SEO: hoe werkt een zoekmachine zoals Google?

Voordat je aan jouw SEO-strategie begint, duiken we eerst in de wonder wereld van zoekmachines. Hoe bepaalt Google welke resultaten jij op je zoekopdracht krijgt? En wat kun jij doen om hoger in de rangschikking te komen?

Google is wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine, die ruim 40.000 zoekopdrachten per seconde uitvoert. Dagelijks zoeken we meer dan 3,5 miljard keer, wat jaarlijks neerkomt op een biljoen. We zoeken er dus op los. En onze vriend Google helpt ons vinden. In de marketingwereld hebben we het non-stop over SEO (Search Engine Optimization). Want, SEO is heel belangrijk. Kort door de bocht helpt SEO je website hogerop te komen in de zoekresultaten op (in dit geval) Google. Maar voordat we dieper ingaan op het ontwikkelen van een ijzersterke SEO-strategie, moeten we eerst weten hoe zoekmachines precies werken.

De twee belangrijkste functies

Een gemiddelde zoekopdracht zorgt vaak voor duizenden (soms miljoenen) zoekresultaten met webpagina’s die mogelijk relevante informatie bevatten. Hoe komt een zoekmachine tot een deze zoekresultaten? Dit begint bij ‘crawlen’ en indexeren. Waarna Google gaat rangschikken op relevantie en populariteit. Beide nemen we onder de loep.

Crawlen en indexeren

Als je op Google zoekt, zoek je eigenlijk niet op het internet, maar op de index (lees: verzamelbundel) van Google. Google doet dit met zogenaamde ‘crawlers’ die ook wel ‘spiders’ worden genoemd. Spiders zijn speciale softwareprogramma’s die het web rond-crawlen op zoek naar goede websites. Ze beginnen het crawlproces met een lijst webpagina’s uit Google’s database, waarna ze de links op die pagina’s weer volgen en de links op die pagina’s weer volgen, en ga zo maar door. Uiteindelijk volgen ze een gigantisch spinnenweb aan paden (websites) die allemaal met elkaar verbonden zijn.  Ze maken een selectie op basis van nieuwe websites en wijzigingen in bestaande sites. Links die niet meer werken proberen ze er zoveel mogelijk uit te halen.

Bibliotheek met miljarden websites

Eigenlijk kun je het internet zien als een continu groeiende bibliotheek met miljarden boeken (websites), die nergens geregistreerd zijn. Crawlen is dus nodig om pagina’s als het ware te ontdekken en toe te kunnen voegen aan de verzamelbundel van Google (het indexeren). De spiders gaan van link naar link en pagina naar pagina en sturen informatie terug naar Google. Codes (HTML, CSS, Java, etc.) worden door de software ontcijferd, content gelezen en uiteindelijk dus opgeslagen in gigantische databases.
Stel dat je wilt weten wat het snelste landdier ter wereld is. Je typt in Google: snelste landdier op aarde. In dit geval heeft de software van Google de gigantische database doorzocht en 14.400 zoekresultaten paraat staan binnen 0,43 seconden. Wat een prestatie!

Hoe bepaalt Google welk resultaat bovenaan komt te staan?

Nu vraag je je misschien af: hoe bepaalt Google welk resultaat bovenaan komt te staan?
Google kiest natuurlijk niet zomaar een volgorde waarin webpagina’s getoond worden. Er zijn algoritmes die naar honderden details kijken om te bepalen welke het meest relevant zijn voor jou en jouw zoekopdracht. Een aantal belangrijke details waar Google op focust, zijn:

Analyse van jou zoekwoorden.

Taal is moeilijk. De letterlijke betekenis van jouw zoekopdracht is de eerste stap tot het vinden van het beste antwoord. Het begint relatief simpel met het interpreteren van spelfouten, maar wordt een stuk lastiger wanneer je woorden gebruikt die meerdere betekenissen hebben. Zoals het woord ‘laat’ dat een tijdsindicatie kan zijn (hoe ‘laat’ is het in New York?), kan betekenen dat je iets wel of niet toestaat (‘laat’ geen vreemde mensen in je huis) of staat voor het achterlaten van iets (waar ‘laat’ ik mijn kapotte kleding?).

Context

Zoekopdrachten zijn contextafhankelijk. Ze kijken naar de alinea waarin de zoekwoorden staan op de website. Naast dat de zoekopdracht contextafhankelijk is, is het ook locatie afhankelijk. Als je in Amsterdam woont, krijg je eerder websites uit Amsterdam te zien. Google komt met resultaten die voor jou nuttig kunnen zijn.

Kwaliteit

Google kijkt ook naar de kwaliteit van de content op websites. Hier ben je als contentmaker of marketeer dus zelf verantwoordelijk voor (hier kun je verreweg het meeste invloed op uitoefenen!). Een goede content-strategie helpt je website hoger in de resultaten te komen. Zo beoordelen zoekmachines de titel, hoe vaak zoekwoorden terugkomen binnen de pagina, of je synoniemen gebruikt en of je URL en beschrijving kloppen. Lees hier de basisregels van SEO.

PageRank

Dit is een formule van de oprichters Larry Page en Sergey Brin die beoordeelt wat het belang van een webpagina is door te kijken hoeveel externe links ernaar verwijzen en hoe belangrijk deze zijn. Kortom: hoe meer externe links naar jouw pagina verwijzen, hoe hoger jouw PageRank wordt.

Spamfilters

Er zijn veel websites die in de top van zoekresultaten willen komen door random populaire zoekwoorden herhaaldelijk te gebruiken of zelfs links te kopen om de PageRank op te krikken. Klinkt ingewikkeld, maar het komt erop neer dat deze websites een slechte gebruikerservaring hebben en zelfs misleidend kunnen zijn. De algoritmen proberen die spamsites te identificeren en te verwijderen.

Uiteindelijk combineert Google al deze (en nog veel meer) factoren om een rangschikking van de meest relevante en betrouwbare zoekresultaten te tonen. En dat doen ze vaak nog binnen een halve seconde ook!

Hoe kom je hoger in de resultaten?

In een mini-notendop geeft Google je de volgende aanbevelingen (die ze ook in hun Webmaster guidelines omschrijven):

  • Maak content voor gebruikers, niet voor zoekmachines.
  • Kopieer niet klakkeloos content zonder er eigen waarde aan toe te voegen, puur en alleen om hoog in de rankings te komen. Dit fenomeen wordt ook wel ‘cloaking’ genoemd.
  • Zorg ervoor dat je website een duidelijke structuur en hiërarchie heeft. Voorkom dat het een doolhof van interne links wordt, maar zorg er wel voor dat er naar iedere pagina intern verwezen wordt.
  • Verkoop geen bullshit, maar maak nuttige, informatierijke content dat duidelijk te onderscheiden is. Technische elementen als <title> elementen en ALT-attributen moeten duidelijk en beschrijvend zijn.
  • Gebruik keywords, synoniemen en zorg ervoor dat iedere pagina een mensvriendelijke URL (lees: link) heeft.

En dit is nog maar het topje van de ijsberg. Je kunt er urenlange webinars over vinden, er worden halfjaarlijkse cursussen over aangeboden, boeken over geschreven en ga zo maar door.
Een échte SEO-specialist word je niet in één dag, maar deze blog geeft je (hopelijk) wel een beter beeld van zoekmachines. De volgende stap wordt het opstellen van een ‘simpele’ SEO-strategie. Daar komt binnenkort de volgende blog over. Stay tuned!

Geen reacties

Laat een reactie achter