Strategy
Zeg maar dag tegen topkandidaten zonder mobiele recruitment strategie
We beginnen onze dag met onze telefoon en we eindigen er ook mee. 90% van de werkzoekenden maakt hiervoor gebruik van hun mobiele telefoon. Meer hoef je niet te weten om te begrijpen dat een mobiele recruitment strategie cruciaal is om de juiste kandidaten aan te trekken. In deze blog lees je 5 manieren waarop je mobiele strategie kunt toepassen.
1. Analyseer je huidige strategie (als je die al hebt)
Hoe gebruiken kandidaten momenteel je website? Waar komt het verkeer voornamelijk vandaan? Als veel verkeer vanaf mobiel komt is het extra belangrijk om je recruitment strategie nog eens onder de loep te nemen en je daarin meer te richten op mobiele gebruikers. Analyseer ook de conversies op zowel mobiele apparaten alsdesktopcomputers. Waar is de conversieratio hoger? Dit helpt je je mobiele doelgroep beter te begrijpen en te weten welke prioriteiten je moet stellen.
2. Een open deur, maar komt nog te vaak door: geen mobielvriendelijke Werkenbij website
Het lijkt zo logisch, maar helaas zijn er nog veel Werkenbij websites die niet goed werken op een mobiele telefoon. Je wil dat je Werkenbij website en je reguliere website 100% zijn aangepast op mobiele apparaten, óók voor iPads en tablets. Kandidaten zullen je website bezoeken om te achterhalen wie je bent als merk en als bedrijf. Dit doen ze onderweg, tussendoor of in hun pauze. Hun mobiele telefoon hebben ze altijd bij de hand, dus je raakt deze kandidaten kwijt als je websites niet mobiel vriendelijk is.
3. Video video video!
Wil je de aandacht van kandidaten trekken terwijl je concurrenten dit ook proberen? Vergeet foto’s en ga voor video. Uit onderzoek is gebleken dat video zorgt voor 34% meer sollicitaties op je vacatures. Je kunt video’s gebruiken om een werknemer te laten vertellen over een specifieke functie of om een tour te geven door het bedrijf. Dit soort video’s zorgen voor maar liefst 157% meer organisch verkeer naar je website! Video’s worden vaak via mobiele telefoons of tablets bekeken. Natuurlijk is video ook een krachtige tool om te gebruiken bij een sollicitatiegesprek. Face to face meeten is in deze tijd van de pandemie minder veilig en daar biedt video de ultieme uitkomst.
4. Even snel solliciteren
Ook het daadwerkelijk solliciteren gebeurt meer via mobiel dan via desktop. Uit Brits onderzoek blijkt dat mensen tussen de 18 en 33 jaar gemiddeld 85 keer per dag hun telefoon erbij pakken. Niet zo gek dat ook het solliciteren gebeurt via dit apparaat. Wat betekent dit voor jou als bedrijf? Zorgen dat het solliciteren niet te lang duurt. Verwacht bovendien niet van kandidaten dat ze een motivatiebrief bijvoegen, want deze hebben veel mensen niet bij de hand op hun telefoon. Kandidaten willen direct hun interesse laten blijken wanneer ze die hebben. Schrik ze dus niet af met een te lange sollicitatieprocedure.
5. Altijd up to date en betrokken
Voor je het weet is je kandidaat niet meer geïnteresseerd in jouw openstaande vacature. Waarom? Je concurrent was sneller met reageren en het onderhouden van contact met de kandidaat. Juist omdat we allemaal onze mobiele telefoon overal mee naartoe nemen is het slim om via WhatsApp snel contact op te nemen met de kandidaat. Laat hem of haar weten dat je de sollicitatie in behandeling hebt genomen en wanneer ze het volgende contactmoment kunnen verwachten. Ook kun je de kandidaat via WhatsApp op de hoogte houden van het hele recruitmentproces om een relatie op te bouwen en top of mind te blijven.
Wanneer je vacatures open hebt staan waar je veel sollicitaties op verwacht, bijvoorbeeld bezorgers van eten of callcenter medewerkers, dan kun je kiezen voor een chatbot die de eerste stappen van het sollicitatieproces voor jou uit handen neemt. Een van de Nederlandse aanbieders hiervan is Joboti.
Meer weten?
Meer weten over mobiel recruitment? Neem dan contact met ons op!
Our work