The Adecco Group - CEO for one Month.

The Adecco Group stond voor een grote uitdaging: binnen 3 maanden 3.000 aanmeldingen voor hun wedstrijd CEO for one month. Het dubbele ten opzichte van het jaar 2017, maar met hetzelfde budget.

eloise-ambursley-425990-unsplash (1) Adecco

De uitdaging – Hoe haal je 3000 aanmeldingen in 3 maanden?

De wedstrijd van The Adecco Group is bedoeld als eerste, gigantische uitdaging voor young professionals in het werkveld. De winnaar van de wedstrijd krijgt een maand lang een kijkje in het leven van een echte CEO. De wedstrijd wordt uitgezet in de 47 landen waarin Adecco Group actief is. Hieruit komt de landelijke CEO For one Month naar voren, wie automatisch meedoet aan de internationale wedstrijd: CEO For one Month: Global.

Ondanks dat de wedstrijd enorm inspirerend is voor deze young professionals, kan de drempel om mee te doen voor hen hoog lijken. De doelgroep denkt vaak dat de eisen veel te hoog liggen om kans te maken: “Je moet vast cum laude afgestudeerd zijn aan de universiteit, jaren aan werkervaring hebben en beschikken over een groot netwerk om CEO For one Month te kunnen zijn.” Hoe verlagen we die drempel en zorgen we dat genoeg talenten zich aanmelden? 

Dus, hoe pak je dit aan? 

Het proces.

 In 5 praktische stappen gaan we aan de slag met campagne management.

1
Doelen vaststellen
2
Plan campagne
3
A/B tests
4
Bouwen en optimaliseren campagne
5
Analyse campagne

1

Einddoel in kaart brengen

Wat is het einddoel? Waarom doen we dit? Hoeveel budget is er? Welke online kanalen gaan we inzetten en waarom? Zijn alle trackingcodes geïnstalleerd? Wie zijn allemaal bij het project betrokken en bij wie liggen welke verantwoordelijkheden? Hoe zag de campagne er van vorig jaar uit en wat waren de resultaten?

2

Op basis van deze informatie ga je een plan de campagne maken

Hierbij staat de doelgroep centraal. Wat triggert hen om zich aan te melden voor de wedstrijd? Wat weerhoudt hen om zich aan te melden? Welke theorieën hebben we daarvoor?

3

A/B-tests uitdenken

De theorieën die je onderzocht hebt om de doelgroep te leren kennen om ze beter te kunnen triggeren, zullen niet allemaal werken. Deze giet je zo in een A/B-test, zodat je niet alleen weet wat de beste advertentie is, maar ook waarom!

4

Bouwen en optimaliseren van de campagne

We bouwen de campagnes met de bijbehorende A/B-test door middel van het uitgedachte plan en we bouwen voort op de winnende A/B-test. Zo optimaliseren we de campagne continu, om het beste resultaat de behalen.

5

Analyse van de campagne

Aan het einde van de campagne maken we de balans op en kijken we of het doel is behaald. Verder geven we conclusies mee die praktisch ingezet kunnen worden voor het volgende jaar.

Hoe bepaalt het budget jouw strategie voor de online campagnes?

Het budget is bepalend voor een goede campagne, maar het is niet zo dat een koffer met geld al je problemen oplost.

Je kunt je vast voorstellen dat je niet ver komt met een budget van €100 als je weet dat een klik €o,46 kost en je 6 klikken nodig hebt voor 1 aanmelding. De rekensom maakt dat je €8.820 (0,49 x 6 x 3000) nodig hebt om het doel van 3000 aanmeldingen te kunnen behalen.

De kwaliteit van je ad copy (advertentietekst), afbeeldingen, video’s, website, relevantie, timing, etc. zijn van groot belang om tot de gemiddelde kosten van €0,49 per klik naar de website te kunnen komen. Zijn de bovenstaande elementen niet in orde, dan kan een klik naar de website zomaar €1,50 kosten. En dan kost het behalen van het doel van 3000 aanmeldingen ineens €27.000.

Een goed plan, een sterke uitwerking en grondige analyse met betrekking tot online marketing is van groot belang en kan een enorm verschil maken in de kosten die je maakt.

Daarnaast zijn dit alleen de kosten die je maakt aan de online campagnes. De kosten van experts, medewerkers, designs, websites en ga zo maar door, zijn hierin nog niet eens opgenomen. Maar als dit eenmaal staat, kun je een lange periode voort op dit geleverde werk om je resultaten binnen te halen.

Overzicht resultaten campagne CEO for one Month

We hebben het doel ruimschoots behaald met minder kosten.

Overzicht doelen:

3.000

Doel aanmeldingen

€10.000

Budget online campagne

Overzicht resultaten:

17.000

Klikken

2.524.482

Totale weergaven online advertenties

3.438

Aanmeldingen

20.167

Aantal klikken naar de website

747

Ingestuurde CV’s

Veelgestelde vragen.

Wat moet ik doen als ik een klein budget heb?

Beschik je over een klein budget? Begin dan klein en bouw uit naar groot door middel van je return on investment (ROI). En begin niet zomaar, maar werk voordat je begint een gedegen plan uit. Wat wil je bereiken en hoe bouw je uit van klein naar groot? Bereken alles en kijk realistisch naar je doelen. Een doel van 3.000 aanmeldingen met een budget van €100 betekent dat een klik naar de website €0,006 zal kosten, ervan uitgaande dat je 6 klikken nodig hebt voor één aanmelding. Dat is onrealistisch. Vergeet ook niet om goed naar de  funnels, A/B-testing en bijkomende kosten als design, hosting, experts, medewerkers, etc. te kijken.

Hoe bereken ik mijn online marketingbudget?

Dit doe je door naar voorgaande campagnes te kijken. Wat heeft een aanmelding toen gekost? Wat kon er beter waardoor de kosten omlaag gaan? Op basis hiervan kun je het online marketingbudget berekenen/inschatten.

Hoe bereken ik mijn online marketingbudget, wanneer ik geen data van de voorgaande campagne heb?

Door te kijken naar campagnes van conculega’s, concurrenten of te Googelen naar campagnes die op jouw campagne lijken en op basis daarvan een schatting te maken.

Hoe stel ik een goede A/B-test op?

Een goede A/B-test verschilt maar op één element. Dus wanneer je verschillende advertenties uitzet, kan dit de ad copy, afbeelding of CTA-knop zijn. Bij de doelgroep kan dit leeftijd, geslacht of interesses zijn. Een slechte A/B-test verschilt op alle elementen en wanneer je dan de winnaar kiest, kies je alleen de beste advertentie. Je weet in dat geval niet waarom die advertentie het beste heeft gewerkt.

Waarom kan ik niet gewoon de beste advertentie kiezen uit een A/B-test?

Omdat je dan niet bouwt voor de lange termijn. Wanneer uit de online campagne rolt dat de tekst over salaris het beste ‘converteert’, kun je deze informatie ook implementeren in je website door teksten aan te passen op salaris. Wanneer de advertenties verschillen op én tekst én afbeelding én CTA-knop, weet je niet aan welk element het precies ligt.

Wanneer is de campagne succesvol?

Wanneer je het doel behaald hebt (of met een goede argumentatie erachter komt waarom het geen goed doel was) en geleerd hebt over je doelgroep.

Heb jij een uitdaging voor ons?

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden