Content Marketing
3 manieren om jouw content onder de aandacht te brengen
Je hebt veel tijd geïnvesteerd in het maken van je content. Van het bedenken van het onderwerp tot het doen van research en natuurlijk het schrijven van je content. Je publiceert het en het hele proces begint weer opnieuw. Naast het creëren van je content is het net zo belangrijk om het onder de aandacht te brengen. Hoe je dit kunt doen lees je in deze blog.
Waarom moet je je content promoten?
Content dat je schrijft is niet zomaar populair. Mits je een bekend bedrijf bent met veel lezers, zal je je best moeten doen om je content onder de aandacht te brengen. Maar waarom is dit nou zo belangrijk? Het promoten van je content helpt je potentiële klanten aan te trekken. Daarnaast helpt kwalitatieve content je bij het opbouwen van relaties met deze potentiële klanten en het opbouwen van vertrouwen. Je laat hier namelijk je expertise mee zien.
#1 - Kies voor wat je al doet: e-mail
De meest makkelijke en goedkope manier is e-mail. Je hebt misschien al een nieuwsbrief of andere manier van marketinge-mails voor je huidige klanten en contacten. Ongeacht wat voor e-mail je stuurt, je hebt altijd een kans om relevante content te delen.
Laten we ervan uit gaan dat je e-mails worden gelezen. Dan hebben we het niet over reclame e-mails, maar over bijvoorbeeld bedank-en bevestigingsmails. Of andere e-mails die worden verstuurd nadat een contact een actie heeft voltooid op je website. In dit soort e-mails kun je gemakkelijk wat relevante content meesturen. Overdrijf niet door 2 blogs en 3 downloads mee te sturen, maar houd het minimaal en stuur één relevant artikel mee. Het liefst een die te maken heeft met de e-mail die al wordt verstuurd naar het contact.
Ook nieuwsbrieven lenen zich uitstekend voor het delen van je content. Met nieuwsbrieven zorg je er namelijk voor dat je top-of-mind wordt en blijft bij je doelgroep. Ook kun je hierin je expertise laten zien en eventuele aanbiedingen doen. Naast de hoofdboodschap kun je hier relevante artikelen verwerken in de tekst met een hyperlink eraan gekoppeld. Verder zijn nieuwsbrieven waardevol omdat je het naar contacten stuurt die al enige interactie hebben gehad met jouw bedrijf. Je hebt al een vorm van vertrouwen gewonnen.
Soorten e-mails die je kunt versturen met content:
- Nieuwsbrieven
- Bevestigings-en bedankmails
- Update van een product/dienst
- Partner e-mails
#2 - Uiteraard social media
Social media is een breed begrip. Er zijn tientallen social media platform, waaronder Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en LinkedIn. Je kunt alle platformen gaan gebruiken, maar het is verstandig om uit te zoeken op welk platform jouw doelgroep actief is.
Als je ervoor kiest meerdere platforms te gebruiken, heeft het geen nut om alle platforms hetzelfde te posten. Gebruikers van LinkedIn hebben andere interesses dan van Instagram.
Heb je nog geen duidelijk beeld van je doelgroep? Stel dan een aantal buyer persona’s op. Dit doe je gemakkelijk met ons buyer persona template.
Er zijn meerdere mogelijkheden om je content te delen op social media. Je kunt het delen op je eigen pagina's, laten delen door anderen op hun pagina’s en in diverse groepen waar je lid van bent. Ook kun je je content inplannen en automatisch laten plaatsen met tools zoals Buffer en Hootsuite.
Social media is dé plek om een gesprek te starten met je doelgroep en een relatie op te bouwen. 75% van de consumenten zegt social media te gebruiken als onderdeel van hun koopproces. Dat betekent dus dat ze worden beïnvloed door wat ze zien op de pagina’s van jouw bedrijf.
Om je content via social media onder de aandacht te brengen kun je:
- specifieke mensen benoemen in je post;
- op meerdere platforms posten, maar verander de boodschap per platform;
- relevante bedrijven en locaties taggen;
- relevante hashtags gebruiken.
#3 - Snel effect: campagnes
Tot slot is er een manier om je content snel onder de aandacht te brengen: met betaalde campagnes. Het is de meest directe manier om je content te promoten. Over het algemeen heb je op de lange termijn meer aan organisch verkeer op je content. Maar, als je op korte termijn meer bezoekers naar je website wilt genereren dan is betaald campagne voeren de manier.
💡 Lees hier de 8 beste tips voor Facebook adverteren.
Je kunt campagne voeren via social media of Google. Ook voor campagnes moet je achterhalen waar je doelgroep zich bevindt. Zijn ze actief op zoek naar oplossingen voor hun probleem? Dan is adverteren in het Google zoeknetwerk een goed idee. Wil je met je content meer brandawareness genereren? Dan kun je social media advertising weer goed inzetten.
Zowel het Google zoeknetwerk als de socialmediakanalen zijn een goede plek om te adverteren en je content te promoten. Zolang je maar rekening houdt met je doelgroep en waar ze zijn in het koopproces. Als iemand nog research doet over de best mogelijke oplossing voor zijn of haar probleem, val dan diegene dan niet lastig met advertenties die overhalen een aankoop te doen. Dat heeft alleen maar een negatieve invloed op je merk en verkleint de kans dat hij of zij uiteindelijk klant van jou wordt.
💡 Lees hier hoe je van A tot Z een Google campagne opzet.
Conclusie
Om een naam op te bouwen is het essentieel om je content te delen. Websiteverkeer groeit niet zomaar. Je kunt nog zo’n goede product of dienst hebben, maar zonder erover te schrijven en het te delen doe je het tekort. Naast de drie manieren uit deze blog zijn er nog veel meer manieren om je content onder de aandacht te brengen. Heb je hier hulp bij nodig? We vertellen je graag meer over onze strategieën.
Our work