SendtoDeliver Blog Dayparting Header

Vergroot de conversie van je online advertenties met dayparting

Dayparting is een strategie waarbij je online advertenties inplant op bepaalde dagen en tijden. Op deze manier wordt jouw advertentie in de timeline gepusht, wanneer jouw doelgroep ook echt online is. Hoe werkt dit?

Wat is dayparting?

Wanneer je advertenties maakt kun je ervoor kiezen om advertenties op bepaalde dagen en tijden te laten pushen. Dit is bijvoorbeeld handig als je een fysieke winkel bent. Waarom? Dan kan je de advertenties alleen laten draaien wanneer je open bent. Het zou zonde zijn dat mensen via de advertentie naar je winkel komen wanneer je dicht bent. Welke gevallen is het nog meer handig? Lees verder!

Wanneer niet dayparting gebruiken?

Wanneer jouw Cost Per Action reletief stabiel is, dus geen extreme pieken en dalen heeft, is het niet aan te raden om met dayparting aan de slag te gaan. Je wilt dan niet het risico lopen om prospects uit te sluiten op bepaalde tijden of dagen. Jouw business heeft dan meer voordeel bij een gelijk verdeelde tijdsindeling van online adverteren.

Voorbeelden van dit soort businesses zijn vaak online webshops en e-commerce. Echter is het per business verschillend en geldt vooral: meten is weten!

Wanneer wel dayparting gebruiken?

Wanneer jouw business veel pieken en dalen heeft in de CPA. Dit heeft te maken met seasonallity. Ijsjes verkopen beter in de zomer, schaatsen vliegen de winkel uit in de winter, croissantjes gaan over de toonbank in de ochtend en investeringen worden gegoogled op zondag.

Hier kom je achter door een lange tijd (liefst een jaar, dan pak je gelijk alle seizoenen mee) te adverteren zonder dayparting in te zetten. Op basis van deze data moet je de seasonallity van je product of service  bekijken en je dayparting strategie uitschrijven.

Hoe bereken je seasonallity?

Hoe kom je hierachter? Veel mensen denken het gewoon te weten: ‘het zit in hun hoofd’. Niks is gevaarlijker dan dingen die in mensen hun hoofd zitten, daar blijft het ook meestal.

De eerste stap is je product helemaal uitschrijven: hoeveel kost het, wat zijn de openingstijden, waar kunnen mensen het product vinden etc.
Van deze punten wil je het verkeer weten. Hoe vaak word je product gekocht, hoeveel mensen staan er in je winkel, hoe vaak op welk platform bekijken mensen je product? Dit combineer je met tijd en zet je in grafieken. Deze grafieken geven je inzicht in de seasonallity en daarop kun je een dayparting strategie uitzetten.

Wij raden wel aan om een kleine campagne daarnaast te draaien zonder dayparting, om in de gaten te houden of je huidige dayparting strategie nog accuraat is.

Petra de Niet

No Comments

Post a Comment