Blog Social BlockChain

Waarom blockchain-based social media netwerken gebruiken?

Zonder dat we er echt bij stil staan accepteren we de algemene voorwaarden om snel door onze tijdlijnen te kunnen scrollen en de kiekjes van onze vrienden en familie te kunnen bekijken. Door de algemene voorwaarden te accepteren geven we onze persoonlijke data vrij om gebruikt of zelfs verkocht te worden. Met als gevolg dat deze platformen complete macht krijgen op onze data. Kan dit ook anders? Jazeker, blockchain technologie zou hier een oplossing voor kunnen bieden.

Hoe staat het er nu voor?

De macht van Facebook en Google is groot. Dat komt omdat het aantal tussenpersonen steeds minder wordt, deze tussenpersoon is eigenlijk vooral Facebook of Google. Hierdoor gaat meer dan de helft van al het advertentiegeld naar Google, bepalen zij de regels en beheren alle data. Uiteraard moeten de grote platformen hun servers, personeel, enzo betalen, maar is het nodig dat zij nu alle touwtjes in handen hebben?

Wat is blockchain?

Een mooie oplossing kunnen blockchain-based sociale netwerken zijn. Alleen, blockchain, wat is dat?
De blockchain kun je vergelijken met een gedistribueerde database. In een gedistribueerde database is er geen centrale opslagplaats. Verschillende computers hebben toegang tot een stukje van de totale informatie en bevinden zich op verschillende plaatsen.

Je kunt het zien als blokken met informatie en deze blokken zijn verbonden met draden, ook wel ‘nodes’ genoemd. Wanneer er een consensus is binnen het systeem, vindt er gegevensuitwisseling en verificatie plaats tussen de nodes. Iedereen heeft hierdoor toegang tot deze blokken informatie, maar is het toch verdeeld en niet naar 1 centrale opslagplaats te herleiden. Zo is er maar 1 waarheid die iedereen kan controleren, waardoor het niet te manipuleren is.

Waarom blockchain in sociale netwerken gebruiken?

Wat we eigenlijk willen is dat we relevante informatie te zien krijgen, zonder dat onze privacy in het geding komt. Kan dat?
Een Distributed Ad Network kan hiervoor een oplossing zijn, hier zit namelijk niemand tussen de gebruiker van een platform en de adverteerder. Zo beland jouw data niet bij derde partijen en houd je het in eigen beheer.
De interactie tussen de gebruiker en adverteerder kunnen beloond worden met micropayments.

Waarom werkt het?

De blockchain draait op een protocol, dat is wat anders dan een set regels. Regels kun je breken en moeten daarom gecontroleerd worden. Een protocol kun je niet breken, dan speel je het spel niet meer mee.
Om een voorbeeld te geven: bij voetbal heb je een scheidsrechter nodig om de regels te controleren. Je kunt winnen als de tegenpartij de regels breekt. Daarentegen maken bij schaken de regels het spel. Als je het paard op een andere manier verplaatst dan afgesproken, dan ben je niet meer aan het schaken. Dit noem je een protocol. De schakers controleren zelf de regels en daar is geen discussie over mogelijk, je hebt daarom geen scheidsrechter nodig.

Dat is bij blockchain ook zo, wanneer je niet aan het protocol houdt dan lig je eruit. Dat maakt wel dat de platformen kwetsbaarder zijn, gezien zij graag willen dat de gebruikers op de platformen blijven ookal wordt er een regel gebroken. Wanneer jij bijvoorbeeld tegen de regels van Facebook ingaat, door een advertentieafbeelding in te zetten met meer dan 20% tekst erop, blokkeert Facebook je advertentie. Echter, word je niet van het platform gegooid.

Zijn er al blockchain platformen?

We hebben over het web gesurfd en nog geen tegengekomen die echt solid werkt. Vele zijn ook nog start-ups: het is echt nog heel nieuw.
Een kans hebber is Steem. Echter moet je een fee betalen om een account te mogen aanmaken, dan checken ‘derde partijen’ of je geen robot bent. Wil je niet betalen? Dan moet je 1-2 weken wachten:
Screenshot create account Steemit

Dit komt niet overeen met de filosofie van blockchain, blijkbaar zijn de opkomende blockchain-based social netwerken nog steeds afhankelijk van het  ‘oude systeem’ om groot te worden.

En nu?

Het is zeker de toekomst, maar wel erg nieuw. Het moet nog verder ontwikkeld en getest worden om de beste versie te vinden. Facebook en Google timmeren inmiddels ook al een tijdje aan de weg, die zijn met die reden nog moeilijk in te halen. Let’s give it some time!

Petra de Niet

No Comments

Post a Comment