Content Marketing
3 manieren om je Werkenbij pagina beter vindbaar te maken
Je hebt een prachtige WerkenBij-website laten maken die als magneet zou moeten werken voor topkandidaten. Helaas blijft het verkeer uit en wordt er niet gesolliciteerd. Klinkt dit herkenbaar? Dit is niet zo gek als je beseft dat voor een WerkenBij-website dezelfde regels gelden als voor elke andere website. In deze blog deel ik 3 manieren waarmee jij jeWerkenBij-website onder de aandacht kunt brengen bij jouw doelgroep.
Organisch (niet betaald) beter presteren (SEO)
Je hebt misschien wel eens gehoord van Search Engine Optimization(SEO). Het is een essentieel digitaal marketinginstrument om ervoor te zorgen dat je WerkenBij-pagina zichtbaar is en goed gevonden kan worden in bijvoorbeeld Google. Het gaat erom organisch te ranken op een zo hoog mogelijke positie, waar organisch betekent dat hier geen betaalde advertenties aan de pas komen. Als je wil dat kandidaten jouw WerkenBij gemakkelijk kunnen vinden, is investeren in SEO essentieel.
Naast dat het je website beter vindbaar maakt, is SEO een waardevol instrument voor naamsbekendheid, het opbouwen van relaties met potentiële kandidaten en het positioneren van jouw WerkenBij-pagina als dé plek voor het vinden van een baan binnen jouw vakgebied.
Belangrijke onderelen binnen SEO
- Zoekwoorden: Het is belangrijk dat jeWerkenbijpagina de zoekwoorden bevat die potentiële kandidaten gebruiken wanneer ze via Google op zoek zijn naar een nieuwe baan. Het kunnen zowel woorden als zinnen zijn die je terug laat komen op de WerkenBij-pagina om te zorgen dat deze gevonden komt wanneer hiernaar gezocht wordt.
- Content: Content is een essentieel onderdeel van SEO omdat dit gebruikt wordt om kandidaten aan te trekken en een relatie met ze op te bouwen. Als recruiter in de technische sector kun je bijvoorbeeld blogs schrijven over hoe je het beste kunt solliciteren in deze sector, hoe je je voorbereidt op het gesprek en welke vragen je kunt verwachten. Als iemand op zoek is naar deze informatie zal jouw blog verschijnen bij de resultaten.
- Linkbuilding: De derde cruciale factor voor goede SEO is linkbuilding. Google rankt websites hoog wanneer er over ze gepraat wordt. In dit geval betekent dat dat andere websites doorlinken naar jouw WerkenBij-pagina. Dit kun je doen door bijvoorbeeld je partners naar je door te laten linken, een gastblog te laten schrijven of een artikel te schrijven dat veelvoudig kan worden gedeeld.
SEO is een complexe tool die je niet binnen één week kunt opzetten waarna je meteen de maximale resultaten behaalt. Een hoge positie krijgen in het Google zoeknetwerk kost tijd en energie en is daarom een cruciaal onderdeel van zowel de recruitment- als marketingstrategie. Dit is ook de reden waarom recruitment en marketing steeds nauwer samenwerken en recruitment marketing ook steeds meer wordt ingezet bij de WerkenBij-pagina.
Social media
SEO is niet de enige manier waarmee je voor een betere vindbaarheid van jouw WerkenBij-pagina kan zorgen. Social media speelt een grote rol in het verkrijgen van meer verkeer naar jouw website. Ben je een bekende organisatie en maak je al actief gebruik van social media, dan zul je merken dat er al redelijk wat website verkeer afkomstig is van de social media kanalen. Wil je meer met social media gaan doen om meer website verkeer te genereren? Ik heb een aantal tips:
Instagram bio
De Instagram bio is het stukje profieltekst dat je boven elk Instagram account vindt. Dit stukje tekst geeft je de mogelijkheid om te vertellen wat je bedrijf doet, wat de missie is van het bedrijf en je kunt hier doorlinken naar jeWerkenbijpagina. Slim, omdat dit een manier is om meer websiteverkeer naar jeWerkenbijpagina te genereren. Een goede Instagram bio bevat een aantal hashtags die te maken hebben met jouw industrie en waar potentiële kandidaten op zouden kunnen zoeken.
