Blogs

Social Campaigns

Google Campaigns

12 min read
2021-03-14

5 redenen waarom jouw Google Ads niet werkt

Als je kiespijn hebt ga je naar de tandarts. Als je kraan lekt huur je een loodgieter in. Voor Google Ads zijn er ook specialisten. Veel bedrijven proberen zelf hun Google Ads campagne op te zetten. En hoe gaat dat tot nu toe? Haal je genoeg klikken binnen die overgaan tot conversies? Er is veel negativiteit rondom Google Ads omdat het "teveel geld zou kosten" en "het niet voor meer klanten zou zorgen". In vrijwel alle gevallen ligt dit aan jezelf óf aan het bureau dat je hebt ingeschakeld om je Google Ads campagnes te verzorgen. In deze blog lees je 5 dingen die je juist niet moet doen met je campagnes.

1. Alle zoekwoorden in één advertentiegroep

Bij het opzetten van je campagne kun je ervoor kiezen meerdere advertentiegroepen op te zetten. Veel mensen zetten al hun zoekwoorden in één advertentiegroep. Doe dit niet als je verschillende diensten of producten hebt die je onder de aandacht wilt brengen. Je advertentie wordt geactiveerd door de zoekwoorden die je hebt toegevoegd aan de advertentiegroep.

Stel, je hebt een schoenenwinkel en je hebt een advertentie over rode schoenen. Het trekt niemand zijn aandacht als ze zoeken op voetbalschoenen en de advertentie met rode schoenen komt tevoorschijn. Het gevolg is dat je advertentie veel vertoningen krijgt, maar dat er nauwelijks geklikt gaat worden.

Voorbeeld

Campagne 1: Sportschoenen

  • Ad Groep 1: Voetbalschoenen
  • Ad Groep 2: Basketbalschoenen
  • Ad Groep 3: Balletschoenen

Campagne 1: Casual schoenen

  • Ad Groep 1: Hoge laarzen
  • Ad Groep 2: Sneakers
  • Ad Groep 3: Lage schoenen

2. Je landingspagina voor lief nemen

Als je campagnes geen resultaten opleveren kan dit liggen aan de landingspagina. Het komt nog veel te vaak voor dat mensen geen of te weinig aandacht besteden aan de landingspagina's waar ze campagne op voeren. Er kunnen nog zoveel klikken op je advertenties zijn, maar als vanuit daar geen conversies worden gedaan op de website is het de hoogste tijd om de landingspagina te optimaliseren.

Veelvoorkomende fouten van landingspagina's:
  • De homepage gebruiken als landingspagina
  • Voor alle advertenties dezelfde landingspagina gebruiken
  • Een landingspagina gebruiken die niet specifiek de informatie rondom het onderwerp van de advertentie bevat

3. Brede zoekwoorden gebruiken

Google Ads hanteert drie soorten zoektypen: breed, exact en woordgroep. Brede zoekwoorden worden gezien als het standaard zoektype om te gebruiken. En juist dít is waar veel mensen de fout in gaan met hun campagnes. Brede zoekwoorden kunnen in het Google zoeknetwerk gebruikt worden in de breedste zin van het woord. Als je zoekwoord "rode schoenen" is, dan krijgt iemand die zoekt naar "baby schoenen" ook je advertentie te zien. Het gevolg? Er wordt geklikt op je advertentie, de bezoeker ziet dat je landingspagina niet over rode schoenen gaat en vertrekt. Zo betaal je wel voor de clicks, maar komen er geen conversies uit. 

Modifier voor breed zoeken

Om breed zoeken specifieker te maken, kun je gebruik maken van de "+". Op deze manier zorg je ervoor dat je advertenties alleen worden weergeven als de zoekopdracht de woorden bevatten met een +-teken of een sterke gelijke variant van dit zoekwoord. Bijvoorbeeld +rode +schoenen.

Exacte zoekwoorden

Wil je dat de zoekwoorden die jij kiest ook de precieze zoekwoorden zijn waardoor jouw advertenties worden geactiveerd? Kies dan voor [exacte] zoekwoorden. Ongeacht grammaticale fouten zullen je advertenties getoond worden aan jouw gekozen zoekwoorden of sterk gelijkende varianten.

Woordgroep

Het gebruik van exacte zoekwoorden kunnen mogelijk andere relevante zoektermen uitsluiten. Hierdoor ben je niet vindbaar op andere zoektermen die misschien wel tot conversies kunnen leiden. Om deze reden kun je ook "woordgroepen" gebruiken. Door een zoekterm tussen "" te zetten zorg je dat de woordgroep in de zoekterm gebruikt moet worden. De woordgroep mag op elke plek van de zoekterm staan. Je advertenties worden niet weergeven als de woorden los van elkaar worden gebruikt in de zoekterm.

4. Geen conversies maken

Geld uitgeven zonder dat je weet wat je ervoor terugkrijgt. Gewoon, op de gok en wel zien of het wat oplevert. Hoe vaak doe je dat in je dagelijks leven? Vast niet vaak. Het niet meten van conversies is één van de grootste redenen waarom bedrijven geen nut in Google Ads zien. Het is belangrijk om te weten via welke advertenties bezoekers ofwel klanten komen. Op deze manier kun je jouw budget nog beter inzetten en meer rendement behalen. Een aankoop van je product of dienst is een conversie, maar het invullen van een formulier kan ook een conversie zijn. Hoe je conversies kunt instellen lees je hier.

5. Random zoekwoorden instellen

Als je wilt dat je advertenties de juiste mensen aantrekt moet je ook de juiste zoekwoorden instellen. Dit betekent niet dat je random zoekwoorden bedenkt en deze toevoegt aan je advertentiegroepen. Als je zoekwoorden kiest die niemand gebruikt, hoe word je dan ook vindbaar in het Google Zoeknetwerk? Door het doen van een grondig zoekwoordenonderzoek kun je nauwkeurig zien op welke termen mensen Googelen als ze op zijn naar het product of dienst dat jij verkoopt. Of een sterke gelijke variant ervan. Je vind hier niet alleen data over hoe vaak er naar dat zoekwoord per maand wordt gezocht, maar ook wat je betalen moet per click voor dat zoekwoord. Kies zoekwoorden met een zoekvolume van minimaal 300 searches per maand om het rendabel voor jezelf te maken.

Conclusie

Met een zoekwoordenonderzoek kies je de juiste zoekwoorden voor je advertentiegroepen. Het gebruik van zoektypen zoals [exacte] en "woordgroepen" zorg je ervoor dat je advertenties worden geactiveerd door relevante zoekwoorden. Als er op je advertentie wordt geklikt wordt de bezoeker naar een landingspagina gestuurd die informatie bevat die in de advertentietekst werd aangehaald. De relevantie van je advertenties zijn dus hoog. Google beloont je op deze manier met een betere vindbaarheid van je website waardoor je hoger in de zoekresultaten komt.


Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?