Blogs

Social Media Management

Social Campaigns

14 min read
2021-04-12

De 8 beste tips voor Facebook adverteren

Het grote voordeel van Facebook Ads is hoe veel je er eigenlijk mee kunt doen. Je kunt bijna iedere doelgroep bereiken, je advertentie op specifieke plekken tonen en je hele advertentie customizen. Wil jij goede Facebook Ads maken? Zet dan deze tips in om jouw campagne te optimaliseren en betere resultaten te behalen.

1. Ga a/b-testen

Het is misschien wel de belangrijkste functie binnen Facebook Ads: a/b-testen. Het concept is eigenlijk heel simpel: het is een manier om erachter te komen welke advertenties en campagnes nou het beste resultaat opleveren voor jouw doelgroep. Facebook verdeelt het advertentiebudget gelijkmatig over de twee of meer advertenties die maar op één variabele van elkaar verschillen. Hierdoor weet je precies door welk factor het komt dat het een advertentie goed of minder goed presteert. In de basis zijn er drie factoren om op te testen:

  • Ad creative: het beeld dat je gebruikt
  • Ad copy: de tekst die je gebruikt
  • Doelgroep

Met de uitkomsten van jouw a/b-test kom je er dus achter wat het best heeft gewerkt voor jouw doelgroep! En hoe langer je test en specifieker je test, hoe accurater je uitkomsten.

2. Leer je doelgroep kennen binnen Facebook

Facebook Ads staat bekend om het feit dat je heel gedetailleerd kunt targeten. Je kunt dit op meerdere manieren doen. Je kunt heel specifiek targeten, maar dat is niet altijd de beste optie. Want hoe specifieker je target, hoe meer je een doelgroep vernauwd en deze dus kleiner wordt. Dit soort niche-doelgroepen zijn niet voor iedere campagne en ieder bedrijf the way to go. Een alternatief is om een wat bredere doelgroep op te bouwen met minder targeting opties. Hierdoor wordt de vijver waarin jij je hengel uit gaat gooien groter.

3. Blijf je doelgroep optimaliseren, zelfs als de campagne draait

Zeker wanneer je zelf een brede doelgroep opbouwt met de functie ‘Opgeslagen doelgroep’, is het verstandig om goed in de gaten te houden hoe je advertentie presteert. Hou daarom goed de Facebook metrics bij die bij jouw campagnedoel aansluiten. Zie je resultaten die niet op peil zijn? Dan is het een goed idee om als eerst je doelgroep aan te scherpen wat betreft locatie, interesses en gedrag.

4. Zet een retargeting campagne op

Gemiddeld gezien hebben retargeting campagnes hogere conversieratio’s en lagere cost per clicks. Of je je nu wilt richten op mensen die een webpagina van je hebben bezocht of de leads en klanten die je hebt opgebouwd, deze mensen hebben al interesse getoond in jouw bedrijf. Dit zorgt voor een stuk herkenbaarheid, wat het klikken op jouw advertentie ten goede komt. De kans op een conversie wordt hierdoor ook groter!

💡 Haal jij wel alles uit je campagnes op Facebook en Instagram? Laat ons naar je campagnes en advertenties kijken en krijg gratis een compleet uitgewerkte scan inclusief optimalisatiemogelijkheden voor de campagnes voor jouw bedrijf!

MELD JE AAN VOOR SCAN

5. Experimenteer en test met ad copy

Een goede ad copy is herkenbaar, overtuigend, activerend, simpel, opvallend en waardevol. Hoe je al deze elementen het best in een ad copy passend bij jouw campagedoel, doelgroep en conversie vertaalt, is geen exact science. Er is niet één succesformule die je garantie voor succes geeft. Maak daarom altijd een aantal ad copy variaties en implementeer ze in je advertentie. Je kunt kiezen om een a/b-test op te zetten of meerdere advertenties te maken waarin je varieert met bijvoorbeeld een lange tekst, een korte tekst en opsommingen.

Je kunt ook binnen een standaard advertentie meerdere koppen, primaire tekst of beschrijvingen toevoegen. Facebook’s algoritme laat vervolgens de combinatie zien aan mensen waarop het meest waarschijnlijk is dat ze zullen reageren.

6. Test met call to actions

Facebook geeft je de keuze uit verschillende call to actions. Deze hebben veel invloed op de prestaties van je advertenties. Een grote misser is als ze niet aansluiten op je aanbod of actie. De call to action ‘Nu boeken’ moet je bijvoorbeeld niet koppelen aan een advertentie over een sale op schoenen. Daarvoor zal de call to action ‘Shoppen’ beter geschikt zijn. Als marketing agency gebruiken wij vaak de call to action ‘Meer informatie’, omdat het minder intimiderend overkomt als ‘Inschrijven’ of ‘Offerte aanvragen’.

7. Gebruik kwalitatief beeldmateriaal voor je advertenties

Het is misschien een inkoppertje, maar de visual van je advertentie is zo belangrijk! Grote missers zien we dagelijks wel voorbijkomen. De meest frustrerende zijn toch wel de visuals van slechte kwaliteit, waarbij je de pixels zo kunt tellen. Andere grote missers zijn stockfoto’s met slecht acterende mensen en geforceerde emoties. Er zijn mensen die vinden dat het gebruik van stockfoto’s not done is, maar daar zijn wij het niet helemaal mee eens.

Het klopt dat stockfoto’s door iedereen gebruikt kunnen worden en het dus kan voorkomen dat een ander ook met dezelfde foto aan de haal gaat. Daarentegen zijn er veel kwalitatief goede beeldbanken (denk aan Unsplash en Pexels), met duizenden en duizenden visuals om uit te kiezen. Als je het budget of de kennis niet hebt om zelf foto’s te schieten en editen, is het echt waardevol om deze beeldbanken te doorzoeken naar passend beeld. Er staan genoeg pareltjes tussen, maar het is een kwestie van geduld en de juiste zoekwoorden gebruiken.

8. Blijf analyseren en leren!

Als je een campagne gebouwd hebt en aan staat, is je werk nog lang niet voorbij. Een advertentie is pas succesvol als jij je doel hebt behaald en het je iets oplevert! Kijk elke dag in Facebook Advertentiebeheer hoe je campagne en de verschillende advertenties presteren op de belangrijkste metrics. Afhankelijk van jouw campagnedoel zullen de metrics die je in de gaten wilt houden, verschillen. Je wilt in ieder geval altijd checken hoe het gaat met bereik, klikken, betrokkenheid en cost per click. Zie je wat je wilt zien? Top, dan ben je goed op weg. Krijg je te weinig klikken? Bekijk dan nog eens kritisch naar je ad copy en ad creative.

💡 Hoe pak je dit nou slim aan? In onze checklist hebben we een aantal pro tips op een rijtje gezet zodat jij jouw campagne van A tot Z succesvol op kunt bouwen! Ontvang nu jouw exemplaar:

DOWNLOAD FACEBOOK CAMPAGNE CHECKLIST


Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?