Schakenbosch Jeugdzorg - Werven van jeugdzorgwerkers

Schakenbosch had een uitdaging om een flink aantal nieuwe jeugdzorgwerkers aan te nemen. Zelf wierven ze maar weinig jeugdzorgwerkers en degenen die ze binnen kregen waren niet helemaal de personen die ze zochten.

eloise-ambursley-425990-unsplash (1) Schakenbosch Jeugdzorg

De uitdaging – Hoe neem je stabiel 3 nieuwe jeugdzorgwerkers aan per maand? 

Schakenbosch had een uitdaging om een flink aantal nieuwe jeugdzorgwerkers aan te nemen. Zelf wierven ze maar weinig jeugdzorgwerkers en degenen die ze binnen kregen waren niet helemaal de personen die ze zochten.  

Schakenbosch is een gesloten behandelcentrum voor jongeren met (ernstige) psychiatrische en/of gedragsproblematiek. Jeugdzorgwerkers begeleiden de jongeren en helpen hun leven weer op de rit te krijgen. Een belangrijke taak!

Ondanks dit een gewilde baan is, vanwege de maatschappelijke bijdrage die je levert, reageerde in eerste instantie weinig of ongeschikte kandidaten.

Dus, hoe pak je dit aan? 

Proces in stappen.

1
Doelen in kaart brengen
2
Plan campagne
3
A/B tests
4
Bouwen en optimaliseren campagne
5
Analyse campagne

1

Doelen in kaart brengen

Wat is het ultieme doel? Waarom doen we dit? Hoeveel budget is er? Welke online kanalen gaan we inzetten en waarom? Hoe ziet de ideale kandidaat eruit? Wie zijn allemaal bij het project betrokken en wie gaat wat doen? Wat waren de voorgaande wervingsactiviteiten en waarom werkte deze niet?

2

Op basis van deze informatie een plan de campagne maken

Hierbij staat de doelgroep centraal. Wat triggert hen om te solliciteren?  Welke theorieën hebben we daarvoor? Naast het opstellen van een goede wervingscampagne is het belangrijk om nauw samen te werken met de recruiters en de organisatie. Als de kandidaat te laat of een verkeerde follow-up krijgt, zijn we diegene kwijt. Hiervoor is een proces nodig.

3

A/B-tests uitdenken

De theorieën die je bedacht hebt om de doelgroep te triggeren, zullen niet allemaal werken. Deze giet je zo in een A/B-test, dat je niet alleen weet wat de beste advertentie is, maar ook waarom!

4

Bouwen en optimaliseren van de campagne

We bouwen de campagnes met de bijbehorende A/B-test door middel van het uitgedachte plan. We bouwen de campagne voort op de winnende A/B-test en feedback van de recruiters.

5

Analyse van de campagne

Aan het einde van de maand maken we de balans op en kijken we of het gestelde doel van deze maand behaald is. Op basis van de bevindingen sturen we het plan en de recruiters aan. 

Hoe bepaalt het budget jouw strategie voor de online campagnes?

Het budget is bepalend voor een goede werving. Echter is het niet zo dat een koffer met geld je problemen oplost.

Desondanks kun je je voorstellen dat je niet ver komt met een budget van €100 als je weet dat een klik €0,44 kost, je 50 klikken nodig hebt voor 1 sollicitatie en 6 sollicitaties voor 1 aangenomen jeugdzorgwerker. De rekensom maakt dat je €2.244 (€0,44 x 50 x 6 x 17) nodig hebt om het doel van 17 aangenomen jeugdzorgwerkers te kunnen behalen.

Uiteraard is de kwaliteit van je teksten, afbeeldingen, video’s, website, relevantie, timing, etc. van groot belang om tot de gemiddelde kosten van €0,44 per klik naar de website te kunnen komen. Zijn de bovenstaande elementen niet in orde, dan kan een klik naar de website zomaar €1,50 kosten. En dan kost het aannemen van 17 jeugdzorgwerker ineens €7.650. En dat te bedenken dat de aantal klikken voor een sollicitatie constant zijn, wat vaak niet het geval is wanneer de relevantie en kwaliteit van de content niet op orde is. Dan heb je juist meer klikken nodig voor 1 sollicitatie.

