Blogs

Recruitment Marketing

14 min read
2021-08-11

Waarom proactieve recruitment 10 keer effectiever is

Hoe pak jij je recruitment meestal aan? Komt er eerst een nieuwe vacature beschikbaar en gaan jij en het recruitment team dan op zoek naar kandidaten? Logisch, want op deze manier gaat de meerderheid van de bedrijven aan de slag: via reactieve recruitment. Maar er is ook een andere manier om nieuw personeel te werven. Die aanpak heet proactieve recruitment en is een stuk effectiever dan de traditionele, reactieve manier van werven. Wat is proactief werven precies? Waarom is het zo effectief en wat kun jij ervan leren voor jouw recruitment proces?

Werven oude stijl

Even kort door de bocht: een paar jaar geleden ging werven simpelweg om het invullen van een vacature. Je plaatste een vacature op een banenplatform als LinkedIn, Monsterboard of Indeed en wachtte dan tot de sollicitaties binnenkwamen. Passief werven heet dit - of reactieve recruitment.

Bij reactieve recruitment begint het wervingsproces pas als je bedrijf al hard nieuwe collega’s nodig heeft. Dit leidt niet altijd tot het meest efficiënte recruitment proces, aangezien er spoed en tijdsdruk bij komt kijken. Vandaar dat er sinds kort een andere manier van werven gebruikt wordt, op een proactieve manier: recruiters en HR-professionals wachten niet meer tot kandidaten zich melden, maar gaan al eerder actief naar ze op zoek.

Wat is proactieve recruitment?

Als je proactief werft, wacht je niet tot kandidaten naar jou toe komen, maar ga je zelf al actief naar hen op zoek. Je kunt beginnen met proactief werven zodra er een vacature beschikbaar is, maar ook al daarvoor. Op deze manier zorg je ervoor dat je al een mooie pool met mogelijke kandidaten hebt op het moment dat een vacature online komt: dit wordt gezien als de meest efficiënte manier van proactieve recruitment.

Hoe werkt proactief werven dan precies?

Het draait allemaal om anticiperen: proactieve recruitment is een HR-strategie om altijd een ‘voorraad’ geschikte kandidaten paraat te hebben. Zodra er dan een vacature vrij komt omdat je bedrijf groeit of er een collega vertrekt, kun je die kandidaten meteen benaderen. Zo verlies je geen productiviteit doordat een functie langere tijd onvervuld blijft.

Proactief rekruteren is dus:

  • actief in plaats van reactief of passief
  • een lange termijn-strategie in plaats van ad hoc: je bent constant en consistent aan het werven

Verschillende manieren om proactieve recruitment aan te pakken

Concreet: hoe kun je proactieve recruitment aanpakken? Het begint bij het kijken naar vacatures die op constante basis online staan of die eraan zitten te komen. De volgende stap is sourcen, maar voordat je hieraan kan beginnen stel je een profiel op van je ideale kandidaat of ‘candidate persona. Dat profiel bestaat niet alleen uit harde eisen als opleiding en werkervaring. Denk juist ook na over bredere/zachtere demografische kenmerken zoals leeftijd, woonplaats, persoonlijke interesses, hobby’s en sport! Zo krijg je een duidelijk overzicht van waar je het beste op zoek kunt gaan naar je ideale kandidaat.

Aan de hand van de candidate persona’s ga je beginnen met sourcen; op zoek naar kandidaten om je talent pool of voorraad te vullen. Wanneer je tijdens het sourcen een aantal kandidaten tot je beschikking hebt, is het belangrijk om het talent dat aan jouw ideale zoekprofiel voldoet ook echt geïnteresseerd te maken in jouw bedrijf. Eigenlijk moet je een relatie opbouwen met de kandidaten in je pool, zodat zij ook geïnteresseerd blijven. Stuur ze regelmatig even een mailtje, bel af en toe, vraag hen om je te volgen op social media en post daar interessante content over je bedrijf. Dankzij deze employer branding zorg je ervoor dat je kandidaten jouw bedrijf niet vergeten.

