Blogs

Brand Identity

6 min read
2023-02-08

5 dingen die jouw employer branding kunnen verpesten

Een goede employer branding is cruciaal om goede kandidaten aan te trekken, te werven en te behouden in de huidige concurrerende markt. Het is in feite de reputatie van je bedrijf, gezien vanuit het oogpunt van de werknemers die er al werken. Employer branding voor je bedrijf bestaat, of je er nu wat mee doet of niet. Wat moet je nou juist niet doen om ervoor te zorgen dat je employer branding een succes is?

1. Doen alsof kandidaten het bedrijf al kennen

Je weet dat je bij een geweldig bedrijf werkt dat veel te bieden heeft. Dit betekent echter niet dat je ervan uit kan gaan dat iedereen buiten het bedrijf dat ook weet. Vul je vacaturepagina op je website niet alleen met openstaande vacatures, maar ook met secundaire arbeidsvoorwaarden, hoe de bedrijfsuitjes eraan toegaan en wat jullie doen om medewerkers gelukkig te houden. Door rondom je vacatures te laten zien wat voor bedrijf je bent, motiveer je kandidaten om te reageren op jouw openstaande functies. Laat deze informatie niet alleen op je website staan, maar neem dit ook uitgebreid mee op de social media kanalen van je bedrijf en in je persoonlijke profiel. Op deze manier laat je zien hoe de missie en visie van het bedrijf de werkplek positief beïnvloedt.

2. Je huidige medewerkers negeren

Wanneer je een openstaande functie hebt, hoeveel referenties komen er dan vanuit de huidige werknemers? Als het antwoord weinig tot geen is, dan heb je een groter probleem. Employer branding begint van binnenuit. Als medewerkers echt plezier hebben binnen het bedrijf zouden er referenties binnen moeten komen zodra er een positie beschikbaar komt. Wordt flexibiliteit aangeboden in een vacature? Dan is het belangrijk dat de huidige medewerkers ook deze flexibiliteit krijgen. Op Glassdoor.nl en Indeed.nl zijn talloze reviews te vinden over bedrijven. Wat wordt er gezegd over het bedrijf waar jij werkt? Als (ex)-medewerkers ontevreden zijn dan zullen ze dit zeker laten weten.De kern van de employer branding ligt bij de huidige werknemers. Tevreden medewerkers kun je inzetten om de boodschap van het bedrijf over te brengen via kanalen zoals social media. Medewerkers betrekken bij de communicatiedoelstellingen van een organisatie geeft ze het gevoel dat hun mening belangrijk is en dat ze kunnen helpen om de impact van het bedrijf online te vergroten. Employee advocacy kan op deze manier de employer branding sterk verbeteren.

3. Kandidaten laten opdrogen

Bij het werven van een kandidaat verdiep je je als recruiter in de details. Je gaat door de stapels cv’s, plant interviews en regelt de onboarding. Vergeet daarin ook vooral niet de kandidaten die hebben gesolliciteerd, maar niet zijn aangenomen. Als het gaat om de employer branding tellen die ervaringen ook zeker mee. Het is net zo belangrijk om een band op te bouwen met kandidaten die je geen aanbod wil doen als met degenen die je wel een aanbod wil doen. Iedereen die op jouw functie heeft gesolliciteerd is waardevol. Geef ongeschikte kandidaten ook een goed gevoel en blijf met ze communiceren. Op deze manier zal hij of zij in de toekomst eventueel opnieuw solliciteren of naar je refereren. Het automatiseren van e-mails met een ATS- of CRM-systeem kan je helpen alle ongeschikte kandidaten aan het begin van het sollicitatieproces op de hoogte te brengen. Wil je kandidaten later in het proces ook afwijzen met automatisering? Zorg dan dat je niet overdrijft met automatiseren om een persoonlijke touch te behouden. Dit effect zie je niet alleen terug in de employer branding, maar ook in de candidate experience.

4. Onboarding of no boarding?

Het proces om medewerkers te behouden begint vanaf de eerste dag. Als je geen strategie of proces hebt, kan dit ertoe leiden dat nieuwe medewerkers zich niet welkom voelen. De eerste indruk telt net zo goed voor het bedrijf als voor de persoon die net is aangenomen. Een slechte eerste indruk kan ertoe leiden dat werknemers over een paar maanden voor een ander bedrijf kiezen.

Een geweldige onboarding van medewerkers verhoogt de retentie van medewerkers met 84%

Glassdoor

Een sterk onboardingplan laat zien dat je je richt op het succes van je medewerkers en dat hun ontwikkeling belangrijk is. Door het creëren van een goede onboarding worden ze aangemoedigd om hun volledige potentieel te benutten en worden ze vertegenwoordigers van het bedrijfsmerk.

5. Employer branding is geen project

Sommige bedrijven benaderen employer branding als een project: een manier van marketing om het bereik van je bedrijf een boost te geven. Of om de reputatie van je bedrijf als “geweldige plek om te werken” te vergroten. Het ontwikkelen van een employer branding is geen quick fix. Een ambitieus plan om getalenteerde kandidaten aan te trekken, warm te houden en te behouden is leuk, maar je kunt hier ook in doorslaan. Als medewerkers gouden bergen worden beloofd zullen ze de inspanningen voor een betere employer branding niet waarderen. In plaats daarvan zullen nieuwe en huidige medewerkers voorgelogen en teleurgesteld voelen. Hierdoor verlies je eerder kandidaten dan dat je ze wint.

Conclusie

Het vinden en houden van kandidaten die het goed doen binnen je organisatie vereist dat je bedrijf uitstraalt wat het belooft. Het opbouwen van een sterke employer branding is de basis voor het succesvol aantrekken, werven en behouden van kandidaten. Vanaf het moment dat je een kandidaat spreekt, vormt deze een mening die de basis vormt voor de externe reputatie van je bedrijf.

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?