Welk sociaal netwerk past het beste bij jouw organisatie

Welk sociaal netwerk past het beste bij jouw organisatie?

Elk sociaal netwerk is uniek en vraagt om een andere aanpak. Daarnaast is niet ieder netwerk even geschikt voor jouw organisatie. Welke social media sluit wel het beste aan? In deze blog zetten we de 6 (volgens ons) belangrijkste netwerken naast elkaar.

Liever een social media overzicht in PDF?

Duik je liever in een handig PDF overzicht van de grootste 6 social media netwerken? Wij hebben deze gemaakt waarin we per social netwerk het volgende op een rij zetten:

  • Functies
  • Gebruikers
  • Tips
  • Voordelen
  • Nadelen
  • Formaten
  • Tekens

Download ‘m hier:

New call-to-action

Appels met peren vergelijken

Post jij op elk sociaal netwerk ongeveer dezelfde berichten voor je bedrijf? Al die sociale netwerken zitten min of meer hetzelfde in elkaar, toch?

Hmmm, het ligt iets ingewikkelder. Zo is het ene netwerk meer gericht op het visuele aspect en het andere netwerk uitermate geschikt voor het delen van korte, bondige updates. Ieder sociaal netwerk vraagt om een andere aanpak, en bovendien is niet ieder netwerk even relevant voor jouw bedrijf (gelukkig maar!). We zetten voor jou de 6 belangrijkste kanalen naast elkaar:

  1. Facebook
  2. YouTube
  3. Instagram
  4. Twitter
  5. LinkedIn
  6. Pinterest

Zo weet jij op welke netwerken je het beste content kunt plaatsen!

Facebook

Voordelen

Met 2 miljard actieve gebruikers per maand is Facebook het populairste social medium ter wereld. Facebook is vooral een ‘ons-kent-ons’ platform, waarbij persoonlijke communicatie essentieel is om gebruikers aan te trekken en je bereik te vergroten. Je bindt gebruikers aan je door posts (ofwel berichten/updates) te plaatsen die gebruikers ‘leuk vinden’ of waar ze op reageren en/of delen. Dit wordt ookwel ‘engagement’ genoemd: hoe hoger de engagement met jouw pagina, des te meer gebruikers je bereikt met jouw berichten.

Omdat Facebook zo op de community is gericht, is het uitermate geschikt voor webcare: online klantenservice. Je kunt zelfs een chatbot integreren op jouw bedrijfspagina! Hoe? Dat lees je hier.

Een ander groot voordeel van Facebook zijn de goede statistische overzichten. Met Analytics kun je analyseren hoe jouw berichten presteren en met Facebook Insights kun je gedetailleerd zien wie de gebruikers zijn en hoe ze zich gedragen.

Nadelen

Maar er zijn ook nadelen, het algoritme van Facebook is namelijk behoorlijk streng. Een slechte kwaliteit post krijgt minder bereik. Posts die van hoge kwaliteit zijn en waar je veel positieve reacties en likes op krijgt, beloont Facebook met meer bereik. Zorg er dus voor dat je afbeeldingen gebruikt met de juiste formaten en dat je berichten geen spelfouten of niet-werkende links bevatten!

Verder is het organisch bereik überhaupt op dit netwerk laag: Facebook laat jouw onbetaalde posts (de gewone updates) maar aan een kleine groep gebruikers zien. Dus wil je echt stappen maken, dan moet je wat geld over hebben voor adverteren. Je kunt bijvoorbeeld een post met een link naar je blog ‘promoten’: je vergroot dan het bereik door de post als advertentie te laten zien aan een grotere groep gebruikers.

Twitter

Voordelen

Hashtags, hashtags en nog eens hashtags. Maar wacht, is het platform niet meer dan dat? Zeker! Twitter is een echt nieuwsplatform, waar gebruikers de discussie met elkaar aangaan. Wil je actief nieuws delen over je vakgebied? Dan is Twitter de juiste plek.

Het heeft zich bovendien bewezen als servicekanaal: transparantie zorgt ervoor dat bedrijven consumenten serieus moeten nemen. Het is dus ook ‘not done’ om niet op vragen en klachten van je consumenten te reageren. Lees hier hoe je webcare aanpakt en wat het verschil is tussen proactief en reactief reageren.

Nadelen

Een nadeel van Twitter is dat de ‘houdbaarheid’ van een post heel kort is. We versturen elke dag 500 miljoen tweets. Niet gek dus dat je tweets snel in de feed verdwijnen.

Tip: stuur meerdere tweets op een dag om relevant te blijven! De ideale tweet bevat tussen de 70 en 100 tekens, dus je moet kort en krachtig weten te communiceren.

Pinterest

Voordelen

Een beetje de vreemde eend in de bijt: op Pinterest staat de content centraal en is de community een stuk minder belangrijk. Het draait bij Pinterest namelijk om het ontdekken van goede content: inspiratie opdoen, daar horen dus goede visuals bij! Het platform leent zich daarom goed voor aan bedrijven in de mode, beauty, en e-commerce industrie.

Een groot voordeel van dit sociaal netwerk is de ‘pin’ (een post of bericht op Pinterest). Een pin heeft een veel langere levensduur dan een post op ieder ander sociaal netwerk: in 3,5 maand krijgt je pin de helft van de totale hoeveelheid engagement pas binnen. Je bent dus veel langer relevant!

