Brand Awareness in Facility Management

Yask heeft de ambitie om hét grootste Facility Management bedrijf van Nederland te zijn. Om dat te bereiken is excellente externe communicatie nodig om de brand awareness te vergroten.

Business Case Yask 1 Brand Awareness in Facility Management

Hoe verhoog je de brand awareness binnen Facility Management?

Yask is één van de grootste bedrijven binnen Facility Management in Nederland. Yask maakt met ruim honderd andere bedrijven deel uit van Vebego, maar heeft haar eigen interne en externe communicatie. Vebego is, behalve in Nederland, ook actief in België, Zwitserland en Duitsland.

Yask heeft de ambitie om dé beste Facility Management bedrijf van Nederland te worden. Om dit doel te behalen is onder andere excellente externe communicatie nodig om de brand awareness binnen facility management te vergroten.

Toen wij 3 jaar geleden met Yask aan de slag gingen, begonnen we met vrijwel niks. De basis lag er: Yask was op de drie grootste sociale mediakanalen te vinden, maar een levendige timeline mistte nog. Mooie kans, want Yask zelf levert een zeer goede service. Het werd tijd om de wensen van Yask om te zetten in een gedegen brand awareness strategie.

Dus, hoe pakten we dit aan?

Proces in stappen.

In 5 praktische stappen een overzicht van hoe we aan de slag gingen.

1
Uitdenken strategie
2
Content- en marketingplan
3
Afspraken
4
Uitvoering strategie
5
Analyse

1

Uitdenken strategie

Om een goede strategie neer te zetten, moet je gerichte vragen stellen. Wat is het einddoel? Wat wil Yask uitstralen? Hoeveel budget is er? Welke online kanalen gaan we inzetten en waarom? En welk verhaal wil Yask vertellen? Belangrijke informatie om te verzamelen bij het starten van een goede contentstrategie.

2

Content- en marketingplan

Wanneer de strategie duidelijk is, moet de strategie uitgevoerd worden. Met welk social management tool gaan we aan de slag? Wat is de tone of voice van Yask? Wat voor content gaan we maken en wat is de frequentie van posts? Op basis hiervan kunnen we aan de slag met het maken van een maandelijkse contentkalender.

3

Afspraken

Wie zijn er bij het project betrokken? Wie heeft welke verantwoordelijkheden? Hoe wordt content opgeleverd? Welke deadlines zetten we onderling? Wie handelt de webcare af? Een goede samenwerking is een van de succesfactoren.

4

Uitvoering Strategie

Dit is ongoing proces. Elke week zijn we aan de slag voor Yask. We streven er zoveel mogelijk naar om de strategie aan te passen op basis van de resultaten uit de analyse.

5

Analyse

Dit proces is ook ongoing. Net als de uitvoering, houden we onze resultaten bij. Daar leren we en worden we beter van!

Hoe bouw je een content kalender?

De kanalen die je inzet voor jouw contentstrategie dienen als visitekaartje voor jouw bedrijf. Het is dus belangrijk dat ze er goed uitzien. Dat begint met gestructureerd werken, wat niet altijd even makkelijk is.

Dit doen wij in een goede samenwerking met Yask. Bij het opstellen van de strategie kozen wij ervoor om Twitter, Facebook en LinkedIn te gebruiken.

Vervolgens is het belangrijk om alles over de kanalen te weten. Zo moet je bijvoorbeeld weten uit hoeveel tekens een post mag bestaan per kanaal:

  • Twitter: 280 tekens
  • Facebook: 63.206 tekens
  • LinkedIn: 250 (600 als de post geen link bevat)

De inhoud van de posts hangt helemaal af van welk verhaal je wilt vertellen over je bedrijf en hoe. Het is de storytelling samen met de tone of voice van het bedrijf die de eerste aanzet maakt. Vervolgens bepaal je hoe vaak je wilt posten en wanneer (zie ook veelgestelde vragen, onderaan de pagina).
Dit werk je allemaal uit in een template dat je elke maand weer kunt gebruiken. Voor Yask zijn er drie verhaallijnen:

  • Interne verhalen
  • Vacatures
  • FMtrends (content, development en design is in ons beheer)

Op basis van deze informatie maken we een maandelijkse contentkalender. Meer lezen over het bouwen van een content kalender? Check deze blog over het maken van contentkalenders!

Overzicht resultaten

Per kwartaal maken we een analyse van onze contentmanagement. Door goede content neer te zetten met sterke verhaallijnen zien we dat veel mensen onze content zien en naar de website van Yask doorklikken zonder advertentiebudget in te zetten. Verder merken we dat de doelgroep betrokken is met Yask en facility management: brand awareness!

Overzicht resultaten:

34.188

Klikken naar de website

1.924.033

Organische weergaves

879

Aantal posts

Veelgestelde vragen.

Hoe kies je welke sociale media kanalen je als bedrijf in moet zetten?

Het begint bij het in kaart brengen van de verschillende kanalen. Waarin onderscheiden ze zich? Wat zijn de belangrijkste features? Als je daar een beter beeld van hebt, kun je inschatten welke kanalen bij jouw bedrijf passen. Vervolgens moet je onderzoek doen naar de doelgroep. Waar bevinden zij zich? De doelgroep van Yask gaan we bijvoorbeeld niet op Snapchat vinden, dat kanaal kunnen we dus schrappen. En zo ga je door tot je jouw top kanalen hebt gevonden. Bij de perfecte match ga je aan de slag.

Hoe pas je content aan per kanaal?

Het ene kanaal leent zich meer voor beeld en video, het andere meer voor tekst. Hier moet je weer het net rond surfen en onderzoek doen naar de kanalen. Uit ervaring weten we bijvoorbeeld dat Twitter een netwerk is waarop je een hechte community kunt opbouwen. Dat werkt weer anders dan bijvoorbeeld Snapchat.

Hoe vaak moet ik posten en wanneer?

Het is handig om te posten als je aan het werk bent en dus antwoord kunt geven op reacties onder de posts. Om te beginnen kun je voor het posten een frequentie van 1 post per werkdag aanhouden. Vaak zijn mensen bang dat ze een overkill aan berichten posten, maar dat zal niet snel gebeuren.
Jouw berichten verdwijnen al snel in de massa andere berichten. Bij Facebook krijgt maximaal maar 5% van je paginalikes de organische (onbetaalde) berichten te zien. Belangrijk om relevante en kwalitatief goede berichten te posten.
Om te checken hoelaat je moet posten, is het handig om statistieken te bekijken. Je kunt zien wanneer de meeste van jouw volgers online en interactief zijn. Post je net voor die primetime, dan ben je de concurrentie ook gelijk voor.

Wat is het belangrijkste aan een goede content strategie?

Hiervoor zijn een aantal zaken belangrijk:

  • Je moet weten wie je doelgroep is, waar ze zich online bevinden en wat ze leuk vinden.
  • Je moet een sterke content kalender neerzetten, met een unieke strategie per kanaal.
  • Zorg voor merkconsistentie voor optimale herkenbaarheid. Heeft jouw bedrijf een duidelijke huisstijl? Laat deze ook zien op sociale media.
  • Een goede interactie met je publiek zorgt ervoor dat je volgers ‘engaged’ blijven.
  • Optimaliseren en bouwen aan de lange termijn: dat betekent analyseren, analyseren en nog eens analyseren.

Heb jij een uitdaging voor ons?


Ik ga akkoord met ontvangen van nieuwsbrieven