Ook is het belangrijk om een goed sollicitatieformulier op te stellen en deze constant te blijven optimaliseren. Met een goed sollicitatieformulier kun je al een goede voorselectie maken en kandidaten die niet voldoen aan de eisen voorstellen op een andere vacature binnen de organisatie.

Een goed plan, een goede uitwerking en analyse met betrekking tot online marketing is van groot belang en kan een enorm verschil maken in de kosten die je maakt.

Daarnaast zijn dit alleen de kosten die je maakt aan de online campagnes. De kosten van experts, medewerkers, designs, websites en ga zo maar door, zijn hierin nog niet eens opgenomen. Maar, als dit eenmaal staat, kun je een lange periode voort op dit geleverde werk om je resultaten binnen te halen.

Hoe belangrijk is de samenwerking met de recruiters en organisatie?

Het is belangrijk om een duidelijk proces neer te zetten met de recruiters en organisatie. Zo weet iedereen wanneer wat door wie gedaan moet worden.

Wanneer een kandidaat zijn gegevens achterlaat, verwacht diegene dat er snel contact wordt opgenomen. Gebeurt dit niet, dan is de kans groot dat de kandidaat voor een andere baan of werkgever kiest.

Het is ook belangrijk dat de organisaties bevindingen uit de gesprekken van de recruiters met de kandidaten en campagnes daadwerkelijk doorvoert. Anders loopt de innovatie van de organisatie achter.

Overzicht resultaten werving jeugdzorgwerkers Schakenbosch

Zie hier het overzicht van de werving van jeugdzorgwerkers voor Schakenbosch:

Overzicht doelen:

3

Aan te nemen jeugdzorgwerkers per maand

€1000 per maand

Budget online campagne

Overzicht resultaten:

4

Aangenomen jeugdzorgwerkers per maand

103

Ingestuurde CV’s

€700 per maand

Kosten online campagne

334.037

Totale weergaven online advertenties

5.113

Totaal aantal klikken naar de vacature

Veelgestelde vragen.

Hoe bereken ik mijn online marketingbudget?

Dit doe je door naar voorgaande campagnes te kijken. Wat heeft toen een aanmelding gekost? Wat kon er beter waardoor de kosten omlaag gaan? Op basis hiervan kun je het online marketingbudget berekenen/inschatten.

Hoe bereken ik mijn online marketingbudget, wanneer ik geen data van de voorgaande campagne heb?

Door te kijken naar campagnes van concullega’s, concurrenten of te Googelen naar campagnes die op die van jou lijken en op basis daarvan een schatting te maken.

Wat doet de recruiter met de informatie uit de campagnes?

De recruiters zijn erg belangrijk in het proces. Zij bellen alle leads uit de campagnes na, houden de voortgang van de sollicitaties bij in het ATS/CRM, voeren de gesprekken en koppelen dit terug aan ons. Uiteraard delen wij de bevindingen uit de campagnes met de recruiters, die zij dan weer doorvoeren in hun werkzaamheden.

Hoe stel ik een goede A/B-test op?

Een goede A/B-test verschilt maar op één element. Dus wanneer je verschillende advertenties uitzet, kan dit tekst, de afbeelding of de CTA-knop zijn. Bij de doelgroep kan dit leeftijd, geslacht of interesses zijn. Een slechte A/B-test verschilt op alle elementen en wanneer je dan de winnaar kiest, kies je alleen de beste advertentie.

Waarom kan ik niet gewoon de beste advertentie kiezen uit een A/B-test?

Omdat je dan niet bouwt voor de lange termijn. Wanneer uit de online campagne rolt dat de tekst over salaris het beste ‘converteert’, kun je deze informatie ook implementeren in je website door teksten aan te passen op salaris. Wanneer de advertenties verschillen op én tekst én afbeelding én CTA-knop, weet je niet aan welk element het precies ligt.

Wanneer is de campagne succesvol?

Wanneer je het doel behaald hebt (of met een goede argumentatie erachter komt waarom het geen goed doel was) en geleerd hebt over je doelgroep.

Heb jij een uitdaging voor ons?

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden