Naturistencamping te koop

De eigenaren (Betty en Thom) van de camping La Gagere stonden voor een grote uitdaging: hun camping verkopen.

Business Case La Gagere 5 Camping La Gagere

De uitdaging – Hoe verkoop je een camping voor €1.200.000 via online adverteren?

De eigenaren (Betty en Thom) van de camping La Gagere stonden voor een grote uitdaging: hun camping verkopen. Met hun leeftijd van 66 jaar gaan ze een nieuwe levensfase in: hun pensioen. Nadat ze al een tijd met een makelaar bezig waren met de verkoop, wees hun dochter hen erop dat online adverteren ook een goede optie kon zijn. Zodoende kwamen ze met deze uitdaging bij ons terecht. 

Dus, hoe pak je dit aan? 

Proces in stappen.

In 5 praktische stappen gingen we aan de slag met de campagne.

1
Doelen vaststellen
2
Analyse website
3
Plan uitwerken
4
Bouwen van de campagne
5
Campagne analyseren en optimaliseren

1

Verzamel alle informatie rondom de camping

Wat is de verkoopprijs? Wat is de deadline van de verkoop? Hoeveel budget is er om de camping te verkopen? Wat is er afgesproken met de huidige makelaars? Wie zijn er allemaal bij betrokken en wie heeft welke verantwoordelijkheden?

2

Hoe ziet de huidige website eruit?

De website destijds was al erg lang niet geüpdatet, lees: de laatste keer was in 1995. Wij concludeerden dat er een nieuwe website gebouwd moest worden, om de online verkoop in goede banen te leiden. Het is immers het visitekaartje van de camping. Naast de verkoop, zullen de boekingen van vakanties op de camping ook beter verlopen met een nieuwe website. Een extra goed argument om de camping over te nemen.

3

Welke kanalen worden er ingezet?

Het doel van online adverteren in deze case was het genereren van gegevens van geïnteresseerden om de camping over te kopen (ook wel leads genoemd). Dus de online kanalen die ingezet werden, moesten gericht zijn op het genereren van leads.  

4

Bouwen van de campagne

Nadat we alle informatie verzameld hadden, de nieuwe website online stond en we bepaald hadden welke kanalen ingezet gingen worden, konden we de campagnes bouwen en optimaliseren.

5

Analyseren en optimaliseren van de campagne

Elke maand maakten we een analyse en een update. Deze communiceerden we met de eigenaren en gebruikten we om de campagne te optimaliseren.

Hoe bepalend is de informatie op jouw landingspagina voor de verkoop?

Voor de verkoop van de camping hebben we op de website een speciale landingspagina ingericht. Betty en Thom hebben een heerlijk stuk geschreven over hun persoonlijke reden voor de verkoop. Maar als je vanuit het perspectief van een vastgoedinvesteerder denkt, ben je niet geïnteresseerd in een leuk verhaal over de reden van verkoop. Vastgoedinvesteerders zijn geïnteresseerd in keiharde cijfers. Met dit inzicht hebben we Betty en Thom zes vragen gesteld om de landingspagina voor de verkoop lezenswaardig te maken voor vastgoedinvesteerders:

1. Wat is het aantal bezoekers per hoogseizoen?

Tussen de 1200 en 1500 families.

2. Wat zijn de USP’s van camping La Gagere?

  • Scoort op Zoover een 8,9
  • Uitstekende staat van onderhoud
  • Aandacht voor duurzaamheid
  • Grote groep terugkerende klanten
  • Zeer groot adressenbestand
  • 1 van de weinige 4-sterren naturistencampings
  • Eén jaar gratis begeleiding door de eigenaren om een soepele overdracht te bewerkstelligen
  • Bewezen positie na 25 jaar
  • Microklimaatzone (zuidoost hoek van de Morvan)
  • Uitstekende relatie met de regionale overheden
  • Goede reisafstand van Nederland (1 dag)
  • Geen personeel in vaste dienst
  • Bancaire financiering (60%) nog onder voorwaarden 3 ton van een particuliere investeerder, dus naar verhouding beperkt eigen geld nodig

3. Welke maanden beslaat het hoogseizoen?

Juni t/m augustus.

4. Hoeveel personeelsleden zijn er in dienst?

4 (op basis van CDD = seizoenskracht), plus 2 fte voor ons beiden als eigenaar (niet op de loonlijst). Kan minder personeel als er 2 echtparen samen instappen.

5. Wat is de exacte vraagprijs van de camping?

De vraagprijs is €1.2000.000 k.k. voor alles (o.g., inventaris, voorraden, goodwill). Alles is in volle eigendom, niks wordt gehuurd.

6. Op welke waarde is de camping getaxeerd?

Door 3 onafhankelijke makelaars is een verkoopprijs begroot tussen €1.250.000 en €1.450.000 (geen officiële taxatierapporten).

Dit is informatie die vastgoedinvesteerders erg interessant vinden. We zagen dan ook een significante verbetering in de leads. Mensen die aangaven geïnteresseerd te zijn, waren dat ook écht. De camping is nu dan ook verkocht.

Overzicht resultaten campagne verkoop camping La Gagere

We zijn iets over het budget gegaan met online adverteren, maar dat leverde het volgende op:

Overzicht doelen:

€1000

Budget online campagne

Overzicht resultaten:

8

Aanmeldingen (geïntresseerden)

€ 1095,58

Kosten online campagne

71.877

Totale weergaven online advertenties

3.428

Aantal klikken naar de website

1

Koper

Veelgestelde vragen.

Wat was het grootste succes element in deze campagne?

Mindset. Het is heel belangrijk om vanuit de doelgroep te denken. Je moet niet vertellen wat jij vindt, maar wat jouw product of dienst de doelgroep oplevert. In deze case is dat in eerste instantie vergeten. Toen wij samen met de eigenaren hierover gingen brainstormen, kwam naast de gevraagde informatie, ook ontzettend veel enthousiasme bij de eigenaren naar voren (zie de USP’s).

Welke belangrijke informatie kwam er uit de campagne naar voren?

Dat vastgoedinvesteerders vooral op zondag actief zijn, op deze weekdag was het websitebezoek beduidend hoger.

Hoe weet je of iemand echt geïnteresseerd is om de camping over te kopen?

Door goed in contact te blijven met de eigenaren. Zij hielden een in een bestand de leads bij en hadden contact met hen. In het bestand stond wie ze via de telefoon gesproken hadden, wie een bezoek bracht aan de camping, etc.

Hoe reageerde de doelgroep op het feit dat het om een naturistencamping ging?

Vastgoedinvesteerders kijken daar niet zo zeer naar. Wel naar cijfers. Dus: omzet, winst, kosten, rendement, etc. Ze willen waar zien voor hun overname/investering.

Het was erg prettig samenwerken met Betty en Thom. Wij wensen hen ook een heerlijk pensioen toe!

Heb jij een uitdaging voor ons?

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden