SendtoDeliver marketing tools blog

Welke online marketing tool past het beste bij jouw organisatie?

Het vinden van een goede online marketing tool is een hele uitdaging. Weet jij wat automation inhoudt of CRM? Handig om te weten, want dit zijn onderdelen die in een marketing tool kunnen zitten. Leer het in deze blog!

Voordat je begint met het uitzoeken van een goede online marketing tool, is het belangrijk om de doelen van jouw online marketing werkzaamheden in kaart te hebben. Wil je bijvoorbeeld leads verzamelen, het verhaal van de organisatie verspreiden, klantenservice bieden of misschien wel alles?

Daarnaast moet je weten wat je te besteden hebt per jaar: aan marketing tools, maar ook aan adverteren en personeel. Je kunt alles willen, maar besef je dan wel dat je flink moet investeren!

Als laatste moet je een paar begrippen op een rij hebben, anders weet je niet wat je aanschaft!

Begin with the end in mind

Wat wilt jouw organisatie bereiken met online marketing? Ja, waarschijnlijk omzet. Maar, met wat wil je omzet genereren? Om een voorbeeld vanuit ons te geven:

Wij, SendtoDeliver, willen de online marketing van andere organisaties zo efficiënt mogelijk inrichten. Zo kunnen de medewerkers zich focussen op het echte werk en verdient de organisatie ons eruit (twee doelen).

Dit komt voort uit een frustratie dat mensen handelen uit gewoonte en dus liever de bekende weg kiezen in plaats van de meest efficiënte weg. Hierdoor ontstaat er een hoge werkdruk en lopen veel organisaties omzet mis. Daar springen wij in en leiden we organisaties naar voor hen de meest efficiënte marketing en werkwijze!

Door ons doel scherp te hebben, weten wij dat we aan de slag willen met kennis overdragen aan de hand van social media, e-mailing en bloggen. Ook willen we graag inzichtelijk maken wat onze werkzaamheden inhouden en wat daar de kosten van zijn. Aan de hand daarvan willen we graag leads verzamelen. Zo rolde HubSpot eruit als beste tool voor ons!

Hoe kom je achter het doel van jouw online marketing werkzaamheden?

De beste manier om daar achter te komen is om een brainstorm te organiseren met de keyspelers uit de organisatie. Focus je brainstorm op de doelen van marketing en het verhaal wat de organisatie aan de buitenwereld wilt vertellen.
Let op! De doelen en verhalen moeten zowel intern als extern enigszins met elkaar overeen komen. Anders gaat het nooit vliegen.

Priorteer de doelen en verhaallijnen, vraag jullie zelf af hoe belangrijk het is. Op basis daarvan kan het budget bepaald worden voor online marking in zijn geheel en de tooling die daarvoor nodig is.

Een goede tip is om er alvast een rekenmodel achter te zetten. Hoeveel bloglezers, leads, e-mail opens, belletjes en afspraken zijn er nodig om quitte te draaien? Hoelang gaat dat realistisch duren en wanneer kan er winst gehaald worden? Dan kun je dit in de tool bouwen.

Welke begrippen moet je kennen in de zoektocht naar de juiste online marketing tool?

Online marketing kan dus ingezet worden voor verschillende doeleinden. Afhankelijk daarvan zijn er oplossingen, die verwoord zijn in bepaalde termen.

De belangrijkste op een rij:

CRM

Staat voor: Customer Relationship Management. In je CRM bewaar je alle data van je (toekomstige) klanten. Dit is het ‘kloppende’ hart van je digitale strategie. ​Hierop ‘klik’ je als het ware de andere marketing werkzaamheden.

E-mail marketing

Vanuit dit onderdeel verstuur je alle e-mails van de organisatie. Denk hierbij niet alleen aan nieuwsbrieven, maar ook ​aan follow-ups en geautomatiseerde e-mails.

Social media planner

Met een social media planner kun je de contentkalender inplannen. Zo hoef je niet meer elke dag op de kanalen in te loggen om de posts te plaatsen. 

Automation

Op basis van je CRM en het gedrag van de klanten uit je CRM voert het systeem een bepaalde handeling uit. Dit kan het versturen van e-mails zijn, maar ook het plaatsen van mensen in een bepaalde retargeting groep van je online advertenties. Met deze retargeting groep kun je weer gerichter adverteren.

Chatbot

Hiermee vang je in real time de standaard vragen op van (toekomstige) klanten. Dit kan op je website, maar ook op bepaalde social media kanalen. 

Landingspage builder

Webpagina’s waarop je de doelgroep wil laten landen voor bepaalde overtuigende en gerichte informatie. Bijvoorbeeld een sollicitatiepagina.

A/B-testing

Op basis van verschillende doelgroepen of contentvormen kun je een theorie testen. Hierdoor leer je over welke doelgroep interesse heeft in jouw product en hoe je het product moet verbeteren. 

SEO optimization

Dit element helpt je om organisch beter gevonden te worden in bijvoorbeeld Google. 

Analytics

Hiermee krijg je inzicht in je online prestaties (van je posts, blogs en campagnes).​ Denk aan views, klikken, conversies, funnels, etc.

Tracking

Dit zijn stukjes codes die ervoor zorgen dat je de (bovenstaande) analytics kunt zien.​ Deze codes ‘plak’ je in de website van de organisatie. Wij raden aan om de Google Tag Manager te installeren. Vanuit daar is het makkelijk om alle tracking te managen.

Campaign building

Hiermee bouw je campagnes in bijvoorbeeld Google Ads en business managers van social media.

Webcare

Alle digitale reacties die binnenkomen op de owned platformen zoals, e-mails, fora berichten en social media berichten. Deze moeten gestructureerd afgehandeld en geanalyseerd worden om de klanttevredenheid hoog en zichtbaar te maken. Lees hier onze blog over webcare.

Welke online marketing tool past bij jou?

Handig is om het bovenstaande op een rijtje te zetten en voor jouw organisatie af te vragen of je het nodig hebt en waarom? Daarna kun je dat lijstje naast de online marketing tools leggen, om zo de beste keus te maken. Succes!

Petra de Niet

No Comments

Post a Comment