Hoe schrijf je een goede headline?

Een goede headline schrijven is een skill. Je hebt niet veel tekens, dus hoe doe je dat?

Liever de vlog kijken over Headlines? Klik op deze zin!

Headlines bepalen of iemand wel of niet tijd gaat investeren in het lezen van jouw artikel. Een goede headline kun je omschrijven als:

  • Aantrekkelijk
  • Engaging
  • Onweerstaanbaar
Voorbereiding

Alleen hoe zet je zoiets beknopt goed en neer? Een aantal dingen om voor jezelf op te schrijven voordat je aan de slag gaat:

  • Wat is de kern van het verhaal: waar gaat het verhaal nou écht over?
  • Focus op één specifiek onderwerp.
  • Houd rekening met keywords, verwerk deze in je headline.
  • Wat is de hoofdactie (belangrijkste werkwoord) van je verhaal?
  • Hoe zou je het verhaal aan een vriend(in) vertellen in 6 woorden?
Paar trucjes

Limiteer jezelf in het omschrijven van je artikel en geef jezelf maar een bepaald aantal woorden. Een beetje druk gaat je helpen om verder te komen! Het is ook belangrijk dat je weet op welke doelgroep je focust, daarmee kun je de headline specifieker maken. De lezer wil weten wat hij eruit kan halen. Dit moet scherp en duidelijk terugkomen in de headline. Stel jezelf daarom de volgende vragen:

  • Helpt het om een probleem op te lossen?
  • Staat er belangrijke informatie in voor die persoon?
  • Leer je een waardevolle les?
  • Geef je tips mee over een relevant onderwerp?
  • Imponeer je iemand?

Nu je dit allemaal op een rijtje hebt, kunnen we de volgende stap zetten in het schrijven van een goede headline!

Cut the bullshit!

Een goede headline is uniek. Het is zeker goed om te kijken bij andere artikelen die over hetzelfde onderwerp gaan, maar kopieer het niet! Geef jouw headline een persoonlijke draai of maak het controversieel. Wees specifiek (dat kan ik niet vaak genoeg zeggen): cut the bullshit! Je wilt geen lezers die niet geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp omdat je headline te vaag is. Zodra ze merken dat het artikel niet is wat ze ervan hadden verwacht, gaan ze er weer vandoor.

Om dat te voorkomen, zijn action words belangrijk. Gebruik woorden die indruk maken bij de lezer en schrijf altijd in actieve vorm. Dit zijn nog meer mooie voorbeelden van elementen die belangrijk zijn bij een headline:

  • Conflicten: drama baby!
  • Prominentie: denk hierbij aan celebrity endorsement.
  • Herkenbaarheid: heeft de lezer ook te maken met deze situatie in zijn leven?
  • Urgentie: waarom moet de lezer nu iets met jouw artikel doen?
Laatste tips…

Vergeet natuurlijk niet SEO! Zet de belangrijkste kernwoorden vooraan in je headline. Google laat namelijk als eerst jouw headline zien en mensen lezen van links naar rechts. Zoek de woorden uit de headline op in Google Trends, dan weet je hoe trendy (en hoeveel zoekopdrachten) de woorden uit jouw headline zijn. Sterker nog, dat kan je bekijken per land/provincie/stad!
Bedenk ook op welke woorden jij zelf zou zoeken in Google als je op zoek zou zijn naar informatie waar jouw artikel over gaat.

Vermijd clickbait headlines! Met clickbait kun je nooit voldoen aan de verwachting die je schept en het lezen van het artikel is (bijna) altijd een teleurstelling. Dat wil je niet!

Als laatste is alliteratie altijd fijn om te gebruiken. Hersenen nemen dat makkelijker op.

Genoeg inspiratie om mee aan de slag te gaan! Vergeet niet dat het veel testen en uitproberen is, om uit te vinden wat jouw stijl is en wat voor jouw doelgroep werkt.

In deze vlog vertel ik je alles over Headlines:
Petra de Niet

No Comments

Post a Comment