Wist je dat Pinterest ook wel gezien wordt als een visuele zoekmachine? Iedere pin is namelijk gelinkt aan de webpagina waar de afbeelding vandaan komt. Het is dus een goed middel om verkeer naar je website te trekken!

Nadelen

Hoe mooi we het platform ook vinden, we raden niet zomaar ieder bedrijf aan om Pinterest te gebruiken. Het vraagt om een unieke strategie en veel tijd. Daarnaast is het grootste deel van de Pinners vrouw. Wat erg interessant is voor bedrijven die zich specifiek op vrouwen richten, maar wat minder boeiend voor organisaties die een wat bredere doelgroep aan willen spreken.

LinkedIn

Voordelen

LinkedIn is een sociaal netwerk en meteen het professionele visitekaartje van al zijn gebruikers. Dat zijn er ruim 260 miljoen per maand! Niet mis dus, maar LinkedIn is een vrij gesloten netwerk: je moet eerst een ‘connectie’ maken met een andere gebruiker om haar/zijn profiel en content te kunnen bekijken.

Over die content gesproken: die bestaat op LinkedIn vooral uit artikelen en berichten die gebruikers zelf plaatsen: organisch dus. Zeker wanneer je veel verantwoordelijkheid hebt binnen je bedrijf, kun je ‘thought leadership’ opbouwen. Dat houdt in dat je wordt gezien als expert in een bepaald vakgebied. Hoe meer goede content jij publiceert over een professioneel onderwerp, des te meer vertrouwen je opbouwt onder jouw publiek.

Nadelen

Een nadeel is dat je niet vanuit een bedrijfsprofiel artikelen kunt plaatsen. Wat je wel kunt doen vanuit je bedrijfsprofiel is korte berichten plaatsen, vergelijkbaar met een post op Facebook.

Een ander nadeel is dat het best veel tijd kan kosten om een bedrijfsprofiel op te zetten. En dat heb je écht nodig wil je met marketing starten. Daarnaast is adverteren op LinkedIn vrij duur als je het vergelijkt met de andere netwerken.

Toch gebruikt maar liefst 94% van de B2B marketeers LinkedIn om content te verspreiden. Organisch (onbetaald) kun je namelijk een groot bereik creëren, dit komt omdat het algoritme nog iets soepeler is dan op andere netwerken.

Instagram

Voordelen

Op dit platform draait het om visuele storytelling. Tekst is veel minder belangrijk, behalve als je het over hashtags hebt. Net als op Twitter kan je met hashtags op Instagram je bereik aanzienlijk vergroten of zelfs een hype creëren! Let wel op dat ‘random’ hashtags je niet ver gaan brengen, doe onderzoek naar de hashtags die je gaat gebruiken! Lees hier alles over hashtags.

Wist je dat een posts met een @mention zorgt voor 56% meer engagement? Niet voor niets dat insta hét platform voor influencers is! Ook belangrijk om te onthouden is dat Instagram gericht is op mobiel gebruik. Via desktop kun je alleen Instagram-posts bekijken, niet plaatsen.

Nadelen

Hoewel Instagram en Facebook familie zijn, vragen ze om een totaal andere aanpak. Je moet goed met beeld zijn, kunnen investeren in een goede fotograaf en tijd hebben om een verhaal visueel vorm te geven! Met Stories en livestreamen kun je jouw volgers op een laagdrempelige manier een kijkje achter de schermen geven bij events of op kantoor. Maar ook dit kost veel tijd en energie!

YouTube

Voordelen

Heb je wel eens overwogen om video’s te maken voor jouw organisatie (of persoonlijk)? De meeste bedrijven denken bij social media nog steeds alleen aan Twitter, Facebook en LinkedIn. Maar, YouTube is met 1 miljard maandelijks actieve gebruikers (op Facebook na) het grootste netwerk wereldwijd. Dat alleen al maakt het een interessant platform om te overwegen om in te zetten!

Tip: YouTube is sinds 2006 van Google, dus jouw SEO en marketinginitiatieven zullen ook beloond worden op ‘s werelds meest gebruikte zoekmachine! Let dus goed op welke zoekwoorden en beschrijvingen je invult bij je video’s.

Nadelen

Je kunt op YouTube zoveel video’s uploaden als je wilt, gratis, maar zonder geld te investeren ga je organisch niet ver komen: elke minuut wordt er namelijk 30 uur aan videomateriaal geüpload. Zie dan maar te concurreren!

Om op YouTube je doelgroep aan te spreken, moet je wel € investeren in het professioneel opnemen en editen van video’s. Je moet echt een strategie hebben! Wat wil je aan je kijkers vertellen? Welk verhaal staat centraal? De meest voorkomende video’s op YouTube zijn ‘how-to’, educatievideo’s (zoals webinars), vlogs (denk maar aan al die influencers) en product reviews.

En nu?

Deze informatie in een handig overzicht om een goede keuze in sociale netwerken te maken? We hebben een handige PDF gemaakt waarin we onder andere de belangrijkste functies, informatie over gebruikers, regels en handige tips per netwerk op een rijtje hebben gezet!
Download ‘m hier:

New call-to-action
Milou

No Comments

Post a Comment