Blogs

Recruitment Marketing

16 min read
2022-03-16

Afgewezen kandidaten ambassadeurs maken van je employer brand

Volgens een enquête van CareerArc vertelt 72% van de afgewezen kandidaten anderen over hun slechte ervaring. Behoorlijk balen als dit over jouw bedrijf gaat. Je loopt hiermee het risico dat niet alleen de afgewezen kandidaat niet opnieuw bij jou solliciteert, maar ook de mensen in zijn of haar netwerk zullen jouw bedrijf afzweren. Waar heeft jouw bedrijf wel baat bij? Om van de afgewezen kandidaten ambassadeurs te maken! Hoe je dat doet lees je in deze blog.

Laat je kandidaat niet teleurgesteld achter

Het is duidelijk dat alle kandidaten, inclusief de afgewezen kandidaten, een mening vormen over jouw bedrijf. Je wilt er zeker van zijn dat dit een positieve mening is én blijft. Dit is voor kandidaten die een aanbod hebben gekregen een minder grote uitdaging dan voor kandidaten die afgewezen zijn. Waarom wil je afgewezen kandidaten niet boos achterlaten?

  1. Afgewezen kandidaten blijven actief binnen jouw branche: ze zullen negatief over jouw bedrijf praten tegen vrienden, familie, professionele connecties en het misschien zelfs online plaatsen. Het gevolg hiervan kan zijn dat potentiële topkandidaten deze mening overnemen en in de toekomst niet op jouw openstaande vacatures solliciteren.
    Feitje: 55% van de werkzoekenden zegt niet bij een bedrijf te solliciteren met slechte online reviews.
  2. Afgewezen kandidaten zijn mogelijk geschikt voor toekomstige posities. Dat iemand ongeschikt is voor een bepaalde vacature betekent niet dat hij of zij ongeschikt is voor jouw bedrijf; wie weet is een andere vacature in de toekomst juist wel heel passend. Een slechte ervaring zorgt ervoor dat kandidaten niet opnieuw zullen solliciteren, ook al gaat het om een andere functie.

    Feitje: 80% van de werkzoekenden zegt ontmoedigd te worden om nogmaals bij een bedrijf te solliciteren als ze niet op de hoogte worden gehouden van hun sollicitatiestatus.
  3. Afgewezen kandidaten zijn potentiële klanten: er is een kans dat kandidaten met wie je contact hebt gehad al klant van je bedrijf zijn of hierin geïnteresseerd zijn. Dit speelt vooral bij B2C bedrijven. Een slechte ervaring kan ervoor zorgen dat deze kandidaten ervan afzien om iets bij jou te gaan afnemen.

    Feitje: Het bedrijf Virgin Media onderzocht hoeveel van hun afgewezen kandidaten ook klanten waren. Dit is een schokkende 18%.

Kandidaten kunnen je employer brand maken of breken

Het is belangrijk dat je een kandidaat op de juiste manier laat weten van de afwijzing. Hierin spelen meerdere factoren een rol: de timing, de tone of voice en een persoonlijke benadering. Een afwijzing is sowieso een teleurstelling, dus aan jou de taak om te zorgen dat kandidaten geen bittere nasmaak eraan overhouden.

Geef bruikbare, waardevolle tips en adviezen

Geef altijd feedback en vraag altijd feedback van de kandidaat. Uit onderzoek van LinkedIn is gebleken dat 94% van de kandidaten feedback will ontvangen na een sollicitatiegesprek. Geef oprechte feedback en probeer het niet in een mooi jasje te steken. Alleen vertellen dat “een andere kandidaat meer ervaring heeft” geeft geen toegevoegde waarde. Geef exact aan op welke onderdelen de andere kandidaat meer ervaring had. Je kunt zelfs, als het gepast is, advies geven op het gebied van extra trainingen en/of cursussen.


Ervaring van een collega:
In 2019 heb ik gesolliciteerd bij Magioni als digital marketeer en mocht ik door naar de tweede sollicitatieronde. In deze ronde kreeg ik de opdracht om een case te maken. Ik ontving 2 weken na het inleveren van deze case een mailtje dat ik niet uitgekozen was voor de derde sollicitatieronde. Anderen zouden beter aansluiten bij Magioni. Ik vroeg ze om feedback, maar tot op de dag van vandaag heb ik niks meer van ze gehoord. Of ik daar ooit nog ga solliciteren? Absoluut niet.

Verzamel kostbare informatie

Vraag afgewezen kandidaten om feedback over je recruitmentproces. Deze informatie kun je gebruiken om te streven naar een fantastische candidate experience. De kandidaten zijn immers de aangewezen personen die je het beste kunnen vertellen wat ze zien als een goede en minder goede ervaring. Je kunt dit doen door een korte enquête te sturen via e-mail wanneer het recruitmentproces is afgerond. Daarvoor heb je tegenwoordig veel handige tools, zoals Starred (https://www.starred.com/).

Voorbeelden van candidate experience vragen:

  • Hoe heb je de vacature gevonden?
  • Hoe vriendelijk was de recruiter?
  • Hoe transparant was de recruiter over het recruitmentproces?
  • Vind je de Werkenbij website aantrekkelijk ingericht?
  • Was het sollicitatieformulier gemakkelijk in te vullen?
  • Werd je gedurende het hele sollicitatieproces op de hoogte gehouden?
  • Zou je [bedrijfsnaam] aanraden bij anderen om te solliciteren?
  • Welke verbeterpunten kun je ons geven?

Doe dit alsjeblieft niet

Skip de standaard afwijsmail. Dit is een enorme dooddoener; vaak wordt er niet eens een aanhef gebruikt met de naam van de sollicitant! Het is inmiddels duidelijk dat het de moeite waard is om een relatie op te bouwen met alle kandidaten, gooi de deur dus niet dicht door zo’n mail te sturen.

Wie heeft er niet ooit eens zo’n standaardbrief of -mail ontvangen?

Tony Chocolonely laat zien hoe het ook kan!

Get and stay connected!

Een relatie opbouwen met kandidaten doe je niet alleen tijdens het sollicitatieproces, maar ook daarna. Connect dus met al je kandidaten op social media; voornamelijk LinkedIn. Nodig ze niet alleen maar uit om je bedrijf te volgen, dat is vaak de afknapper en maakt het een stuk minder persoonlijk. Het voelt alsof het dan alleen gaat om het aantal volgers van het bedrijf. Een voordeel van een persoonlijke connectie is dat je gemakkelijk weer in contact kunt blijven met kandidaten, hij of zij op de hoogte blijft van de nieuwtjes die jij deelt en vice versa.

Overtuigd? Hier nog een samenvatting waarom je goed moet zijn voor álle kandidaten

  • je creëert fans van je bedrijf;
  • je bedrijf wordt gedefinieerd als organisatie die goed met mensen omgaat;
  • het zorgt voor positieve mond-op-mondreclame, wat meer toptalent aantrekt;
  • het zorgt voor berichten op social media waarin je bedrijf in positief daglicht staat;
  • het verbeter de employer branding en creëert het "een geweldige plek om te werken" gevoel;
  • het heeft niet alleen impact op mogelijke hires, maar ook op potentiële nieuwe klanten

Weten hoe je content kunt inzetten voor de candidate experience?

Praat met één van onze experts over de candidate experience! Dat kan via de onderstaande button.

NEEM CONTACT MET ONS OP

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?