Blog met checklist voor Lead Generation

Met deze checklist haal jij alles uit jouw leads

Hoeveel tijd, geld en energie steek jij wel in het werven van leads? Het vinden van leads is onderdeel van lead generation, het werven van persoonsgegevens om in de sales funnel te zetten. Alles uit je leads halen? Doe het met de checklist uit deze blog!

Het werven van leads uit handen geven? 

New call-to-action

Het generareren van leads is een van de belangrijkste dingen die je als marketeer of ondernemer doet. Bij lead generation draait het er niet alleen om dat je het klantenbestand vergroot. Nee, je wilt deze goed managen zodat je er succes mee kunt boeken. Je wilt natuurlijk dat ze gaan converteren (een aankoop doen op je webshop, solliciteren op je vacature of een e-book downloaden op je website). Succes boeken begint met goed procesmanagement, dat is soms best saai. Voor het gemak hebben we deze checklist voor je opgesteld, zodat jij stapsgewijs kunt nagaan of je wel echt alles uit je leads haalt.

Plan de campagne

Schrijf het volgende uit voordat je gaat beginnen:

  • Waarom wil je leads verzamelen?
  • Wat zijn je doelen (SMART)?
  • Dit is cruciaal bij iedere campagne of project waar je aan begint!
  • Welke informatie wil je van je leads verzamelen?
  • Welke kanalen ga je inzetten? Google advertenties, social media, je website, ect.
  • Is de landingspagina (de pagina waarvandaan je bezoekers je leadformulier invullen) aantrekkelijk voor potentiële klanten?

Gebruik je goede ads, pakkende koppen en sexy tekst? Let op de volgende dingen:

  • Is er een duidelijke call-to-action?
  • Dit is wat je wilt dat je bezoekers doen: ‘bel nu’, ‘klik hier voor meer informatie’ of ‘meld je aan’.
  • Ligt de focus op je klanten en hun wensen en behoeften?
  • Gebruik je een pakkende kop (nog een keer)?
  • Is het design simpel en ‘clean’?
Leads vangen

Wanneer de leads binnen stromen, ga na of je het volgende op orde hebt:

  • Komen je leads allemaal terecht in één centraal, online databestand?
  • Stuur je een (gepersonaliseerde) bedankmail na ieder ingevuld leadformulier?
  • Heb je een bedankpagina?
  • Is je leadbestand gelinkt aan de CRM, marketing en/of e-mailsystemen?
  • Doe je concreet iets met je leads binnen een week? Ook wel een follow-up genoemd.
  • Denk je aan de GDPR? Je slaat namelijk persoonlijke informatie op van mensen, en daar zijn sinds mei 2018 strenge regels aan verbonden.
Meten is weten

Als laatste is het goed om het proces te blijven analyseren:

  • Analyseer je de lead generation, lead nurturing en uiteindelijk de conversie?
  • Weet je wat de prijs is van je leads? Hiervoor zijn verschillende berekeningen.
  • Weet je welke contentstrategie het meest succesvol is gebleken? Door je strategie te analyseren, kun je het blijven verbeteren.

Dat was ‘m! Hopelijk gaat deze checklist jou helpen bij lead generation. Heb je nog een onmisbare tip? Of een prangende vraag? Laat het achter in de comments!

Petra de Niet

No Comments

Post a Comment