Recruitment Marketing
5 tactieken hoe jij toptalent kan aantrekken
De manier hoe we recruiten is veranderd. Wij kiezen het talent niet meer, talent kiest ons. De focus ligt nu volledig op kandidaten die we behandelen als klanten. 90% van de recruiters zegt dat de banenmarkt 'candidate-driven’ is. Het is essentieel dat recruiters bewust zijn van dit soort veranderingen en hierop inspelen. Implementeer deze 5 trends en zorg dat je niet de verliezer bent in de War for Talent!
1. Recruitment Marketing
Vroeger zaten er wel recruiters en marketeers in hetzelfde kantoor, maar hadden ze niks met elkaar te maken. Hun rollen waren totaal verschillend en er was weinig overlap. De tijden zijn veranderd en er is nu een enorme trend te zien met recruitment marketing.
Recruitment marketing omvat alle processen die je moet doorlopen voordat een kandidaat solliciteert voor een functie. Voor klanten noemen we dit de customer journey, maar in dit geval dus de candidate journey. Met recruitment marketing gaat een kandidaat van “nooit van ze gehoord”, naar “hmm dat klinkt wel interessant, maar ik zoek geen baan” naar “misschien moet ik toch maar solliciteren”.
Met recruitment marketing kom je veel eerder in contact met kandidaten in hun (vaak passieve) zoektocht naar een baan. Zelfs voordat er sprake is van een sollicitatieproces! Je bouwt een langdurige relatie op met potentiële kandidaten. Deze relaties kunnen worden omgezet in leads, sollicitanten en uiteindelijk kandidaten en ambassadeurs van jouw organisatie.
2 - Inbound recruitment
Inbound recruitment gaat om de aandacht trekken van kandidaten met behulp van blogs, SEO, social media en andere vormen van content marketing. Het doel is om interessante content te creëren en dit te posten op de meest interessante platforms voor de kandidaten. Inbound recruitment is een mix van employer branding en recruitment marketing waarmee je de interesse wekt van kandidaten die toptalent zijn voor jouw bedrijf.
Terwijl outbound marketing gaat om adverteren, het versturen van e-mails en hopen dat er leads binnenkomen, legt inbound marketing de nadruk op het aantrekken van toptalent door eigen content. Kandidaten komen dan uit zichzelf naar jouw bedrijf en als de content dan aansluit op wat ze zoeken, verhoogt dit de kans dat ze solliciteren en het talent zijn dat je zoekt.
Bedrijven die hun inbound recruitment strategie blijven optimaliseren zullen meer toptalent aantrekken en openstaande functies voor lange termijn invullen. Het toptalent dat jij wilt binnenhalen heeft natuurlijk meer opties aan werkgevers om aan het werk te kunnen. Dit is ook de reden waarom inbound recruitment zo belangrijk is voor jou als bedrijf.
💡Wist je dat er totaal 10 tactieken zijn die je helpen om jouw recruitmentproces naar een hoger niveau te tillen? Download ze via onderstaande button!
3 - Employer branding
De employer brand is de identiteit van jouw bedrijf als werkgever. Verschillende factoren spelen een rol in de employer brand:
De “brand” dat jouw bedrijf creëert: merkkleuren, huisstijl, logo, mission statement, slogans, etc.
Werknemersbeleving: feedback van werknemers via mond-op-mondreclame, enquêtes, reviews en social media. Ze spelen een essentiële rol in de vormgeving van je employer brand.
Publieke perceptie: hoe reageert het bedrijf op actualiteiten? Trends kunnen van invloed zijn op je employer brand.
Employer branding is de reputatie van jouw bedrijf als plek om te werken. Met andere woorden: employer branding is de manier waarop mensen de normen en waarden van het bedrijf en de werkomgeving ervaren. Employer branding is alles wat een bedrijf doet, al dan niet opzettelijk, om haar unieke identiteit als werkgever te promoten bij huidige en toekomstige werknemers.
De voordelen van een sterke employer brand:
Ontvangen van sollicitaties zonder dat je hier veel voor hoeft uit te geven. Kandidaten solliciteren proactief bij bedrijven waarvan ze weten dat ze een prettige werkomgeving hebben.
Een kortere time to hire, omdat kandidaten eerder een aanbod accepteren van een bedrijf met een positieve reputatie.
Een betere retentie, want werknemers waarderen een vitale werkomgeving en bedrijven die dit ondersteunen. Denk aan een gezonde bedrijfskantine, sporten onder werktijd en flexibele werkuren.
Toptalent aantrekken, want kandidaten die verschillende aanbiedingen beoordelen zullen alle criteria, inclusief de reputatie als werkgever, in overweging nemen voordat ze een definitieve beslissing nemen.
4 - Candidate experience
De candidate experience is het gevoel van kandidaten over het sollicitatieproces van het bedrijf. De candidate experience wordt beïnvloed door een aantal factoren:
Zijn alle contactmomenten transparant, eenvoudig en overtuigend?
