Zo kies je de juiste tone of voice voor jouw bedrijf

Het vinden van de perfecte tone of voice is een hele uitdaging. Moet ik dit nu formeel of informeel formuleren? Tutuyeert ons bedrijf of juist weer niet? Deze 4 stappen zullen je er een handje bij helpen.
Goede Tone of Voice is balans

Het vinden van de balans is op zichzelf al een vrij lastige keus. Balans tussen je vrienden en je relatie, tussen geld sparen en leuke dingen doen en tussen gezond eten en cheatdays. Je bent heel de dag door bezig met afwegingen maken, of het nu onbewust gaat of aan de hand van een denkbeeldig ‘pros and cons’ lijstje. Tijdens het schrijven doe je eigenlijk niets anders: moet ik dit nu zo zeggen of juist zó?

Laten we eerst een stapje terug nemen

De tone of voice heeft niks te maken met wat je zegt, maar hoe je het zegt. Het gaat niet alleen om het kiezen van de juiste woorden, maar ook op welke volgorde je ze plaatst en hoe de zinnen lopen. Het omvat alle content dat je maakt en verspreidt: website, social media, e-mails, nieuwsbrieven, brochures, etc.

Waarom is die tone of voice zo belangrijk? En gaat het niet gewoon vanzelf?

Een simpel verzoekje kan je op verschillende manieren verwoorden:

  1. Heb je toevallig een marker die ik kan lenen?
  2. Mag ik een marker lenen?
  3. Geef me eens die marker.

Het draait bij de tone of voice niet zozeer om de inhoud, maar om de verpakking ervan. Het drukt persoonlijkheid uit, en daarmee normen en waarden. Dat draagt eraan bij dat mensen een band willen met een bedrijf.

In 4 stappen unieke tone of voice

Wie is jouw bedrijf?

Omdat de tone of voice de persoonlijkheid van het bedrijf uitstraalt, is het belangrijk eerst concreet te maken wat precies de normen en waarden zijn. Waar staat het bedrijf voor? Wat wil het uitdragen aan de wereld? Wat is de missie en visie? Formuleer uit je antwoorden een aantal keywords, zoals: professioneel, speels, avontuurlijk, spiritueel, lollig, dromerig en experimenteel.

Wie is de doelgroep?

Nu je weet wát en waarom je verkoopt, moet je weten aan wie je het verkoopt. Als je de doelgroep door en door kent, wordt het makkelijker om de juiste toon te kiezen. Een slimme manier om de doelgroep herkenbaar en persoonlijk te maken, is door het maken van persona’s. Doe onderzoek naar de doelgroep door te kijken naar website analyses, social media data en het klantenbestand (CRM). Baseer op basis daarvan een aantal profielen (persona’s) met daarin de volgende basisinformatie:

  • Demografische kenmerken: naam, leeftijd, geslacht, relatiestatus, werk, familie, opleiding en woonplaats
  • Persoonlijkheid: normen en waarden
  • Foto

Natuurlijk kan dit uitgebreider: naar welk type telefoon ze gebruiken tot welke functie ze bekleden. Deze info is misschien nog wel belangrijker (lees: waardevoller) dan de relatiestatus!

Voor startende bedrijven die nog geen groot databestand van hun doelgroep hebben, is er een andere manier om de doelgroep te leren kennen. Het organiseren van een focusgroep onder de huidige klanten is de ultieme gelegenheid om erachter te komen wat je doelgroep voelt, denkt en wilt.

Kies je woorden

Nu je de doelgroep in kaart hebt gebracht, is het tijd om te kijken naar de verpakking van je content. Hoe zeg ik wat ik wil zeggen? Om daarachter te komen, moet je hier over nadenken:

  • Informeel of formeel? Waar identificeert het bedrijf zich het meest mee? En wat werkt het best om de doelgroep aan te spreken? Formeel taalgebruik straalt professionaliteit uit en geeft je een autoritaire uitstraling, maar kan er ook voor zorgen dat je wat stijfjes en ouderwets overkomt. Wat het allerbelangrijkste is om in overweging te nemen bij het gebruiken van “u” is dat je afstand tussen jouw bedrijf en de doelgroep creëert.
    Op online kanalen je doelgroep aanspreken met ‘u’ is echt not done. Spreek je informeel, dan speelt persoonlijkheid een grotere rol. Schiet je te ver door? Dan kan het zijn de je professionaliteit in de ogen van de klant verliest. Het gaat hier weer om het vinden van de juiste balans.
    Tip: bedenk eens hoe je het in de ‘echte wereld’ zou zeggen. We hebben – net te vaak – de neiging om in het in geschreven tekst moeilijker te maken dan het daadwerkelijk is.
  • Let op stijl! Het kiezen van de juiste woorden en op welke volgorde je ze zet, is een persoonlijke afweging en hangt af van de context. Welke van deze zinnen spreekt jou het meest aan?:
    “Omdat jij lekker wilt slapen, hebben wij deze bedden voor je gemaakt.
    Wij hebben deze bedden voor je gemaakt, omdat jij lekker wilt slapen.”
    En waarom kies je voor die zin? Zo moet je nadenken over hoe je iets opschrijft.
  • Kleur niet te strak binnen de lijntjes. Ga vooral niet te strikt om met alle officiële regeltjes. Bepaal je eigen schrijfstijl op basis van je klantprofiel en de normen en waarden van het merk, maar bovenal: stick to it.
  • Wat te doen met spreek- en straattaal? Dit hangt echt af van de doelgroep. Spreek je voornamelijk urban jongeren aan? Dan zullen ze niet schrikken van wat straattaal. Schrijf je een blog of maak je producten voor vrouwen in de menopauze? Dan moet je dat misschien maar laten.
Een vleugje humor

Omdat je jezelf en anderen vooral niet te serieus moet nemen. Maar bedenk wel: in hoeverre past humor bij wat het bedrijf wilt uitstralen? Check deze merken:

Zo pimpt Innocent ‘saaie’ contactgegevens:

 

Subtiele humor van Oatly:

 

Mailchimp, met korte en krachtige anekdotes, droge humor en positiviteit. Ze hebben zelfs aandacht besteed aan error 404 pagina’s:

 

Zonder een unieke tone of voice is er het risico om bedolven te raken onder content van anderen. Voordat je de tone of voice kan ontwerpen, moet je eerst weten wat je wilt zeggen. Pas daarna kan je kijken naar hoe je dat wilt doen: informeel of formeel, met of zonder een vleugje straat- of spreektaal en welke vorm van humor erbij past. De tone of voice van jouw merk drukt persoonlijkheid uit, met unieke normen en waarden. Iets ongrijpbaars dat je van de rest onderscheidt. Iets dat ervoor zorgt dat mensen zich met je merk verbonden gaan voelen.

Petra de Niet

No Comments

Post a Comment