Blogs

Recruitment Marketing

16 min read
2022-02-23

Zo genereer je leads met Inbound Marketing

Het vinden van nieuwe klanten is cruciaal voor het succes van ieder bedrijf. Het genereren van gekwalificeerde leads kan echter een grote uitdaging zijn. 61% van de marketeers zegt dat het moeilijkste aspect van het runnen van een bedrijf het genereren van leads is. 80% van deze marketeers zegt dat hun huidige inspanningen om leads te genereren onvoldoende effectief zijn. Nog steeds wordt er veel geld besteed aan outbound marketing, de meer traditionele vorm van marketing, waarmee je meer richt op ongekwalificeerde en 'koude' leads. Met Inbound Marketing zorg je ervoor dat leads naar jou toekomen. Hoe dit werkt lees je in deze blog.

Wat verstaan we onder Inbound Marketing?

Bij Inbound Marketing draait alles om het genereren van leads, het warm houden van deze leads en het omzetten van deze leads naar klanten. Het doel van Inbound Marketing is om bezoekers naar je toe te trekken met relevante content. Deze content moet je doelgroep helpen in elke fase van de customer journey.

Wanneer potentiële klanten jouw content (van producten tot blogs en video's) interessant vinden en ze merken dat jij helpt om hun problemen op te lossen, zien ze jou als dé expert in jouw vakgebied. Als ze klaar zijn om samen te werken zullen ze voor jouw bedrijf kiezen en niet opnieuw onderzoek gaan doen naar een andere partij.

In termen van Inbound Marketing vindt leadgeneratie – het proces van het omzetten van bezoekers van jouw website in leads – plaats na de awareness stage van de customer journey. De bezoeker wordt geconverteerd in een lead zodra hij of zij interesse heeft getoond in iets wat jij te bieden hebt. Typische voorbeelden hiervoor zijn een gratis e-book, een checklist of een andere handige download. Wat je aanbiedt moet echt nuttige inhoud hebben en problemen van je bezoekers oplossen.

Begin met SEO

SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is het proces van het verbeteren van de kwantiteit en kwaliteit van het verkeer naar je website via organische zoekresultaten.

Wanneer klanten zich realiseren dat ze een probleem of een behoefte hebben zoeken ze online naar oplossingen. SEO werkt om je website hoger te rangschikken in de zoekmachine en de aandacht van geïnteresseerde consumenten te trekken.

Een succesvolle SEO-strategie begint met een zoekwoordenonderzoek. Dit identificeert welke woorden en zinnen jouw publiek online zoekt gedurende de hele reis van de koper.

Zodra je weet welke zoekwoorden je moet gebruiken, kun je deze gaan toepassen in de inhoud van je website, je blogs en op andere gebieden van je marketingstrategie. Onderzoek toont aan dat 75% van de internetgebruikers nooit langs de eerste pagina van de zoekmachines scrollen. Die eerste pagina is dus goud waard.

Een goede ranking in de zoekmachine kost tijd, zorg dus dat SEO onderdeel is van je complete marketingstrategie, maar zet hier niet al je geld op in!

Onderschat social media niet

De komst van social media heeft jou als bedrijf de gouden kans gegeven om leads te genereren. Wist je dat 67% van de marketeers merkt dat ze meer leads genereren door middel van social media marketing?

Creëer op social media content voor elke fase van de customer journey. Op deze manier spreek je je doelgroep aan die nog niet klaar is om te kopen, maar wel geïnteresseerd is in content die gericht is op het oplossen van hun probleem of inspelen op hun behoefte. Degene die klaar zullen zijn om te kopen zullen reageren op je content die ingaat op exclusieve aanbiedingen en promoties.

Een sterke aanwezigheid op social media is een manier om het vertrouwen en de interesse van potentiële klanten te winnen. Het belangrijkste is dat je engagement creëert met je volgers op de juiste kanalen en dat je nuttige content deelt!

