Blogs

Social Media Management

15 min read
2022-04-11

Facebook redesign: wat betekent het voor jouw bedrijf?

De media raakt er maar niet over uitgepraat, en ook bij ons op kantoor komt het veel ter sprake: het nieuwe design van Facebook! Naast een nieuwe look and feel, zal het nieuwe design een hoop veranderingen met zich mee brengen. Een nieuw design betekent een nieuwe focus. Ook voor bedrijven die op het platform actief zijn. Wat betekent het nieuwe design van Facebook voor jouw bedrijf? Let's find out!

Before

Voordat we het nieuwe design gaan bekijken, halen we nog even de 'oude, vertrouwde' feed van Facebook erbij. Vóór de redesign zag de News Feed er ongeveer zo uit (foto: Medium):

Recap oude design:

  • Grijze en witte blokken als achtergrond
  • Kleine tekst in de overweldigende navigatiekolom links
  • Groepen verstopt
  • Stories klein aan de rechterkant, met daaronder herinneringen van verjaardagen, events en bewaarde video's
  • Nieuwe update kon je plaatsen bovenaan in het midden van je feed

Ben je klaar voor het nieuwe design? Misschien is het je al opgevallen dat Facebook langzaam nieuwe elementen in de desktop versie aan het verwerken is. Als je nu je feed opent, zijn de Stories van de rechterkant verplaatst naar het midden van het scherm, net onder het vakje waar je een nieuwe update kan plaatsen, maar dit is niet voor lang meer. Langzaam wordt het nieuwe design geïmplementeerd, en wij kunnen niet wachten!

After

Waarom kunnen wij niet wachten? Omdat het nieuwe design er zo goed uit ziet! Overzichtelijk, clean, visueel: wij zijn fan! Zie hieronder hoe het nieuwe design er uit komt te zien (foto: Facebook):

What's in the new one?

  • Meer wit, meer ruimte, grotere blokken en visueel
  • De navigatiekolom links kun je customizen. Naar welke pagina's en groepen wil je snel kunnen schakelen?
  • Stories krijgen meer ruimte, bovenaan de feed en boven het plaatsen van een nieuwe update
  • De navigatiebalk bovenin je feed doet denken aan die in de mobiele applicatie, met snelkoppelingen naar je feed, meldingen, Watch 📺, je profiel, Marketplace en Groepen
  • Suggesties voor groepen aan de rechterkant en daaronder je vrienden

Bedrijven krijgen een eigen feed

De belangrijkste reden voor het herontwerp van Facebook is om het voor gebruikers gemakkelijker te maken om mensen, pagina's of groepen te vinden die zij interessant vinden. De gebruiker krijgt daarbij meer controle over zijn of haar eigen feed. Met het nieuwe design is het verder ook mogelijk voor gebruikers om tussen meerdere feeds te switchen. Gebruikers kunnen kiezen voor fotostream, game-stream, vrienden-stream en volgers-stream.

Wat houdt dit in voor bedrijven? Hoewel Facebook-gebruikers straks kunnen kiezen welke berichten ze wel en niet willen zien, leidt de scheiding in feeds niet direct tot een negatieve impact voor bedrijfspagina's. Onder de volgers-feed krijgen gebruikers namelijk alleen berichten te zien van pagina's die ze leuk vinden of volgen. Voorheen moesten updates van bedrijfspagina's 'strijden' met updates van vrienden en familie, nu hebben ze een eigen feed met alle ruimte voor hun updates.

Misschien nog belangrijker: een gebruiker kiest er bij het nieuwe design bewust voor om een bepaalde feed te bekijken. Dat betekent dat de gebruiker actief op zoek is en er veel meer kans is dat hij of zij de interactie aangaat met de content. De scheiding tussen de feeds kan dus leiden tot meer betrokkenheid bij bedrijfspagina's. Let wel op dat je interessante en relevante content blijft posten!

Community

Facebook wordt steeds meer een community-focused netwerk. Daarom heeft 'Groepen' nu een compleet eigen pagina in de nieuwe desktop versie. Je kunt gemakkelijker dan ooit berichten delen en nieuwe groepen ontdekken. Dit is een goed moment om na te denken of je een groep kunt starten rondom jouw bedrijf of de branche waarin jouw bedrijf valt. Hoe kun jij jouw doelgroep met elkaar verbinden? 

Een andere leuke nieuwe feature: werkgevers die een vacature in een vacaturegroep willen delen, kunnen dit in een speciaal template doen. Daarin zitten secties als contactgegevens, functietitel, locatie en beschrijving van de job. Werkzoekenden kunnen direct in het platform solliciteren!

💡 Tip: Wil je de vacature liever eerst zelf uitwerken voordat je hem in een Facebook groep gooit? Download ons vacature template!

DOWNLOAD VACATURE TEMPLATE

Stories

Facebook Stories is een collectie van foto's of korte video's die na 24 uur verdwijnen. Facebook gelooft dat Stories het nog gemakkelijker maken om een connectie met je community te maken, niet voor niets hebben ze zo'n prominente plek gekregen in het nieuwe ontwerp. Als je met Stories aan de slag gaat, zorg er voor dat ze er visueel goed uit zien. Het is echt not done om een fout uitgesneden afbeelding in koeienletters te posten. Zorg dat je de juiste afmetingen gebruikt, een goede CTA (call to action) kiest, je bedrijfspagina up-to-date is en de webpagina waar je eventueel naar linkt goed werkt. 

Adverteer je via Facebook en Instagram, maar niet in Stories? Ga dit wel doen! In dit artikel lees je hoe je goede Stories maakt in een handomdraai!

Kortom

Wij kunnen niet wachten tot we eindelijk het nieuwe Facebook kunnen gebruiken. Het nieuwe desktopontwerp is geïnspireerd door mobiel. Het neemt een aantal belangrijke features van de mobiele applicatie over, zoals de navigatiebalk bovenaan en meer witruimte. Dit zorgt ervoor dat de gehele ervaring van Facebook-gebruikers consistenter wordt, ongeacht welk apparaat je gebruikt. De sleutelwoorden blijven nog altijd: visueel, de focus op Stories, afbeeldingen en video's. Voor bedrijven de uitdaging om hun strategie en content ook meer te focussen op beeld. Hoe doe jij dat bij jouw bedrijf? Heb je tips? Deel ze met ons!

NEEM CONTACT MET ONS OP

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?