Marketing Automation
Zo schrijf je jouw ideale recruitment advertentie tekst
Op social media adverteren is een effectieve manier om je bereik te vergroten, je doelgroep te benaderen en conversie te stimuleren. Je advertentie laten opvallen bij de doelgroep is essentieel voor het behalen van resultaten. Het draaien van campagnes geven je data waardoor jij weet of je je doelgroep goed kent. Daarbij moeten visuals en tekst goed op elkaar aansluiten. In deze blog lees je hoe je die pakkende social media-advertentie tekst schrijft die voor meer conversie zorgt!
Hier begint jouw recruitment advertentie tekst mee
Voordat je begint met het schrijven van een advertentietekst is het belangrijk om eerst voor jezelf een aantal punten op een rijtje te zetten en deze in je achterhoofd te houden bij het schrijven van je tekst:
1. Bepaal je doelgroep
Op wie richt je je advertentie? Je doelgroep zo precies mogelijk formuleren is een belangrijke stap om je advertentietekst zo goed mogelijk op hen te laten aansluiten. Om je doelgroep naar je toe te trekken is het van belang om te weten wat hun pijnpunten zijn en welke oplossing jij kan bieden voor hun onderliggende verlangens. Je moet weten welke afweging ze maken in hun keuze en wat hun ervan kan weerhouden om actie te ondernemen. Een buyer persona opstellen kan helpen om dit duidelijker voor jezelf te maken. Gebruik daarnaast in je advertentieteksten geen jargon, maar probeer de taal van de doelgroep te spreken.
2. Doelen stellen
Wat wil je met je advertentie bereiken? Wil je bijvoorbeeld meer volgers aantrekken, meer verkeer genereren of een nieuw product etaleren? Maak dit concreet voor jezelf. Het doel wat je opstelt, is namelijk van invloed op de schrijfstijl van je tekst. Als je bijvoorbeeld meer naamsbekendheid wilt, geef je in je advertentietekst meer algemene info en steek je hem minder actiegericht in. Als je met je advertentie meer conversie wilt, stuur je meer aan op de oplossing en steek je hem juist wel actiegericht in. Stem je teksten dan ook gericht af op je doelen.
3. In welke fase van de sales funnel bevind ik mij?
Stem je advertenties af op de fases van je sales funnel. Dit helpt je om de juiste boodschap over te brengen op het juiste moment richting conversie.
In de awareness fase bovenin de sales funnel maakt je doelgroep kennis met je bedrijf of merk. Probeer nog niets te verkopen of aan te sturen tot actie. Het is puur om naamsbekendheid te genereren en de eerste stap richting conversie.
In de consideration fase van je sales funnel heeft je doelgroep kennis met jou gemaakt en kun je ze nu laten weten hoe je ze kunt helpen en wat je voor hen kunt betekenen. Probeer nog steeds niets te verkopen, maar maak ze alleen nog warmer.
In de decision fase en tevens laatste fase van je sales funnel is het de bedoeling dat je doelgroep over gaat tot conversie en je daar dus op aanstuurt. Hier voeg je de aanzet tot actie, het volledige verhaal en bijvoorbeeld de kortingscode toe. Je publiek begrijpt al wat je aanbiedt en het is dus nu zaak om het laatste zetje te geven om tot conversie over te gaan. Hier voeg je dus een call-to-action in!
Hoe schrijf je de meest pakkende social advertentietekst?
Nu je weet op wie je je advertentie richt, met welk doel en op welke fase van de sales funnel je de advertentie afstemt, is het tijd om de meest pakkende ad copy te schrijven. Vergeet de belangrijkste elementen voor marketing automation niet:
1. Laat je tone of voice terugkomen
Misschien voor de hand liggend, maar niet minder belangrijk: laat je tone of voice terugkomen in je advertentietekst en laat het aansluiten bij al je andere communicatie- uitingen. Daarnaast moet de tone of voice ook aansluiten bij het doel van de advertentie en de doelgroep. Hiermee onderscheid je je van concurrenten en word je eerder herkend. Spreek je doelgroep op een vriendelijke manier aan en zorg dat het lijkt alsof er een echt persoon aan de andere kant van het scherm zit. Dit maakt ook dat de advertentie minder als reclame overkomt en eruitziet als ieder andere post in de timeline.
