Content Marketing
Waarom je ook als recruiter gebruik moet maken van een contentkalender
Social media is niet meer weg te denken uit het recruitment proces. Het is een cruciale schakel tussen professionals en hun nieuwe uitdaging. Hoe zet je social media platforms als recruiter nou slim is om kandidaten aan te trekken? Door gebruik te maken van een contentkalender !
Naast jobboards en je eigen netwerk is social media (zoals LinkedIn, maar ook steeds vaker Facebook en Instagram) dé plek voor professionals om een nieuwe baan te vinden. Hoe zorg je er als recruiter voor dat je social media consistent inzet om constant relevant te blijven bij potentiële kandidaten? Een contentkalender helpt marketeers al langer om consistent te posten, en is ook voor recruiters een uitstekende tool voor het opbouwen van relaties met kandidaten. Consistentie is namelijk key, zeker wat betreft de relatie met jouw topkandidaten.
Laat zien dat je een thought leader bent in je vakgebied
Eén van de belangrijkste redenen om als recruiter social media consistent te gebruiken is om jezelf als expert te positioneren. Iemand met de kennis, kunde en passie om professionals te helpen aan een nieuwe carrièresprong. Door het delen van actuele, interessante, maar vooral leuke content laat je niet alleen aan de branche, maar ook aan klanten en potentiële kandidaten zien dat je betrouwbaar bent. Je wil het soort content delen dat ze niet makkelijk ergens anders gaan vinden, waardoor ze bij jou terugkomen als ze op zoek zijn naar informatie. Werken met een contentkalender helpt je om al deze interessante content goed in te delen en te organiseren. Vooruit plannen scheelt je zo enorm veel tijd!
Draag bij aan de employer brand van je organisatie
Als recruiter heb je een unieke positie te vervullen in het uitdragen en versterken van de employer brand van je organisatie. Niet alleen via de platforms van de organisatie zelf, maar vooral via je eigen kanalen. Recruiters hebben vaak een groot netwerk aan professionals op sociale netwerken (voornamelijk LinkedIn) en dat netwerk is ideaal om jouw organisatie op te promoten. De employer brand wordt alleen maar sterker als medewerkers zelf ook delen hoe leuk het is om voor hun werkgever te werken.
Onderhoud de relatie met je talent pool
Een andere reden om met een contentkalender te werken is om de relatie te onderhouden met de talent pool die je op je social media platform actief opbouwt. Consistent waardevolle content delen waar (potentiële) kandidaten iets aan hebben versterkt de band die zij met jou en jouw organisatie hebben. Op die manier blijf je top-of-mind en zal een mogelijke kandidaat eerder aan jou denken als hij of zij op zoek is naar een nieuwe uitdaging. Wanneer je merkt dat bepaalde content goed aanslaat bij jouw doelgroep dan kun je dit meenemen in jouw contentkalender.
Tip: deel niet alleen content over bestaande vacatures, daarmee verklein je het deel van je talent pool dat je wilt aanspreken. Het doel is om veelzijdige content te delen die zowel actieve als passieve potentiële kandidaten aanspreekt. Denk aan leuke updates over je bedrijf of bureau, over jou persoonlijk en in het algemeen over professionele ontwikkeling en carrièredoelen.
Houd kandidaten geïnteresseerd, ook al heb je nog geen rol voor ze
Het vinden van topkandidaten is topprioriteit bij iedere recruiter en tegelijkertijd de grootste uitdaging. De topkandidaten die je weet te vinden wil je geïnteresseerd houden in jou en je organisatie. Je moet dus actief met ze in contact blijven en consistent waardevolle content posten op social media is een slimme en efficiënte manier om dat te doen. Topkandidaten waar je nu nog geen passende rol voor hebt, kunnen over een paar maanden wel waardevol zijn voor je organisatie. Schenk ze daarom genoeg aandacht zodat jij niet uit hun gedachtes verdwijnt!
Trek nieuwe kandidaten aan
Consistent aanwezig zijn op social media helpt ook bij het aantrekken van nieuwe kandidaten. Het gebruik van hashtags zorgt ervoor dat je content ook buiten je netwerk belandt, wat de kans vergroot dat je mogelijk nieuwe kandidaten aanspreekt. Naast simpele updates kun je er ook voor kiezen om artikelen te delen. Dat kan je doen via de website van je organisatie, maar ook via de blogfunctie binnen LinkedIn. Vraag vervolgens aan collega’s en je netwerk om je artikel te delen om je bereik uit te breiden. Hiermee versterk je ook de betrouwbaarheid en expertise van jou als professional.
Plan in, die content
Een contentkalender is een handige tool om je social media content vooraf te bedenken, uit te werken en in te plannen. Als je een volle agenda hebt is dat essentieel, want je prikt één moment in de maand om alles voor te bereiden en hebt er daarna weinig omkijken meer naar. We hebben een template al klaarstaan. Die kun je nu downloaden! Wil je al aan de slag? Gebruik dan de contentkalender!
Our work