Blogs

Content Marketing

5 min read
2021-04-15

5 gratis tools om meer verkeer naar je recruitmentblog te stimuleren

Vind je het lastig om waardevolle en relevante onderwerpen te bedenken voor je recruitment blog? En wil je daarmee meer websitebezoekers naar je website genereren? Doe een onderbouwd zoekwoorden onderzoek! In deze blog lees je hoe en welke gratis tools je kunt gebruiken.


Voordat je een gedegen zoekwoorden onderzoek kunt doen is het belangrijk na te denken over een aantal hoofdtopics. Die moeten logischerwijs relevant zijn aan je bedrijf en doelgroep. Als je voor een recruitmentbureau werkt wil je waarschijnlijk kandidaten aantrekken. Kernwoorden voor hoofdtopics kunnen hier “CV” en “sollicitaties” zijn.
Een zoekwoord als “CV” is te algemeen als je dieper het onderwerpwilt verkennen. Ook is het zo dat des te algemener je zoekwoord, des te hoger de concurrentie op dit zoekwoord is. En hoe lastiger het is de juiste kandidaten te bereiken. Met een zoekwoordenonderzoek kun je achter zoekwoorden komen die je doelgroep naast “CV”, ook gebruiken omantwoord te vinden op hun vraag. Je wilt dus niet alleen het kernwoord verwerken in je titel en tekst, maar ook een aantalsubwoordenom je content nog specifieker aan te laten sluiten op de zoekacties van je doelgroep.
De volgende 5 gratis tools helpen je om interessante en relevante zoekwoorden te ontdekken. Op basis daarvan kun jij je recruitmentblogs aanvullen!

1. Answer the Public

Answer the Public is een tool die data van zoekmachines gebruikt en verzameld en vervolgens onderverdeeld in categorieën.Deze categorieën zijn:

  • Vragen: kan, hoe, wat, waarom
  • Stellingen: voor, met, naar
  • Vergelijkingen: zoals, of, versus

Als je “CV” invult krijg je een breed scalaaanideeën voor je blogs. Nu is het wel zo dat we in Nederland ook een andere soort cv kennen, namelijk decv-ketel. Hier komen dus ook zoekresultaten voor terug.
Goede blogonderwerpen kunnen zijn:

  • Wat zet je in je cv als je nog geen werkervaring hebt?
  • Hoe schrijf je een goed profiel voor je cv?
  • Wat moet in je cv?

2. Google Search Console

Iedereen die online (beter) wil presteren heeft als het goed is Google Analytics op de website staan enGoogle Search Console aan Google Analytics gekoppeld.


Google Search Console bevat een goudmijn aan informatie die je kunt gebruiken om 1) erachter te komen hoe de content op je website presteert en 2) waar mensen naar zoeken als ze bij jouw bedrijf terecht komen.
Om achter deze zoekopdrachten te komen open je Google Analytics. Vervolgens klik je op “Acquisitie” en daarna op “Search Console”. Nu kun je kiezen tussen “Bestemmingspagina’s” of “Zoekopdrachten”.
Bestemmingspagina's laten zien welke pagina’s van jouw website zijn bezocht met de daarbij behorende data als:

  • Vertoningen
  • Klikken
  • CTR
  • Gemiddelde positie
  • Sessies
  • Bouncepercentage
  • Conversies

Doordat je achterhaalt welke blogs en pagina’s juist wel en juist geen bezoekers trekken kun je dit meenemen in toekomstige onderwerpen. Als een blog overhet schrijven van een cvgoed presteert, kun je op zoek gaan naar verdiepende of afleidende onderwerpen om over te schrijven. Het voordeel daarvan is weer dat je onderling in de blogs kunt doorlinken naar de andere blogs. Interne links dragen namelijk bij aan een sterkere SEO-positie.

Zoekopdrachten laat de zoektermen zien die je website in de zoekresultaten van Google hebben getoond. Hier kom je zoektermen tegen die je kent, maar hier kun je ook nieuwe ideeën uithalen. En dat maakt meteen een goed onderwerp voor een nieuwe blog!
Sidenote: een nieuw onderwerp is niet relevant als er weinig mensen naar het onderwerp hebben gezocht. Richt je op minimaal 300+ vertoningen.

3. Google Ads keyword planner

Eén van de bekendste manieren om te achterhalen welke zoekwoorden populair zijn is met behulp van de zoekplanner van GoogleAds. Hiervoor heb je wel een (gratis) GoogleAdsaccount nodig, maar dan heb je wel toegang tot zeer waardevolle data. In de zoekwoordplanner van Google kun je zoekwoordideeën opdoen om te ontdekken waar mensen op “Googelen” als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. Daarnaast kun je het zoekvolume en prognoses bekijken uit het verleden om mogelijke prestaties in te schatten in de toekomst. Je kunt de volgende instellingen gebruiken:

  • Locaties
  • Taal
  • Zoeknetwerken (Google en/ofGoogle zoekpartnerszoals YouTube)
  • Periode

Als je je zoekwoord(en) hebt ingevuld kan er, afhankelijk van het zoekvolume, een waslijst aan zoekwoorden verschijnen. Soms wel 1000-2000 pagina’s. Het is daarom fijn dat Google een mogelijkheid biedt om deze zoekwoorden te filteren. Dan hoef je in ieder geval niet al die pagina’s door om te ontdekken welke zoekwoorden passen bij jouw product of dienst.

4. Ubersuggest

Het voordeel van Ubersuggest in vergelijking met de zoekwoordplanner van Google is dat je een meer gedetailleerd beeld krijgt van de zoekvolumes. Waar in de zoekwoordplanner wordt gesproken over 0-100, of 10-1000 laatUbersuggestde daadwerkelijke aantallen zien.
Als je een zoekwoord intypt inUbersuggestkrijg je de volgende data te zien:

  • Zoekvolume
  • Zoekwoordideeën
  • Contentideeën
  • Leeftijdsgroepen die ernaar zoeken (premium)
  • Percentage klikken in SEO-resultaten (premium)

Met de gratis versie van Ubersuggest heb je genoeg informatie om nieuwe onderwerpen te verzamelen voor je blogs.

Een minder bekende tool in het rijtje is Google Trends. Deze tool zou veel vaker gebruikt moeten worden omdat je heel gemakkelijk verschillende zoektermen met elkaar kunt vergelijken. Zo kun je de populariteit van een zoekwoord zien, bekijken of deze toe- of afneemt en inzicht krijgen of het zoekwoord seizoensgebonden is. Welke handige data haal je nog meer uit Google Trends?

  • interesse in de zoekwoorden in de gekozen periode;
  • interesse in de zoekwoorden per subregio;
  • gerelateerde zoekwoorden per subregio;
  • gerelateerde zoekopdrachten per regio.

Plan die content!

Nieuwe ideeën ontdekken voor je recruitmentblog is niet altijd even gemakkelijk. Helemaal als je halsoverkop nog een blog moet schrijven, maar geen goed onderwerp weet te bedenken. Consistent artikels schrijven en publiceren heeft positieve invloed op je SEO en op je website verkeer. Het is daarom fijn om vooraf te weten welke blog je wanneer moet schrijven. Om deze reden hebben wij de contentplanner ontwikkeld. Dit is een gratis template waarmee jij de content voor een langere periode kunt organiseren. Aan de hand van je zoekwoorden onderzoek vul je de planner in, waardoor je weken of zelfs maanden voorzien bent van blog onderwerpen!

Download de content kalender!

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?