Blogs

Recruitment Marketing

9 min read
2022-03-18

Hoeveel je laat liggen als je niks met passieve kandidaten doet

Wanneer jouw organisatie aan het adverteren is op social media om nieuwe kandidaten te werven, heb je 100% kans op sollicitaties van ongeschikte kandidaten of kandidaten die geschikt zijn maar tijdens het recruitment proces afhaken. Met deze ‘passieve’ kandidaten wordt vaak niks meer gedaan. Zonde, want bij het vrijkomen van nieuwe vacatures kan het zomaar zijn dat ze wel een match zijn. Ook kun jij er als recruiter voor zorgen dat deze passieve kandidaten ambassadeur van jouw organisatie worden, zelfs als ze nog niet aan de slag zijn!

Wat verstaan we onder passieve kandidaten?

Een passieve kandidaat, is iemand die niet actief op zoek is naar een nieuwe baan of nog geen match is met één van jouw openstaande vacatures. Dit kan iemand zijn die al een baan heeft, maar ook iemand die studeert en een bijbaan heeft in een bepaald veld waarin jij aan het zoeken bent voor een fulltime functie. Ook kan het iemand zijn die solliciteert op een baan waarvoor hij of zij (nog) niet geschikt is, maar wel voor een andere vacature die pas in de toekomst opengaat.

Facts over passieve kandidaten

Passieve kandidaten zijn belangrijker dan je denkt. Wel om de volgende feiten:

  • 70% van de global workforce bestaat uit mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan
  • 30% is maar actief op zoek naar een nieuwe baan
  • 305.000 mensen (de Nederlandse beroepsbevolking ligt rond de 10 miljoen zijn werkloos
  • 75.000 van deze mensen is maar langer dan een jaar werkloos

Met andere woorden, de vijver met beschikbare mensen is heel erg klein. Vandaar dat het belangrijk is om goede relaties op te bouwen met passieve kandidaten, zodat ze naar jouw organisatie overschakelen wanneer ze van baan veranderen.

Keep in touch

Alleen, hoe doe je dat? Een goede relatie opbouwen met passieve kandidaten kan op vele manieren en het is ook aan te raden om verschillende manieren in te zetten.
Get social met social media en nieuwsbrieven
Het gaat hier niet om overtuigen, maar om een band opbouwen. Laat van je horen via social media en e-mails. Hoe staat het ervoor in het vakgebied waarvoor jij werft? Hoe gaat het met het bedrijf? Welke klanten hebben jullie? Wie werken er al voor jouw organisatie? Dit is content die verbindt en inzicht geeft in de bedrijfscultuur. Zo kunnen passieve kandidaten aanvoelen of zij een match zijn met het bedrijf en de medewerkers.

Chatten

Uiteraard gaat er niks boven persoonlijk contact: Recruiters die een relatie opbouwen met passieve kandidaten door via een chatberichtje te vragen hoe het gaat en of ze nog happy zijn in hun huidige functie. Echter kan het oprichten van groepen op Facebook en LinkedIn ook nuttig zijn om contact te onderhouden met passieve kandidaten. Sterker nog passieve kandidaten kunnen op deze manier met elkaar ervaringen op werkgebied uitwisselen en zo hun eigen netwerk vergroten. Laat een recruiter uit jouw bedrijf de beheerder zijn van deze groepen, zodat ze worden onderhouden met interessante discussies en weetjes (geen vacatures) waarop de leden van de groep kunnen reageren. Whatsapp en fora op jouw website kunnen deze groepen ook faciliteren, houd de groep wel op een goed formaat. Wanneer er 200 personen in de groep zitten voelen de kandidaten zich al snel anoniem en is het voor jou als recruiter ook niet meer te modereren.

Koffie drinken


Door contact te onderhouden met passieve kandidaten kun je aanvoelen wanneer het nodig is om een kopje koffie te doen. Doe dit niet alleen wanneer er een vacature openstaat die je graag met die persoon wilt opvullen, maar ook wanneer er nog geen vacature is en je vanuit oprechte interesse graag weer even samenkomt met deze persoon. Let wel op dat de relatie professioneel blijft. Spreek over de privé situatie, maar ga niet te ver door met verhalen over die ene nacht waar je helemaal uit de bocht was gevlogen. Wissel ook kennis uit over jullie vakgebied en houdt het koffie drinken op maximaal een uurtje (zo laat je zien dat je graag in iemand investeert).

Events

Je kunt jouw organisatie aansporen om events te organiseren voor passieve kandidaten. Op zo’n event kun je bijvoorbeeld met elkaar gaan speeddaten, niet alleen recruiter en de passieve kandidaat, maar ook de passieve kandidaten met elkaar. Naast speeddates kun je interessante sprekers regelen die voorlichtingen geven over het vakgebied, een hippe DJ inhuren, coaching sessies doen, etc. Zo bouw je met elkaar een hechte band op en investeer je in de professionaliteit van jouw passieve community.

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?