Facility Management Brand Awareness

Yask heeft de ambitie om hét grootste Facility Management bedrijf van Nederland te zijn. Om dat te bereiken is excellente externe communicatie nodig om de brand awareness te vergroten.

Business Case Yask 1 Facility Management Brand Awareness

De uitdaging – Hoe verhoog je de brand awareness van Yask binnen Facility Management?

Yask is één van de grootste bedrijven binnen Facility Management in Nederland. Ze zijn, behalve in Nederland, ook actief in België, Zwitserland en Duitsland. Yask maakt met ruim honderd andere bedrijven deel uit van Vebego, maar het bedrijf voert haar eigen interne en externe communicatie. Yask heeft de ambitie om hét grootste Facility Management bedrijf van Nederland te zijn. Om dat te bereiken is excellente externe communicatie nodig om de brand awareness te vergroten.

Toen we 3 jaar geleden met Yask aan de slag gingen, begonnen we met vrijwel niks. De basis lag er: Yask was op de drie grootste sociale mediakanalen te vinden, maar een levendige timeline mistte. Het werd tijd om de wensen van Yask om te zetten in een gedegen branding strategie.

Dus, hoe pak je dit aan?

Proces in stappen.

In 5 praktische stappen gingen we aan de slag met brand awareness.

1
Strategie
2
Content- en marketingplan
3
Afspraken
4
Uitvoering strategie
5
Doorlopende analyse

1

Strategie voorstellen

Wat is het einddoel? Wat wil Yask uitstralen? Hoeveel budget is er? Welke online kanalen gaan we inzetten en waarom? En welk verhaal wil Yask vertellen?

2

Content- en marketingplan opstellen

Met welk social management tool gaan we aan de slag? Wat is de tone of voice van Yask? Wat voor content gaan we maken en wat is de frequentie van posts?

3

Afspraken maken

Wie zijn er bij het project betrokken? Wie heeft welke verantwoordelijkheden? Hoe wordt content opgeleverd? Welke deadlines stellen we onderling? Wie handelt de webcare af?

4

Strategie uitvoeren

Dit proces is ongoing. Elke dag van elke week zijn we aan de slag voor Yask. We streven er zoveel mogelijk naar om onze strategie aan te passen op basis van de resultaten uit de analyse.

5

Doorlopende analyse

Dit proces is ook ongoing. Net als de uitvoering, houden we wekelijks onze resultaten bij. Daar leren we van, en we worden er beter van.

Hoe bouw je een content kalender?

De kanalen die je inzet voor jouw contentstrategie dienen als visitekaartje voor jouw bedrijf. Belangrijk dus dat ze er tiptop uitzien. Dat begint met gestructureerd werken, wat niet voor iedereen een makkie is.

Gelukkig hebben wij dit uit handen genomen voor Yask. Bij het opstellen van de strategie kozen wij ervoor om Twitter, Facebook en LinkedIn te gebruiken. De doelgroep van Yask bevindt zich het meest op deze kanalen.

Vervolgens is het belangrijk om alles over de kanalen te weten. Zo moet je bijvoorbeeld weten uit hoeveel tekens een post mag bestaan (belangrijk als je aan de slag gaat met een contentkalender):

  • Twitter: 280 tekens
  • Facebook: 63.206 tekens
  • LinkedIn: 250 (600 als de post geen link bevat)

De inhoud van de posts hangt helemaal af van welk verhaal je wilt vertellen en hoe. Het is de storytelling samen met de tone of voice van het bedrijf: beide uniek. Vervolgens bepaal je hoe vaak je wilt posten en wanneer (zie veelgestelde vragen, onderaan de pagina). Dit werk je allemaal uit in een template dat je elke maand weer kunt gebruiken. Voor Yask ontstonden er drie verhaallijnen:

  • Interne verhalen
  • Vacatures
  • Trends

Meer lezen over het bouwen van een content kalender én wil je onze template downloaden? Check deze blog die we erover schreven.

Overzicht resultaten

Overzicht doelen:

€3.000

Doel aanmeldingen

€10.000

Budget online campagne

Overzicht resultaten:

17.000

Klikken

2.524.482

Totale weergaven online advertenties

3438

Aanmeldingen

20.167

Aantal klikken naar de website

747

Ingestuurde CV’s

Veelgestelde vragen.

Hoe kies je welke sociale media kanalen je als bedrijf in moet zetten?

Het begint bij het in kaart brengen van de verschillende kanalen. Waarin onderscheiden ze zich? Wat zijn de belangrijkste features? Als je daar een beter beeld van hebt, kun je inschatten welke kanalen bij jouw bedrijf passen. Vervolgens moet je onderzoek doen naar de doelgroep. Waar bevinden zij zich? De doelgroep van Yask gaan we bijvoorbeeld niet op Snapchat vinden, dat kanaal kunnen we dus schrappen. En zo ga je door tot je jouw topkanalen hebt gevonden. Bij de perfecte match ga je aan de slag.

Hoe pas je content aan per kanaal?

Het ene platform leent zich meer voor beeld en video, het andere meer voor tekst. Hier moet je weer het net rondsurfen en onderzoek doen naar de kanalen. Uit ervaring weten we bijvoorbeeld dat Facebook een netwerk is waarop je een hechte community kunt opbouwen. Dat werkt weer heel anders dan bijvoorbeeld Twitter.

Hoe vaak moet ik posten en wanneer?

Het is handig om te posten als je aan het werk bent en dus antwoord kunt geven op reacties onder de posts. Om te beginnen kun je voor het posten een frequentie van 1 post per werkdag aanhouden. Vaak zijn mensen bang dat ze een overkill aan berichten posten, maar jouw berichten verdwijnen al snel in de massa andere berichten. En dus ziet bij Facebook maar 5% van de mensen die jouw pagina liken je organische (onbetaalde) berichten. Om te checken hoe laat je moet posten, is het handig om statistieken van ieder kanaal te bekijken. Je kunt zien wanneer de meeste van jouw volgers online en interactief zijn. Post je net voor die primetime, dan ben je de concurrentie ook gelijk voor.

Wat is het belangrijkste aan een goede sociale mediastrategie?

  • Je moet weten wie je doelgroep is, waar ze zich online bevinden en wat ze leuk vinden.
  • Je moet een sterke content kalender neerzetten, met een unieke strategie per kanaal.
  • Zorg voor merkconsistentie voor optimale herkenbaarheid. Heeft jouw bedrijf een duidelijke huisstijl? Laat deze ook zien op sociale media.
  • Een goede interactie met je publiek zorgt ervoor dat je volgers ‘engaged’ blijven.
  • Optimaliseren en bouwen aan de lange termijn: dat betekent analyseren, analyseren en nog eens analyseren.

Heb jij een uitdaging voor ons?

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden