Recruitment Marketing
Zo verpest je de candidate experience met recruitment automation
Of je nu op zoek bent naar software om je recruitmentproces te automatiseren of al gebruik maakt van een ATS-systeem; het automatiseren van je recruitmentproces kan de candidate experience maken of breken. Automation tools kunnen je helpen tijd te besparen door handmatige processen te automatiseren. Maar doe je dit te veel, dan kunnen je kansen om toptalent te werven afnemen. Kandidaten willen een zinvolle verbinding maken met het team en het bedrijf voordat ze een contract tekenen, en automatisering kan dat in de weg zitten. Hoe voorkom je dit?
1. Personaliseer geautomatiseerde berichten
Uit onderzoek van ManpowerGroup Solution blijkt dat iets meer dan een derde van de kandidaten geautomatiseerde berichten die niet persoonlijk op hen gericht zijn als ongeloofwaardig zien. Maar is het versturen van tientallen of zelfs honderden persoonlijke berichten realistisch voor jouw team? In plaats van het automatisch versturen van massa’s standaard berichten kun je ze personaliseren door kandidaten te noemen bij hun naam, de functie waarvoor ze hebben gesolliciteerd en hoe ze in contact kunnen komen met de aangewezen recruiter.
2. Overdrijf niet
Hoe verleidelijk het ook lijkt om zoveel mogelijk taken te automatiseren, bestaat er wel degelijk zoiets als te véél automatisering. Chatbots, screening, e-mails en uitnodigingen voor een sollicitatiegesprek kun je volledig automatiseren. Zorg alleen dat je niet uit het oog verliest dat kandidaten een band moeten kunnen opbouwen met jouw organisatie. Hier heb je mensen voor nodig. Automatisering die niet correct is ingesteld kan je employer branding afstandelijker maken in plaats van persoonlijk en verbindend. Er moet tijd zijn om te reageren en tijd zijn om met elkaar te kunnen spreken.
3. Focus op content
Zet automatisering in om te achterhalen wat kandidaten interessant vinden om te lezen op je website. De kracht van automatisering zit in het aanbieden van relevante content bij elke interactie met kandidaten. Je bouwt hierdoor niet alleen een band op met je kandidaten, je laat ook je kennis en vaardigheden zien. Een relatie opbouwen met je kandidaten door middel van content vergroot de kans aanzienlijk dat toptalent voor jouw organisatie kiest.
4. Wees transparant
Dat je gebruik maakt van geautomatiseerde tools in je recruitmentproces hoef je zeker niet te verbergen tegenover je kandidaten. Technologie verandert de recruitmentindustrie ten goede en je bent niet de enige die hier gebruik van maakt. Waar je wel het verschil in kan maken bij kandidaten is hoe transparant je hierover bent. Zorg dat je voor jezelf in kaart brengt welke fases van het recruitmentproces geautomatiseerd worden en welke nog handmatig worden gedaan.
Door in automatische berichten de zin “Dit is een geautomatiseerd bericht” toe te voegen ben je transparant en draag je bij aan de candidate experience. Wanneer je dit niet toevoegt kunnen kandidaten terugmailen op jouw geautomatiseerde bericht. Je kunt vast invullen wat voor invloed het heeft op de candidate experience als je hier niet op antwoordt.
5. Opties tijdens het sollicitatieproces
Recruitment automation is een geweldige manier om routinematige processen te vereenvoudigen, zoals het meten van de competenties van kandidaten en het plannen van sollicitatiegesprekken. Zo kun je kandidaten vragen om video’s over zichzelf te uploaden om nog meer over ze te weten te komen voordat je ze uitnodigt voor een persoonlijk gesprek. Bedenk wel dat lang niet alle kandidaten het prettig vinden om video’s op te nemen.
Om de candidate experience te verbeteren kun je kandidaten het beste de optie geven om te kiezen voor een video-sollicitatie of een telefonische kennismaking met een recruiter. Als je chatbots gebruikt om kandidaten door het sollicitatieproces te helpen, geef ze dan ook de mogelijkheid om met een recruiter te spreken.
Zorg dat je kandidaten laat weten dat hun kansen om een baan te krijgen niet worden beïnvloed als ze ervoor kiezen niet gebruik te maken van de nieuwste technologieën.
Conclusie
Als geautomatiseerde interacties nep aanvoelen zal het mislukken. Kandidaten willen écht contact hebben en tolereren geen volledig geautomatiseerd recruitmentproces. Iedereen wil zich gezien en gewaardeerd voelen als mens wanneer hij of zij solliciteert naar een baan. Voeg variatie toe aan je recruitmentproces en geef kandidaten de keuze om wel of niet gebruik te maken van specifieke technologieën. Laat weten welke diensten geautomatiseerd zijn en voeg een persoonlijk tintje toe bij het verzenden van geautomatiseerde berichten. Hiermee zet je de candidate experience juist in de lift.
Our work