Blogs

Recruitment Marketing

5 min read
2023-07-04

6 redenen waarom toprecruiters een candidate persona gebruiken

De arbeidsmarkt vraagt om een kandidaat gerichte aanpak wanneer het gaat om het vinden van de juiste werknemers. Een aanpak die ‘soft skills’ zoals persoonlijkheid en voorkeuren meeneemt naast ‘hard skills’ zoals opleiding, vaardigheden en werkervaring. Top recruiters gebruiken hiervoor uitgebreide candidate persona’s en dat levert ze meer gekwalificeerde kandidaten én hires op.

Wat is een candidate persona?

Een candidate persona is een fictief profiel van de ideale kandidaat voor een specifieke functie. Je creëert met een candidate persona een compleet plaatje van iemand die jij voor de functie zou aannemen. Het maken van zo’n compleet profiel gaat niet over één dag, het kost tijd om gedegen onderzoek te doen en een beeld te scheppen van je ideale kandidaat. In goede candidate persona’s vind je in ieder geval de volgende elementen terug:

  • Werkervaring en opleiding
  • Demografische kenmerken
  • Toekomstige loopbaan
  • Online gedrag en voorkeuren
  • Ambities, carrièrewensen en uitdagingen

Candidate persona’s stellen je in staat om je ideale kandidaten beter te begrijpen en in je recruitment proces beter op ze in te spelen. Een belangrijke eis is dat je niet werkt met een enkele candidate persona, maar juist persona’s opstelt per functie en profiel. Op die manier hou je het als referentiekader in plaats van een keiharde voorwaarde. Let dus op dat een candidate persona geen ‘tunnelvisie’ creëert; het moet juist meer ruimte bieden voor verschillende soorten kandidaten die allemaal op bepaalde punten overeenkomen met waar jij als recruiter naar op zoek bent.

Recruiters die ervoor kiezen om hun hiring proces te versterken met candidate persona’s merken de volgende veranderingen op.

Download candidate persona

#1 Je weet waar je kandidaten zich online bevinden

Met een candidate persona kruip je in de huid van je ideale kandidaat. Je komt erachter, door goed onderzoek te doen en te luisteren, waar ze hun informatie vandaan halen en welke sociale netwerken ze graag gebruiken. Dit kan per vacature enorm verschillen. Zo vind je een ideale zorg hulpverlener wellicht eerder op Facebook en zit een manager van een consultancy vaker op LinkedIn. Het is dus belangrijk om per vacature een ideale kandidaat op te stellen, want ieder profiel is anders.

#2 Je weet op welke manier je kandidaten het beste kunt bereiken

Zodra je weet waar je kandidaten zich online bevinden, moet je weten hoe je hen dan het beste kunt bereiken. In welke vorm kun je het beste contact proberen op te zoeken? Werkt het goed om deze kandidaten persoonlijk een bericht te sturen of is het beter om ze naar je werkenbij website te trekken? De manier van communicatie kan ook per vacature en ideale kandidaat verschillen. Welke tone of voice gebruik je? Hoe leg je de link tussen jouw organisatie en de kandidaat?

#3 Je ontdekt sneller welke kandidaat een good fit is

Wanneer je een duidelijk beeld hebt geschetst van je ideale kandidaat wordt het makkelijker om in te schatten of deze potentiële werknemers bij de functie en organisatie passen. Natuurlijk heeft dit voor een belangrijk deel te maken met de ervaring en vaardigheden van de kandidaat. Een goede candidate persona geeft je ook inzicht in bepaalde persoonlijke aspecten. Denk aan ambities, uitdagingen en must haves als het gaat om een baan. Bepaalde karakters passen beter binnen een bepaalde werkcultuur dan andere. Het instinct dat je bij kandidaten voelt terwijl je met hen in gesprek bent kun je afzetten tegen de candidate persona. Komt je voorgevoel overeen met de (mis)match met de candidate persona? Dan zal je gevoel vast en zeker kloppen.

#4 Je kunt je vacatures beter afstemmen op de kandidaten die je wilt aantrekken

Hoe duidelijker jouw beeld van de ideale kandidaat is, hoe beter je de vacature aan kunt laten sluiten op de wensen en behoeften van de kandidaat die je aan wil spreken. Zo kan het zijn dat bepaalde secundaire arbeidsvoorwaarden voor bepaalde profielen belangrijker zijn dan voor andere. Het kan ook zijn dat je bepaalde aspecten van werken voor jouw organisatie wilt uitvergroten om jouw ideale kandidaat daarmee aan te spreken. Denk bijvoorbeeld aan flexibiliteit en ontwikkelingsmogelijkheden om millennials aan te spreken. Logischerwijs kunnen die aspecten per profiel en vakgebied verschillen. Daarom is het cruciaal om per functie een candidate persona op te stellen.

#5 Je versterkt de waarde van recruitment marketing

Door te kijken door de ogen van je ideale kandidaat ontdek je hoe je jouw recruitment marketingactiviteiten beter afstemt. Je krijgt inzicht in belangrijke uitdagingen en pijnpunten waar je jouw communicatie op kunt focussen. Hierdoor krijgt jouw communicatie meer waarde in het aantrekken en vasthouden van kandidaten. En dat wekt niet alleen meer betrokkenheid op, maar ook een verbeterde employer branding en candidate experience. Je communicatie is namelijk in lijn met je doelgroep en op die manier zullen ze zich eerder kunnen vinden in wat je communiceert.

#6 Je verbetert je recruitment statistieken

Candidate persona’s helpen je door het hele recruitment proces en hebben invloed op bijna alle recruitment statistieken.

  • Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid mensen die hun sollicitatie voltooien. Als je voor een rol flexwerkers en millennials aan wil trekken, wil je er in ieder geval voor zorgen dat je vacaturepagina mobielvriendelijk en kort is.
  • Of kijk bijvoorbeeld naar de time to hire. Als je precies weet welk profiel het meest geschikt is voor vacature X, dan bespaar je enorm veel tijd als je geen energie besteedt aan kandidaten die niet binnen dit plaatje passen.
  • Als laatste heeft een goede candidate persona invloed op de kwaliteit van jouw volgende hire. Wanneer je de vacature helemaal op maat maakt voor jouw ideale kandidaat, herkent hij of zij zich veel sneller in een bepaalde rol. De kandidaat kan beter beslissen of hij of zij past en jij kunt ook beter inschatten of een kandidaat binnen het profiel past. Op deze manier trek je dus beter passende kandidaten aan én schat jij beter in welke kandidaat goed of niet goed past.

💡Stel je eigen candidate persona op om direct toe te passen in je recruitment proces! Download je gratis template hieronder!

Download candidate persona

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?