Hoe zorg je voor aantrekkelijke visual content?

Iedere organisatie maakt content, of het nu om interne communicatie met werknemers gaat of communicatie met consumenten. Door middel van content communiceer je, draag je een boodschap over. We hebben al eerder tips gegeven over bloggen, hashtags en het schrijven van een pakkende headline – nu pakken we door op visual content. Minstens net zo belangrijk – al dan niet belangrijker!
Visueel pakt de aandacht

Een visuele boodschap grijpt de aandacht veel sneller en effectiever dan tekst. Foto en video berichten op social media krijgen meer likes, shares en engagement (betrokkenheid) dan een simpele tekst-update. Visuals helpen ook volgers de boodschap beter te begrijpen. Zo onthouden we 80% van wat we zien, 20% van wat we lezen en maar 10% van wat we horen. Onderzoek van MIT toont zelfs aan dat ons brein afbeeldingen in 13 milliseconden (!) kan verwerken – dat is ongelooflijk snel.

Visuele elementen worden steeds belangrijker binnen content en social media strategieën. Dus, denk altijd na over bijpassende visuals.

Neem onze tips mee in je nieuwe strategie:

#1 Hou het simpel en relevant

Zorg ervoor dat het beeld de tekst ondersteunt (en andersom). Het moet een aanvulling zijn op, en makkelijk te begrijpen. Foto en video zijn super goede storytellers: een op-de-vloer video, grappige meme of prachtig plaatje met quote vertel je een verhaal.

Hoe maak je nou een mooie foto?

Facebook geeft een aantal tips:

  • zorg ervoor dat je een goede camera hebt. Gelukkig hebben de nieuwste smartphones professionele beeldkwaliteit
  • hou het simpel. Focus je bijvoorbeeld op een close-up van een product, of een tevreden klant 🙂
  • speel met perspectief en maak je foto eens van een onconventionele hoek (van helemaal beneden of boven bijvoorbeeld).
Hoe kom je aan relevant beeldmateriaal?

Er zijn genoeg gratis (Unsplash) en betaalde beeldbanken (Getty Images) waar je zogenoemde stock afbeeldingen kunt downloaden. Wij raden je wel aan om eigen beeld te gebruiken. Heb je geen goede fotograaf in huis? Onze huisfotograaf Nick is een topper!

Let op! Download niet zomaar foto’s van Google of andere websites, iedere visual is namelijk beschermd door copyrights. Het delen van beschermde visuals zonder toestemming van de maker is illegaal.
Gebruik altijd eigen beeld of beeld van officiële beeldbanken.

#2 Denk niet alleen in afbeeldingen

Het is een goede basis, maar visual content is meer dan alleen foto’s. Denk altijd na hoe je jouw content op verschillende manieren visueel kan ondersteunen.

Zo kun je saaie cijfers, methodes en werkprocessen uitbeelden in grafieken en illustraties. Dit helpt je lezer om (lastige) informatie makkelijker op te nemen en het wordt vaker gedeeld.

Met infographics kun je belangrijke feiten samenfatten. Het ziet er mooi uit, is shareable én met deze gratis tools (Piktochart en Infogram) makkelijk te maken. Je kunt er ook voor kiezen om je blogs aan te bieden in video, zoals wij met deze blog over de AVG gedaan hebben. Laat je lezer zelf kiezen of hij liever leest of kijkt/luistert.

Let op! Wil je video’s verspreiden via social media? Let er dan op dat je video ook zonder geluid bekeken kan worden, dus voeg ondertiteling toe! 85% van Facebook-video’s wordt namelijk bekeken zonder geluid.

#3 Deel je (visual) content op meerdere kanalen

Door je content visueel te ondersteunen zorg je al voor meer bereik, maar door je content ook nog op meerdere platformen te delen, kun je nóg meer awareness creëren (views). Wij raden altijd aan om in ieder geval op de drie grote platformen (Facebook, Twitter en LinkedIn) consistent te posten. Het is in ieder geval belangrijk om je doelgroep aan te spreken en op de platformen te zitten die zij gebruiken!

Let op! Ieder platform vraagt ook weer om een eigen aanpak. Dezelfde post op Twitter (gekenmerkt door korte en krachtige posts met hashtags) moet je in een andere vorm gieten voor bijvoorbeeld LinkedIn (zakelijk). Heb je vragen over jouw social media strategie of wil je het helemaal uit handen geven? Neem contact met ons op!

New call-to-action
Nog niet overtuigd?

Een echte marketeer of ondernemer wil duidelijke cijfers zien. Wat levert visual content marketing nou daadwerkelijk op? It’s all in the numbers!

  • social content mét relevante visuals krijgt 94% meer views dan content zonder
  • tweets met afbeeldingen krijgen 150% meer retweets dan tweets zonder
  • Facebook posts met afbeeldingen ontvangen 2.3 keer zoveel engagement
  • artikelen met een afbeelding na elke 75-100 woorden worden twee keer zo vaak op social media gedeeld dan artikelen met minder plaatjes
  • LinkedIn posts met afbeeldingen genereren 98% meer comments
  • infographics verhogen verkeer naar je website met 12%.
Milou

No Comments

Post a Comment