Blog: Maak je website SEO-proof met deze checklist

Maak je website SEO-proof met deze checklist

Een sterke Search Engine Optimization (SEO) strategie is voor ieder (digitaal) bedrijf een must. Want hoog in de zoekresultaten belanden, is wat iedereen wilt! Met deze easy-to-follow mini checklist kun je een goede start maken!
Waarom SEO?

Er zijn schattingen dat drie van de vier zoekopdrachten via Google eindigen bij één van de vijf resultaten aan de top. En wist je dat 75% van de gebruikers nooit voorbij de eerste pagina van de zoekresultaten kijkt? Je wilt dus in ieder geval op de eerste pagina staan en liever nog op de eerste plaats. Hoe help je jouw website naar de eerste plaats zonder een gespecialiseerde SEO-marketeer in te huren?
Wij hebben tips voor je!

Optimaliseer de ‘snippet’ van je pagina

Het eerste wat je ziet als je een zoekopdracht uitvoert in Google, is de zogenoemde ‘snippet’. Die omvat zoals je hieronder kunt zien eerst de paginatitel, dan de pagina url en vervolgens de meta description (de omschrijving van de pagina).

snippet-google-pagina-titel-url-meta-description

Hoe ga je hiermee aan de slag?

  • De paginatitel moet kort zijn: niet meer dan 70 karakters.
  • Gebruik keywords (dat zijn woorden die omschrijven waar de pagina over gaat en daar zoeken mensen op) in je titel, maar ook in de meta description.
  • De meta description moet de inhoud van de pagina omschrijven en niet langer zijn dan 175 karakters. Anders knipt Google de rest eruit.
  • Zet een duidelijke call-to-action in je omschrijving (indien relevant).
Bespeur foutpagina’s en repareer ze

Een 404-error ontstaat wanneer de URL (de link) van je pagina is veranderd en de oude URL niet doorverwijst naar de nieuwe URL. Dit kan ook voorkomen wanneer een link op je website naar een niet bestaande pagina verwijst.

404-errors zijn niet alleen vervelend voor je bezoeker, maar schaden ook het ‘crawling-proces‘ van Google. Heeft jouw website teveel 404 pagina’s, dan beoordeelt Google jouw website als slecht onderhouden en minder betrouwbaar. En dan daalt je ranking.

Hoe voorkom je dit? Door je website regelmatig te controleren en deze pagina’s te repareren met een ‘301 permanent redirect’. Hiermee verwijs je de oude URL door naar de nieuwe.

Vind je dit ingewikkelde materie en wil je het uit handen geven? Neem contact op met ons development label Site.nu en wij helpen je verder!

Gebruik internal links

Het crawlen en indexeren van Google gaat in de vorm van een kettingreactie: de algoritmes die Google gebruikt volgen het pad van link tot link. Het is dus belangrijk dat er naar iedere pagina op je website gelinkt wordt. Als je een blog schrijft, raden we je ook aan om in de blog zelf naar andere artikelen te linken. Dat is niet alleen voor Google fijn, maar ook voor je bezoekers. Zij lezen straks misschien ook de artikelen die gerelateerd zijn en blijven dan langer op je website! Over intern linken gesproken, lees hier meer over hoe Google als zoekmachine werkt. 

Bepaal een sterk zoekwoord en focus daarop

Het zoekwoord waarop de focus ligt, is eigenlijk het hoofdonderwerp van de inhoud van de pagina. Het is tegelijkertijd de zoekterm waarmee gebruikers jouw pagina kunnen vinden. Om meer inzicht te krijgen in welke zoekwoorden voor jouw content relevant zijn, kun je deze hulpmiddelen gebruiken:

  • Google Adwords Keyword Planner: om nieuwe en gerelateerde keywords te vinden.
  • Answer the Public: hier ligt de focus op welke vragen mensen hebben over een bepaald onderwerp (lees: keyword). Je kunt hier ook inspiratie opdoen voor nieuwe artikelen.
  • Google Trends: vergelijken van keywords, ook op basis van geografie en seizoen!

En vergeet niet om je zoekwoorden terug te laten komen in de introductie van je artikel. Google bekijkt deze om te bepalen waar je artikel over gaat (het hoofdonderwerp moet je hier dus aankaarten). Tegelijkertijd moet je de lezer weten te prikkelen om je pagina verder te lezen. Lees hier meer over het neerzetten van een goede headline.

Recyclen

Het ‘re-publishen’ – ofwel het updaten – van oude content is een goede manier om structuur aan te brengen. Via Google Analytics kun je bekijken welke contentpagina’s het meest bezocht worden, om die vervolgens op te frissen en nog relevanter te maken. Zoekmachines belonen pagina’s die geüpdatet worden!

Content Management
Gebruik Google Search Console

Met deze gratis tool krijg je direct meer inzicht in hoe jouw website in zoekopdrachten presteert. Je kunt bijvoorbeeld zien op welke zoekwoorden je wordt gevonden en hoeveel mensen daadwerkelijk op jouw website klikken. De tool helpt je ook om 404 pagina’s te ontdekken en je kunt geoptimaliseerde webpagina’s doorsturen naar de Google index. Handige tool!

Monitoren

Net als de Google Search Console, kan Google Analytics (GA) je helpen om inzicht te krijgen in je SEO-prestaties. Met GA kun je het gedrag van bezoekers op je website analyseren. Check dagelijks de belangrijkste KPI’s (key performance indicators) zoals paginabezoek, bouncepercentage en gemiddelde bezoekersduur. Die kun je weer vergelijken met andere pagina’s of andere periodes, om erachter te komen welke pagina’s het goed en minder goed doen.

En dit is nog maar het puntje van de ijsberg. Search Engine Optimization is een ongoing process, en het kan veel tijd kosten. Gebruik je een WordPress website? Dan raden we je ook aan om de SEO-tool Yoast te gebruiken. De tool – die overigens door de Nederlander Joost de Valk is gemaakt – beoordeelt hoe SEO-proof jouw websitepagina is en geeft je praktische tips om te verbeteren. Succes!

Petra de Niet

No Comments

Post a Comment