Blogs

Recruitment Marketing

6 min read
2023-09-01

Dé gids voor perfect getimede wervingsprocessen: Candidate Journey Map

Wervingsproces SendtoDeliver

Soms kunnen sollicitaties een eigen leven gaan leiden. Er zijn gevallen bekend waarbij CV's per ongeluk werden verzonden naar de verkeerde afdelingen, zoals een softwareontwikkelaar-CV dat belandde bij de koffiemachine-onderhoudsafdeling.

We horen en lezen overal manieren om delen van het wervingsproces te verbeteren. Maar hoe zorg je er voor dat iedere CV op de juiste plek terechtkomt? En hoe weet je welke interacties met de kandidaten verbeterd moeten worden? Of wanneer de kandidaat juist doorgaat of afhaakt tijdens de candidate journey? Hier kom je achter met Candidate Journey Mapping. Het is de ultieme werving gids om de reis die je kandidaten maken in kaart te brengen en de candidate experience te optimaliseren. Benieuwd hoe? Lees snel verder!

Wat is een candidate Journey Map

Een Candidate Journey helpt de reis die kandidaten maken in kaart te brengen om zo de candidate experience te optimaliseren. Het geeft je beter inzicht in de mogelijke vragen, zorgen en zelfs barrières die kandidaten kunnen hebben tijdens het wervingsproces. Je gebruikt dit inzicht vervolgens om betere content te maken en in te spelen op deze vragen en behoeften. Het eindresultaat? Een betere kandidaat-ervaring, wat de kans vergroot dat een kandidaat voor jouw bedrijf kiest als nieuwe werkgever.


💡 Een studie uitgevoerd door IBM Watson Talent Acquisition in 2018 wees uit dat organisaties die zich richten op het verbeteren van de candidate journey tot 3,5 keer meer kans hadden om hun wervingsdoelen te halen dan organisaties die dat niet deden. Dit benadrukt het belang van een positieve kandidaat-ervaring.


De voordelen van Candidate Journey Map

Stel je voor: elke stap van het wervingsproces is perfect afgestemd op de behoeften en verwachtingen van jouw potentiële toptalent. Met de Candidate Journey Map visualiseer je moeiteloos elke interactie en touchpoint, van het eerste contact tot de uiteindelijke hire. Door diep inzicht te krijgen in het perspectief van de kandidaat, kun je stralen met een naadloze, gepersonaliseerde reis die enthousiasme opwekt en betrokkenheid vergroot. Laat je concurrenten in verbazing achter terwijl jij nieuwe standaarden zet en buitengewone kandidaten ervaringen biedt die blijvend indruk maken!


Verlies geen kostbare kandidaten door de magie van de Candidate Journey Map te omarmen. Deze benadering geeft je niet alleen de tools om veel nieuwe kandidaten aan te trekken, maar ook om diepgaande inzichten te verwerven die je wervingsstrategie een flinke boost geven. Door elke stap van de reis te analyseren, identificeer je struikelblokken en ontdek je kansen voor verbetering, waardoor je conversieratio's toenemen en de tijdsduur van het proces afneemt. Met een duidelijk beeld van wat kandidaten aantrekt en motiveert, kun je gerichte content en boodschappen creëren die resoneren en een langdurige indruk achterlaten.


Het geheim voor succes is weten welke informatie kandidaten nodig hebben om de beste kandidaten van de awareness fase door te laten stromen naar een hire.


💡 Download hieronder onze Candidate Persona Template!

DOWNLOAD CANDIDATE PERSONA TEMPLATE


Wat levert een Candidate Journey Map jou en je team op?

  • Je kan je teamleden op de hoogte brengen van het belang van de kandidaat-ervaring en wat zorgt voor een gedeeld referentiekader.
  • Je ontdekt wat de behoeften, wensen, zorgen en gedragingen zijn van jouw kandidaten.
  • Je stelt probleemgebieden vast die mogelijk negatieve invloed hebben op het wervingsproces.
  • Je identificeert kansen om online prestaties te verbeteren.
  • Je kunt het wervingsproces herinrichten gebaseerd op de ervaring van de kandidaat.
  • Je ontdekt een tal aan nieuwe onderwerpen voor het creëren van content.



Zo trek je de aandacht van kandidaten met passende content

Een goede manier om te ontdekken welke content de aandacht trekt van kandidaten is door je in hen te verplaatsen. Welke mogelijke vragen kunnen ze hebben in elke fase van de candidate journey? Je beantwoordt deze vragen vervolgens om te gebruiken als onderwerpen voor je content. Daarin ga je in op eventuele zorgen die ze hebben, om die zorgen uiteindelijk weg te nemen. Waarom je deze content moet maken? Kandidaten raken eerder betrokken bij bedrijven die content delen wat inspeelt op wat hen bezighoudt dan met bedrijven die schrijven over onderwerpen die ze niet interesseren.


Zo kun je het aanpakken:

Voorbeeld 1:

Vraag: Wat voor soort carrière kan ik doorlopen bij dit bedrijf?

Soort content

Een infographic die uitlegt hoe een loopbaan eruit kan zien voor één van de functies binnen jouw organisatie. Of een blog die een loopbaan van een medewerker van jouw bedrijf uitlicht.

Voorbeeld 2:

Vraag: Wat voor soort werk ga ik doen en welke technologieën ga ik hierbij gebruiken?

Soort content

Een aantal stories op Instagram van een medewerker die je meeneemt tijdens een werkdag. Hij of zij vertelt hierin wat er wordt gedaan op een dag, hoe dit wordt gedaan en wat de uitdaging is van het werk.


Start zelf met mapping!

Er is ontzettend veel te leren over kandidaten en over je bedrijf door een Candidate Journey Map op te zetten. Je ontdekt niet alleen op welke manier kandidaten interactie hebben met jouw bedrijf, het geeft je ook de mogelijkheid elke interactie te verbeteren. Zo maak je de candidate experience nóg beter en maak je je employer brand sterker. Het resultaat? Meer kandidaten zullen bij je solliciteren!

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?