2. Maak gebruik van marketingpsychologie
Zet verschillende marketing psychologie principes in om mensen aan te spreken met je advertentieteksten. Maak bijvoorbeeld gebruik van het principe “social proof”. Dit principe gaat ervan uit dat mensen beslissingen nemen op basis van het gedrag van anderen. Mensen zijn eerder geneigd om tot conversie over te gaan als zij zien dat anderen hier al gebruik van maken en daar positief over zijn. Gebruik in je advertentietekst bijvoorbeeld een positieve review, testimonials of noem percentages of het aantal actieve gebruikers.
Een ander marketing psychologie principe die je goed kan inzetten in je advertentietekst is het principe “schaarste”. Als mensen denken dat er een tekort aan iets is, willen ze het juist meer en lopen ze liever geen goede acties mis. Zodra het lijkt alsof jouw product of dienst tijdelijk of zeldzaam is, zijn mensen eerder geneigd om tot een aankoop over te gaan dan wanneer ze zeeën van tijd hebben om daarover na te denken. De urgentie voor mensen wordt groter. Naast deze principes zijn er meerdere marketing psychologie principes die je in kan zetten voor een grotere kans op succes.
3. Verkoop de oplossing, niet het product
De meeste producten of diensten zijn op zichzelf staand niet zo verleidelijk dat ze zich vanzelf verkopen. Speel dus in op de behoeftes, wensen en emoties van je doelgroep en zorg dat je product of dienst de oplossing is voor hun probleem. Stel bijvoorbeeld een pakkende vraag waarmee je de doelgroep prikkelt en geef aan dat jouw product of dienst het antwoord is op deze vraag. Hierdoor weet de doelgroep dat je hen begrijpt. Houd de vraag “wat heeft mijn doelgroep eraan” in plaats van “wat wil ik verkopen” in je achterhoofd bij het schrijven van je advertentietekst.
4. Laat het beeld en tekst met elkaar matchen
Zorg dat je advertentieafbeelding en advertentieteksten met elkaar matchen en de boodschap versterken. Laat in je afbeelding de branding en in je tekst de tone of voice van je bedrijf terugkomen. Herhaal daarnaast in je tekst niet hetgeen wat je op de afbeelding ziet, om ervoor te zorgen dat ieder onderdeel van de advertentie interessant blijft. Zo versterken je beeld en tekst elkaar en vertellen ze samen één boodschap.
5. Zet aan tot actie en schrijf actief
Zet in je tekst aan tot actie en schrijf actief. Vermijd zinnen en woorden waar je over kunt twijfelen. Gebruik geen woorden zoals ‘kunnen', ‘willen’ of ‘zullen’. Tijdens het scrollen komt je doelgroep niet alleen jouw advertentie of post tegen, dus zorg ervoor dat je lezer vanaf de eerste zin hooked is. Begin bijvoorbeeld met een pakkende vraag of inhaker. Sluit je ad copy af met een duidelijke call to action-button die bij je opgestelde doel past. Dit is letterlijk vertaald je oproep tot actie en een essentieel onderdeel om je boodschap mee af te sluiten.
Voorbeelden van CTA's die je kan gebruiken in je advertentietekst:
‘Ontdek meer’
‘Lees snel de vacature’
‘Solliciteer vandaag nog’
‘Ga nu aan de slag’
‘Plan nu jouw sollicitatie’
Begin met het binnenhalen van meer conversie via social ads
Nu je weet hoe je pakkende social media advertentie teksten schrijft voor meer conversie, kun je aan de slag om je bereik te vergroten en je doelen te behalen! Heb je het idee dat je hier nog meer uit kan halen en wil je meer weten over hoe je de perfecte social ad creëert? Download dan hieronder onze template om je social media advertenties nog gerichter aan te passen op elke fase in de marketing/sales funnel. Succes!
Our work