Zorg ervoor dat kandidaten vanaf het begin duidelijke informatie en overtuigende redenen krijgen waarom ze bij jouw bedrijf moeten werken. Zijn de functieomschrijving en persoonsspecificatie uitgebreid en informatief? Kunnen kandidaten hieruit opmaken of ze geïnteresseerd zijn en tijd willen investeren om te solliciteren? Is er transparantie over het salaris, werktijden, vakantiedagen en andere voordelen? Is het sollicitatieproces eenvoudig? Krijgt de kandidaat voorafgaand van het gesprek de mogelijkheid om zich voor te bereiden? Zijn er bijvoorbeeld voldoende mogelijkheden voor kandidaten om meer te weten te komen over de organisatie, de mensen met wie ze gaan werken en de ontwikkelingsmogelijkheden?Is er regelmatig contact met een persoonlijke touch?
Als kandidaten moeten wachten op updates worden ze ongeduldig. Hierdoor kunnen ze tussentijds afhaken en voor een ander bedrijf kiezen. Krijgen kandidaten een duidelijke tijdlijn van het sollicitatieproces? Krijgen alle kandidaten, ook die niet worden geselecteerd, feedback over het gesprek zelf?
In deze tijd kunnen geautomatiseerde e-mails veel tijd besparen, maar hier mist vaak een persoonlijke tint. Is er voldoende persoonlijk contact gedurende het proces om te laten zien dat er écht in de kandidaten wordt geïnvesteerd? De tijd nemen om regelmatig te bellen of persoonlijke e-mails te sturen getuigt van echte aandacht en respect voor de tijd die de kandidaten hebben geïnvesteerd om te solliciteren op jouw functie.
Is het sollicitatieproces zowel snel als effectief?
Als er te veel tijd zit tussen het solliciteren, de gesprekken en het aanbod bestaat er een grote kans dat je als bedrijf toptalent misloopt. Het is belangrijk dat er tijd wordt vrijgemaakt om snel te kunnen handelen, zonder haast. Het kan zijn dat een andere organisatie op maandag iemand heeft kunnen ontmoeten, dinsdag het tweede gesprek heeft gehad en op woensdag een aanbod heeft gedaan.
Denk na over hoe het sollicitatieproces moet lopen om alle nodige stappen te kunnen doorlopen. Hoe kun je dit zo effectief mogelijk inzetten zonder de kandidaat zelf uit het oog te verliezen? Het sollicitatieproces moet niet gehaast, rommelig of onpersoonlijk overkomen.
Laat iedereen die in de laatste fase van het proces heeft deelgenomen zo snel mogelijk het resultaat weten. Denk na hoe je contact kunt blijven houden met toekomstig hooggekwalificeerde kandidaten. Geef de gekozen kandidaat meteen informatie over het onboarding proces om zo een positieve eerste stap te zetten in hun nieuwe rol bij jouw bedrijf.
5 - Candidate Relationship Management
Hiring managers hebben dagelijks te maken met grote hoeveelheden sollicitaties. Sommige kunnen kandidaten die een maand geleden hebben gesolliciteerd niet meer herinneren. Candidate Relationship Management (CRM) is een manier om de relatie met huidige en toekomstige kandidaten te beheren, herinneren en te verbeteren.
CRM is een cruciaal onderdeel voor het werven van talent. Bedrijven hebben door dat ze een oplossing nodig hebben om passief talent te werven en een relatie met ze op te bouwen voordat het sollicitatieproces begint.
Een CRM stelt bedrijven in staat om talent aan te trekken via e-mailcampagnes, blogs, social media en andere content marketing. In de kern biedt het CRM-systeem bedrijven mogelijkheden om verder te gaan dan de functionaliteit van een Applicant Tracking System (ATS) met de focus op het verbeteren van de ervaring en betrokkenheid van de kandidaten.
CRM-software
Het hebben van een CRM-systeem voor het recruitment proces heeft vele voordelen voor zowel recruiters, hiring managers en HR-managers. Het heeft een positieve invloed op de candidate experience en het systeem helpt je om de time to hire te verkorten. Het uiteindelijke doel van deze software is het vergroten van jouw talent pool met kandidaten die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf in de toekomst.
Een CRM-systeem helpt jouw bedrijf bij:
- Het onderhouden en verbeteren van de relaties met kandidaten
- Het verbeteren van de candidate experience
- Het verbeteren van de samenwerking binnen het hiring team
- Meer persoonlijke benadering in het recruitment proces
- Met content marketing kandidaten aantrekken in plaats van naar je toe trekken
- Het vullen van een talent pool voor toekomstige openstaande vacatures
- Het verkorten van de time to hire
Wil jij toptalent aantrekken?
De 5 tactieken die we hebben beschreven in deze blog zijn ontzettend waardevol als je het recruitment proces wilt verbeteren. Als bedrijf is het belangrijk dat je meegaat met de trends om de War for Talent te kunnen winnen. Deze 5 tactieken zijn niet de enige 5 die je zou moeten gebruiken om top of mind te komen en te blijven bij toptalent. Als je echt succes wilt behalen met jouw recruitment proces raden wij aan de andere 5 tactieken ook te implementeren.
💡Wist je dat er totaal 10 tactieken zijn die je helpen om jouw recruitmentproces naar een hoger niveau te tillen? Download ze via onderstaande button!
Our work