Actief sourcen met social media

We komen even terug op het vinden van de kandidaten die aan jouw eisen voldoen. Er zijn verschillende manieren om je talent pool proactief te vullen:

  • Website: door middel van een goeie ‘Careers’ of ‘WerkenBij’-pagina, maar denk ook eens aan organische content en blogs.
  • sourcing tools zoals deze 
  • social media: maak gebruik van Facebook en Instagram om jouw bedrijf te laten zien en potentiële kandidaten aan te trekken

Bovenstaande punten zijn echter vrij algemeen en dit doen recruiters al jaren. Een alternatief waar recruiters sinds dit jaar mee zijn gestart is het programmeren van hun sourcen. De laatste jaren is Artificial Intelligence (AI) zijn positie aan het versterken, ook in het recruitment landschap. Het automatiseren van het sourcing proces vergroot het bereik, versnelt tijdrovende taken en kan gepersonaliseerde berichten sturen naar kandidaten in de talent pool om hen betrokken te houden. Om toptalent te vinden en in jouw team te krijgen moet je slim te werk gaan. De kracht van het geautomatiseerde proces is dat het bedrijven helpt het beste passieve talent in het netwerk te identificeren en automatisch de juiste kandidaat naar boven kan halen en inschakelt.

De voordelen van proactief rekruteren

Tuurlijk, de niet geautomatiseerde proactieve aanpak van je sourcing proces kost je in eerste instantie meer tijd. Echter moet je dit zien als een investering die zich uitbetaalt: proactief werven heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van reactief werven.


Dit zijn de voordelen:

  • Je hebt een veel kortere doorlooptijd of ‘time to hire’. Ga je over van reactief naar proactief werven, dan verandert er eigenlijk maar één ding: je haalt de tijd die je investeert in het vinden van kandidaten naar voren. Je ‘time to hire’ verschuift van na het vrijkomen van een vacature, naar ver voordat een nieuwe functie vrij komt.
  • Je bedrijf verliest geen productiviteit omdat een rol langere tijd onvervuld is. Als je eenmaal bent begonnen met proactief rekruteren, dan kun je daarna veel efficiënter een kandidaat ‘matchen’ aan de juiste functie. Je zou een rol zelfs kunnen vervullen in dezelfde week dat die vrijkomt.
  • Je hebt zelf het proces in de hand. Jij benadert actief mensen die aan jouw eisen voor de ideale kandidaat voldoen, in plaats van af te wachten tot geschikte kandidaten jou vinden. Voordat je echt bent begonnen met zoeken doe je eigenlijk al een kwalitatieve screening.
  • Je krijgt meer geschikte kandidaten binnen. Het proactieve recruitment-proces is over langere tijd uitgespreid. Door al te sourcen voordat een rol met spoed vervuld moet worden, kun je zonder haast of tijdsdruk kandidaten verzamelen. Zo vergroot je jouw zoektermijn en daarmee vergroot je ook meteen het aantal geschikte kandidaten tot wel 270%, bijvoorbeeld omdat je ook de passieve kandidaat bereikt.
  • Proactief rekruteren is persoonlijker. Je bent bezig een relatie op te bouwen met kandidaten. En omdat het recruitment-proces langer is (zie hierboven), is de relatie met kandidaten die je echt zien zitten uiteindelijk ook intenser.
  • Je verhoogt de kwaliteit van de kandidaten dankzij alle bovenstaande voordelen. Net als in andere menselijke relaties geldt ook in recruitment: hoe langer je elkaar kent, des te beter je weet of je bij elkaar past!

Conclusie:

De voordelen spreken voor zich, vinden wij: er is maar één manier om op een moderne manier te werven en dat is proactief zijn! Het grootste verschil met vroeger? Door constant actief bezig te zijn met het vullen van een voorraad kandidaten die bij jouw bedrijf passen, bespaar je tijd en verhoog je de kwaliteit van de nieuwe collega’s die je aanneemt. En alleen zo bereik je echte ROI met recruitment!

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?