordat ze afhaken. Dus, balans is key! In plaats van een e-mail per week met de vraag of mensen willen kopen, kopen, kopen... Begin met 90% educatieve en relevante informatie en 10% promotie voor jouw eigen producten en diensten. Bij lezers waar je al een vertrouwensband mee hebt opgebouwd kun je deze percentages in een later stadium variëren.

Waar ligt jouw focus

De focus voor jouw nieuwsbrief zal cruciaal zijn voor hoe boeiend de lezers het zullen vinden. Maar soms is het lastig om erachter te komen welk type je moet maken en welke inhoud erin moet komen. Stel jezelf een aantal vragen om daarachter te komen:

  • Wie zijn mijn lezers?
  • Waar zijn mijn lezers in geïnteresseerd?
  • In welke bedrijfstaken zijn ze voornamelijk werkzaam?
  • Welke inhoud is voor hen relevant?

Schrijf een onderwerpregel waar niemand omheen kan

Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk! We kennen allemaal wel het oude gezegde “beoordeel een boek niet op zijn omslag”, toch zijn wij er vrij zeker van dat dit bij een nieuwsbrief niet van toepassing is. Stel, het is maandagochtend, met je kopje koffie ben je jouw inbox aan het ordenen. Er zijn 63 e-mails binnengekomen tijdens het weekend, waarvan zeker de helft nieuwsbrieven zijn. Je zult er misschien een stuk of vijf openen, of zelfs lezen. De vraag is dus hoe je ervoor kan zorgen dat jouw nieuwsbrief één van die vijf is die geopend en zelfs gelezen wordt?

Als jouw nieuwsbrief in de inbox van een abonnee terechtkomt, is de onderwerpregel het eerste wat mensen zien. En dus hét moment om iemand te triggeren om door de klikken en meer te lezen. Dat iemand geabonneerd is op jouw nieuwsbrief wil namelijk niet garanderen dat ze je mail daadwerkelijk openen en lezen. Als oplossing kiezen bedrijven en marketeers er soms voor om de onderwerpregel van hun nieuwsbrieven hetzelfde te houden, zodat hij herkenbaar is. Maar laten we eerlijk zijn, dat is een beetje saai toch? Het is veel interessanter om elke keer een andere, creatieve, boeiende onderwerpregel te hebben.

Geef enkel een voorproefje

Een nieuwsbrief kan snel rommelig aanvoelen, doordat je veel elementen wilt verwerken, maar de nieuwsbrief ook niet te lang wilt maken. De truc voor een overzichtelijke e-mail draait om twee dingen:

  • Geef zo min mogelijk weg. Het is leuk als jouw abonnees tussen de bedrijven door jouw e-mail aan het lezen zijn, maar nóg leuker is als ze uiteindelijk bij jouw website of blog uitkomen en gaan doorklikken. Jouw doel moet zijn om abonnees ergens anders heen te sturen. De nieuwsbrief moet een voorproefje zijn van de inhoud en maak je lezers nieuwsgierig en hongerig naar de rest, waardoor ze doorklikken.
  • Gebruik voldoende witruimte in het ontwerp. Witregels zijn goed om van het rommelige imago af te komen, ze zijn in staat om het rommelige gevoel visueel te verlichten.

Verdwijn niet in de prullenmand

Een goede Twitter-strategie, Facebook-groep of live videokanaal? Allemaal leuk en succesvol, maar ook e-mail doet er dus nog steeds toe en is net zo effectief als veel van de nieuwere marketingtactieken. Maar om echt resultaten te krijgen moet je wel de juiste tactieken inzetten en de denkrichting van jouw lezers begrijpen. En haast je vooral niet bij het bedenken van een onderwerpregel, want dit zal voor een groot deel bepalen of jouw nieuwsbrief geopend wordt of in de prullenmand verdwijnt. 

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?