Advertenties voor snel resultaat

Om op een snellere manier gekwalificeerde leads te generen zet je social advertising in. Met het opzetten van een campagne bepaal je namelijk zelf wie je campagnes zien, waardoor je de juiste doelgroep al te pakken hebt. Betaalde advertenties kun je inzetten in elke fase van de customer journey, maar de beste leads haal je uit de consideration stage. In deze fase zijn mensen zich namelijk al bewust van hun probleem of uitdaging en zijn ze op zoek naar mogelijke oplossingen. Die jij als bedrijf dus kunt bieden!

Een van de beste opties om te gebruiken bij social advertising voor deze leads is retargeting. Door retargeting kun je met advertenties eerdere bezoekers of klanten terugbrengen naar je website. Hier voeg je dan een speciale aanbieding aan toe met de bedoeling dat ze doorklikken naar je website. Je wilt iemand in de customer journey begeleiden in het koopproces, maar niet onderbreken.

De Pixel-tool van Facebook Ads helpt je deze doelgroep te kunnen targeten met social advertenties die ze aanmoedigen om toch die aankoop te doen of toch dat e-book te downloaden. Op deze manier genereer je gekwalificeerde leads.

💡Tip: gebruik onze Facebook campagne checklist om je advertentie op Facebook en Instagram van A tot Z slim op te zetten!

DOWNLOAD FACEBOOK CAMPAGNE CHECKLIST

Relevante content aangepast op de buyer's journey

In de awareness en consideration stage zijn potentiële klanten actief op zoek naar informatie over een oplossing voor hun probleem of uitdaging. Content met toegevoegde waarde, zoals e-books, whitepapers, webinars en online cursussen kunnen consumenten begeleiden naar de decision stage.

Zo kunnen recruitment bureaus e-books en video’s maken over hoe je het beste kunt solliciteren bij een bedrijf. Deze middelen helpen werkzoekende bij hun voorbereiding op het vinden van hun volgende baan.

In de volgende stap van de customer journey kan dit recruitment bureau deze prospects benaderen om uiteindelijk degene te zijn die ze werft of detacheert.

Zorg dat je overtuigende content creëert waarmee je zowel onbekend publiek als bekende prospects overhaalt om actie te ondernemen op jouw website.

Lead nurturing met e-mail marketing

Wanneer je prospects hebt verzameld die geïnteresseerd zijn in je content zijn ze begonnen aan de customer journey. Het is nu aan jou om ze te begeleiden naar de laatste fase van deze customer journey. Met e-mail marketing kun je leads in elke fase van de customer journey warm houden met relevante content.

Als je leads zijn binnengekomen door het downloaden van een e-book kun je met behulp van e-mail marketing automatisch e-mails sturen waarin je vraagt om zijn of haar mening, verdiepende content aanbiedt of een case study laat zien waarbij je de vaardigheden uit dat e-book hebt toegepast op een klant.

Door met e-mails content te blijven aanbieden houd je je contacten “warm” en zorg je ervoor dat ze betrokken blijven met jouw merk. Zodra ze dan klaar zijn om een aankoop te doen, zullen ze aan jouw bedrijf denken omdat ze daar al meerdere malen interessante content van hebben ontvangen.

Snel meer leads genereren?

Met Inbound Marketing zorg je ervoor dat je met jouw bedrijf online relevante content biedt waar potentiële klanten zelf op af komen. Wanneer klanten joú vinden, zijn ze al op de hoogte van je bedrijf en product of diensten en dus veel waardevoller. Ze zijn eerder geïnteresseerd om content te lezen en eventuele e-mails te ontvangen waardoor ze sneller door de customer journey gaan en klaar zijn om klant te worden bij jouw bedrijf.

💡 Benieuwd hoe Inbound Marketing gekwalificeerde leads kan genereren voor jouw bedrijf? We denken graag met je mee. Vul het contactformulier in met "Meer over Inbound Marketing" en wij nemen je graag mee in de wereld van Inbound Marketing!

NEEM CONTACT MET ONS OP


Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?