Instagram content
Alleen een link in je Instagram bio plaatsen om meer website verkeer te genereren is niet genoeg. Belangrijk is om actief te zijn op social media en meer te laten zien van jouw organisatie. Als je wil dat kandidaten interesse krijgen om eventueel te solliciteren dan is het posten van relevante content essentieel. Dit kunnen blogs zijn, zoals hierboven al genoemd, foto’s van hoe het is om bij jouw organisatie te werken of bijvoorbeeld relevante ontwikkelingen.
LinkedIn bio
Net als je WerkenBij-pagina, kan je LinkedIn pagina ook ranken in Google. Het is dus belangrijk dat de informatie op je bedrijfspagina weer de zoekwoorden bevat waarop je gevonden wilt worden. Natuurlijk mogen hier je logo, header foto en bedrijfsinformatie niet ontbreken. 70% van het wereldwijde personeels bestand zijn passieve kandidaten die niet op zoek zijn naar een nieuwe baan. Des te belangrijker is het om op LinkedIn interessant voor te komen, waardoor er nieuwsgierigheid ontstaat en erdoor wordt geklikt naar je WerkenBij-pagina.
LinkedIn content
Net zoals bij Instagram is het belangrijk om je pagina tot leven te brengen. Dit doe je door foto’s te delen, interessante blogs te posten en te reageren op interactie. Alleen dan zul je merken dat er meer verkeer naar je WerkenBij-pagina komt vanuit je LinkedIn profiel. Het delen van video’s op LinkedIn zorgt voor 5x meer interactie dan gewone posts met alleen tekst, LinkedIn live video’s zelfs 24x meer.
Facebook bio
In je Facebook bio wil je net als bij Instagram en LinkedIn doorlinken naar jeWerkenbijpagina. Ook hier kun je zoekwoorden toevoegen en een call-to-action gebruiken. Zo kun je potentiële kandidaten vragen om actie te ondernemen en jeWerkenbijpagina te bekijken. Dit zullen ze alleen doen als je Facebook bio interessant genoeg is. Voeg dus zeker toe waarom kandidaten juist bij jouw bedrijf moeten zijn om te solliciteren.
Facebook content
Op Facebook wordt ontzettend veel gedeeld, van video’s tot memes en van nieuwsartikelen tot reclame. Het is dus niet gemakkelijk om op te vallen met jouw content. Verdiep je daarom in de doelgroep die je wilt bereiken en wat voor deze personen interessant is om te lezen. Je vergroot de kans op meer website verkeer naar je WerkenBij-pagina wanneer lezers je posts interessant en leuk vinden.
Campagnes
Zoals eerder genoemd, is het niet gemakkelijk om organisch snel goed vindbaar te worden. Het is iets waaraan gewerkt moet blijven worden. Ook op social media heb je niet binnen een maand 10.000 volgers die ook allemaal geïnteresseerd zijn in een baan bij jouw bedrijf. Om toch sneller resultaat te boeken en meer verkeer naar je WerkenBij-pagina te generen, kun je gaan adverteren.
Adverteren kun je op zowel Instagram, Facebook als LinkedIn doen. Afhankelijk van de kandidaten en industrie waar je je op wilt richten, kies je de kanalen uit die geschikt zijn. We bedoelen met adverteren op social media niet dat je een simpel, gesponsord bericht aanzet. Hiervoor is een doordachte strategie nodig. Je wil immers je budget zo optimaal mogelijk inzetten. Daarnaast wil je ook je resultaten kunnen meten en optimaliseren waar nodig.
Een brand awareness campagne is erg geschikt als je adverteren wilt inzetten om je WerkenBij-pagina beter vindbaar te maken. Deze campagne zorgt er namelijk voor dat je bedrijf bekender wordt onder de door jouw gekozen doelgroep en je laat mensen kennis maken met jouw bedrijf.
Conclusie
Je WerkenBij-pagina is niet zomaar vindbaar meteen nadat deze live is gegaan. Het is van belang na te denken over de SEO, het gebruik van social media en het eventueel campagnevoeren om meer verkeer naar je WerkenBij te krijgen. Het wordt keer op keer weer bewezen hoe recruitment en marketing hand in hand gaan als het gaat om online recruitment. Waar recruiters hun kwaliteiten richten op het vinden van de juiste kandidaat voor de juiste baan, zijn marketeers nodig om de WerkenBij-pagina beter vindbaar te maken en bekend te maken onder de juiste doelgroep.
Meer weten?
We werken samen met recruitment bureaus om hun WerkenBij-pagina beter vindbaar te maken. Daarnaast helpen we ook bij het schrijven van content zoals blogs en white papers en helpen we in het voeren van campagnes om de beste kandidaten aan te trekken.
Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op!
Our work