Blogs

Recruitment Marketing

14 min read
2022-02-07

Wanneer ga je voor 'outbound' of 'inbound' marketing?

De meningen over outbound en inbound marketing kunnen stevig verschillen. De ene marketeer kiest ervoor om in een zo groot mogelijke vijver de hengel uit te gooien (outbound), terwijl de andere marketeer zich het liefst richt op mensen die al interesse hebben getoond (inbound). Wanneer ga je nou voor outbound en wanneer voor inbound? Of is een combinatie tussen beide de beste manier om je marketing te versterken?

Wat is het verschil tussen outbound en inbound?

Bij inbound marketing verdien je als het ware de aandacht van je potentiële klant, terwijl je deze bij outbound marketing "koopt". Maar hoezo is dit? We splitsen ze even voor je uit!

  • Inbound marketing is een vorm van moderne marketing waarbij de klant als het ware naar jou toekomt in plaats van andersom. Je hebt gedefinieerd wie jouw ideale klanten zijn, middels zogeheten buyer personas en ontwikkelt en verspreidt content
  • Outbound marketing daarentegen wordt gezien als een traditionele vorm van marketing voeren. Met traditioneel wordt in dit opzicht bedoeld dat je de aandacht probeert te trekken van potentiële klanten zonder dat zij daar echt om vragen. Denk bijvoorbeeld aan het blootstellen aan pop-ups of reclames op zowel de televisie, radio als online. Het proces begint bij klantenwerving waarbij het bedrijf potentiële klanten actief probeert te benaderen.

Kunnen ze samenwerken?

Maar nu de vraag waar het om gaat: wanneer gebruik je de twee vormen en zou je ze ook kunnen combineren? Outbound marketing heeft helaas de laatste jaren een slechte reputatie gekregen en wordt vaak gezien als spam en misleiding. Inbound marketing daarentegen geeft bedrijven de mogelijkheid om een band op te bouwen met hun doelgroep. Toch hebben ze beide voordelen en die zetten we eerst op een rijtje:

Inbound marketing:

  • Door content te maken voor de doelgroep die het beste past bij jouw producten en diensten, creëer je een explosie in website verkeer en leads.
  • Het is doelgericht, persoonlijk en zorgt ervoor dat je een band op kunt bouwen.
  • Het is tijdloos. Wanneer je eenmaal hebt geïnvesteerd in inbound marketing, hoef je niet telkens weer op de proppen te komen met een geniale campagne.
  • Het is doelgericht en persoonlijk. Doordat het contact begon bij de klant, is het makkelijker om een band op te bouwen, omdat je ervan kunt uitgaan dat de klant interesse heeft.
  • Het is voordelig aangezien het grootste deel van de marketing plaatsvindt op je eigen website. En hoe komen mensen op jouw website? Via (gratis) zoekresultaten op Google, e-mail en social media.
  • Het is onafhankelijk van tijd en plaats. Jouw doelgroep kan op elke moment van de dag zelf beslissen of zij op zoek gaan naar informatie en het maakt niet uit of zij dit in de trein, op werk of thuis op de bank doen.

Outbound marketing:

  • Levert een onmisbare bijdrage aan de leadgeneratie strategie van jouw bedrijf. Een lead is een potentiële klant die geïnteresseerd is in een bepaald product of dienst. Met een leadgeneratie strategie laat je deze potentiële klanten een formulier met gegevens invullen, waarvoor zij in ruil een kleine tegenprestatie krijgen, zoals korting of kans om iets te winnen. Het is ook een mooie start voor een overgang naar een inbound strategie.
  • Door continu de resultaten van outbound marketing te meten, kun je in de loop van de tijd de minst effectieve initiatieven aan de kant zetten en doorgaan met hetgeen dat het beste werkt.
  • Goed voor de promotie van jouw content en meer traffic naar je website. Om als content specialist opgemerkt te worden, is het van belang dat jouw content ook daadwerkelijk bekeken en gelezen wordt. Door hoge concurrentie in zoekmachines is het soms lastig om dit voor elkaar te krijgen. Outbound marketing is hiervoor de oplossing! Door te investeren in bijvoorbeeld online bannering en Facebook-ads, krijg jij de aandacht die je verdient!

De juiste combinatie

Het lijkt erop dat inbound marketing meer voordelen heeft, waardoor je misschien automatisch voor zou kiezen om niet meer aan outbound marketing te doen? Toch is dat zonde! Je kunt het heel goed combineren. Om meer traffic en naamsbekendheid te krijgen zijn betaalde campagnes, een vorm van outbound marketing, ideaal. Stel dat je door middel van buyer personas jouw doelgroep hebt vastgesteld en weet op welke kanalen zij zich het meeste bevinden. Met behulp van outbound marketing kun je op deze kanalen awareness creëren voor jouw producten, diensten en vooral content. In dat geval versterken de twee strategieën elkaar dus enorm!

Maak een onderscheid tussen de korte en lange termijn. Heb je een aantal doelen die je wilt realiseren op de korte termijn? Gebruik dan outbound marketing! Hier geldt over het algemeen dat je geld uitgeeft en in ruil daarvoor jouw boodschap aan een bepaalde groep mensen wordt laten zien. Heb je bijvoorbeeld een zomer- of wintersale en wil je hier een kortlopende periode extra voor adverteren? Met outbound marketing betaal je, maar bereik je sneller waarvoor je het doet.

Wat als het geld op is? Dan krijgt niemand jouw boodschap meer te zien! Kiezen voor inbound marketing doe je daarom meer voor de lange termijn. Het gaat er hierbij om dat je organisch gevonden wordt in de zoekresultaten van Google en dit bereik je niet na één nachtje slapen. Maar word je eenmaal goed gevonden in Google? Dan kun je daar wel jaren blijven, zelfs als je budget al lang en breed op is. Tijdens de start van je bedrijf kun je met inbound marketing bekend worden onder het publiek en ervoor zorgen dat jouw content vindbaar is tussen alle andere content. Dat laatste doe je bijvoorbeeld met SEO en SEA. Het opbouwen van online vindbaarheid en autoriteit is een investering dat tijd en energie kost, maar veel oplevert, want je werkt toe naar steeds meer bekendheid in de toekomst!

De ideale combinatie van beide is om leads naar je website te trekken door middel van outbound marketing, waarna jouw leads in aanmerking zullen komen met de inbound marketing. Zie outbound en inbound marketing als vrienden die samen kunnen werken, in plaats van vijanden waarvan er maar één tegelijk kan bestaan

Conclusie

Het is een enorme luxe als je bedrijf compleet kan vertrouwen op wat de inbound marketing oplevert qua leads (ofwel klanten). Maar het vermogen om potentiële leads in de eerste plaats aan te trekken bereik je grotendeels met outbound marketing oplevert.

Daarom is het, zelfs in een tijdperk waarin bound marketingtactieken heel populair zijn, belangrijk voor jouw bedrijf om inbound strategieën aan te vullen met outbound marketing. Zorg dat je het verschil tussen de twee ook begrijpt, dan kun je makkelijker bepalen welke je moet inschakelen op welk moment. Werkt het bijvoorbeeld goed om bij bepaalde beurzen of conferenties aanwezig te zijn of zijn jouw Facebook-ads super succesvol? Waarom zou je hier dan mee stoppen? Keep in mind dat inbound marketing een on going proces is en outbound marketing een strategie is die je op bepaalde cruciale momenten kunt inzetten.


Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?