Social Media Management
Hoe start je een online community voor jouw bedrijf
Je kunt heel veel doen om jouw bedrijf succesvol te maken. Een vlijmscherpe marketingcampagne starten, nieuwe producten of services bedenken om een andere (grotere) doelgroep aan te trekken of een eigen branded community op te bouwen. Wat heb je aan zo'n community en hoe pak je dit aan?
Wat heeft je bedrijf aan een community?
Je kunt een community zien als een groep mensen (jouw klanten en/of mensen die binnen de doelgroep vallen) die zich identificeren met jouw bedrijf en deelnemen op jouw platform (website, applicatie of social mediakanalen) om ideeën, verhalen en content te delen. Er zijn talloze voordelen op te noemen, volgens ons zijn dit de belangrijkste:
Verhogen loyaliteit
Als je het gevoel hebt dat jij je ergens kunt uiten en ook nog eens gehoord wordt, krijg je een gevoel van veiligheid. Zo werkt het ook bij consumenten, alleen resulteert het dan vooral in loyaliteit. Consumenten binnen een hechte branded community kiezen dus vaker voor dat merk, dan dat ze een ander merk zouden uitproberen.
Feedback en ideeën
Uit een community kun je waardevolle informatie halen. Als je maar de juiste vragen stelt en goed luistert! De informatie die je krijgt, kan je helpen met het in kaart brengen van de plus- en minpunten van je product, tot het creëren van nieuwe concepten (dat noemen we co-creatie).
Waarde toevoegen
Een community bouw en onderhoud je niet alleen door even op social media een pagina aan te maken, mensen uit te nodigen en af en toe een leuke post te delen. Je moet de community onderhouden en voeden met hoge kwaliteit content, een flinke dosis waardering en inzetten op klanttevredenheid. Belangrijk: daar hoort ook webcare bij!
User-generated content
Alles wat deelnemers van de community maken, delen en verspreiden, kan waardevol zijn voor jouw business. Niet alleen wat betreft content marketing, maar vooral wat betreft SEO. Google vangt iedere nieuwe link en artikel op en indexeert deze voor toekomstige zoekopdrachten. Tegelijkertijd groeit de autoriteit van jouw bedrijf online, waardoor je hoger in de zoekresultaten verschijnt. Een win-winsituatie!
Goed... beginnen maar?
Oké, we weten nu wat een sterke community jouw bedrijf kan opleveren, maar hoe gaan we nu concreet aan de slag? Een community starten en onderhouden is echt een specialisme en het zal veel bloed, zweet en tranen kosten. Iedere ogenschijnlijk simpele stap moet je in detail uitwerken en continu optimaliseren om je strategie te verstevigen.
- Wie is je doelgroep? Doe goed onderzoek om erachter te komen welke social media kanalen gebruikt worden, welke interesses de doelgroep heeft en welke taal gesproken wordt. Dit moet je matchen met de huisstijl en tone of voice van jouw bedrijf. Bepaal daarnaast wie er verantwoordelijk is. Stel je intern mensen aan of besteed je het uit?
- Wat ga je uitdragen? Welke content ga je verspreiden en om welke informatie ga je vragen? Wat heeft de consument aan de community? Het moet niet alleen jouw bedrijf iets opleveren, maar ook van waarde zijn voor mensen in jouw community!
- Wat is het belang van de community? Wat zijn de doelen? Welke pijnpunten los je op bij de consument? Beschrijf goed wat jouw business uniek maakt (USP), waarom je relevant bent, wat je visie is en wie jouw ideale klant is. Breng tegelijkertijd in kaart wat het jouw klanten oplevert om deel te nemen aan de community.
- Plannen, plannen en nog eens plannen. Iedere strategie vraagt om een concreet uitvoerplan, net als het bouwen van een community. Een maandelijkse contentkalender met daarin een contentagenda en een analyse sectie, helpt je om je doelen te behalen.
Aan de slag met het organiseren van je social media content? Download onze (geupdate) content kalender van 2023! Geheel gratis!
Our work