Social media app Vero: wat is het verhaal?

Afgelopen voorjaar explodeerde het ineens rondom een nieuw social medium: Vero. Het zou dé nieuwe social media app worden en Facebook van de troon gaan stoten. Hoe zit het nu? Zeggen we straks doei tegen Facebook en Instagram?

Hoe groter de rol van social media in ons persoonlijke leven wordt, hoe kritischer we (moeten) worden. Of het nu gaat over trollen, overweldigende advertenties, privacy-inbreuk of gewoonweg een teveel aan content (information overload): we zijn niet altijd even tevreden over een Facebook, Twitter of Instagram. Schandaaltje hier, schandaaltje daar. En toen hoorde we ineens over een nieuwe app die al onze zorgen en frustraties beloofde weg te nemen. Vero zou de nieuwe Facebook gaan worden. Maar tot dusver is de koning der social media nog niet van de troon gestoten. Een kwestie van tijd of leuk geprobeerd?

Klein stukje geschiedenis van Vero

Het platform Vero is al in 2015 de lucht in gegaan, en had na drie jaar draaien een redelijk gevestigde groep gebruikers. Toen, in februari 2018, schoot het aantal registraties ineens de lucht in. Een maand later was het de meest gedownloade app in de Apple Store – voorbij Facebook, Facebook Messenger, Instagram en Snapchat. Tot vandaag de dag kunnen we niet precies onder vinger leggen op de oorzaak van het spontane succes. Misschien dat het te maken heeft gehad met het groeiende wantrouwen jegens Facebook. Niemand weet het precies…

Wat is Vero?

Voor iedereen die de app nog niet heeft geprobeerd of überhaupt de commotie rondom de app heeft gemist: wat is Vero precies?

Vero, wat in het Italiaans ‘true’ of ‘echt’ betekent, heeft als kernwaarde dat het een ‘true social media’ netwerk is. Het platform wil gebruikers een ‘authentieke ervaring’ aanbieden zonder advertenties en gekke algoritmes. De controle teruggeven aan de gebruiker, zodat je alleen content ziet van mensen of merken die je volgt.

Hoe ziet de content er op Vero uit?

Via de app kun je content delen in de meest bekendste vormen:

  • Foto’s en video’s: die kun je net als bij Instagram bewerken met filters, aanvullen met tekst of hashtags, bundelen tot een album en finalizen met een locatie.
  • Links: je kunt naar alle soorten webpagina’s linken, zoals we wel gewend zijn van alle social media kanalen.
  • Muziek: je kunt je favoriete nummers of albums delen met je volgers en die in een playlist bundelen. De app is gekoppeld met Apple Music.
  • Films/series: helemaal fan van Rick & Morty? Via Vero kun je series delen en je volgers voorzien van jouw beste tips.
  • Boeken: boekenliefhebbers kunnen hun lievelings boeken delen en een review achterlaten.
  • Locatie: een welbekende feature die je toestaat om bij foto’s en video’s een locatie toe te voegen.

Tot nu toe is de app gratis te gebruiken, maar in de toekomst (de aankondiging hiervoor moet nog komen) wordt het een dienst waarvoor je maandelijks moet betalen. En dat lijkt best fair, aangezien het een advertentie-vrij platform is. Bij Facebook, Twitter en alle andere “gratis” social media platformen is het verdienmodel gebaseerd op advertenties.

Hoe het escaleerde bij Vero

Ondanks de hype is de app tot dusver nog niet écht van de grond gekomen. Sinds de exponentiële groei afgelopen voorjaar heeft het platform een aantal tegenslagen gekend.
Het begon allemaal toen hun servers het groeiende aantal registraties en gebruikers in het voorjaar niet meer aankon.
Ook begonnen mensen zich – terecht – af te vragen hoe ze nu geld verdienden. Sinds de launch in 2015 kunnen gebruikers zich namelijk aanmelden en levenslang gratis van de app gebruikmaken – dit kan trouwens nog steeds. Maar ze verdienen ook geen geld met advertenties. Hoe overleven ze?

Twitter overspoelde met klachten over trage laadtijden (door de server overload) en vragen rondom Vero’s verdienmodel. En dat leidde tot de populaire hashtag #DeleteVero.

En nog meer escalatie: de CEO van Vero

Maar hier hield het niet op. Twitteraar Pasquale D’Silva begon vragen te stellen over het zakenverleden van oprichter Ayman Hariri en zette vraagtekens bij het overweldigend mannelijk en Russisch team developers. In het kort: Hariri is een rijke Libanese zakenman wiens vader oud-minister van Libanon was. Hij was CEO van Saudi Oger, een bedrijf dat in 2016 slecht in het nieuws kwam over wanbetaling en misbruik van duizenden werknemers. Volgens een verklaring van Vero was Ayman in die tijd niet meer betrokken met het bedrijf, maar volledig geïnvesteerd in Vero. En in een tijdperk wanneer de Russische overheid wordt verdacht en beschuldigd van inmenging met de Amerikaanse verkiezingen via social media, is het Russische team van developers de kritische gebruikers – op z’n zachts gezegd – opgevallen. Hariri zei er in een interview met TIME het volgende over:

“Uiteindelijk kunnen we mensen niet beoordelen op waar ze vandaan komen. De mensen met wie ik werk zijn ongelooflijk getalenteerde, toegewijde, eerlijke mensen die echt om de gebruikerservaring geven en iets ontwikkelen dat zin heeft en goed is doordacht. Er is een enorme hoeveelheid zorg die stroomt in wat we doen. En dus is het volkomen irrelevant waar ze vandaan komen. Wat belangrijk is, is het werk dat ze doen en hun toewijding om een echt online sociaal netwerk te creëren en niet een online netwerk dat voordeel haalt uit het feit dat mensen graag sociaal met elkaar zijn.”

Conclusie: een hype of een blijvertje?

Dat is nog steeds moeilijk te voorspellen. Denkende aan het mooie design en de grote zak geld van Hariri, lijkt het erop dat het weleens een blijvertje kan zijn. En dat Vero de traditionele sociale platformen uit gaat dagen met hun verdienmodel. Kunnen we echt iets vinden van het Russische team of is het overdreven ongegrond? Zal Vero nog meer groeien? En willen we straks wel gaan betalen voor een sociaal netwerk? Wat denk jij? Laat jouw mening weten in de comments!

Petra de Niet

No Comments

Post a Comment