Blog nieuwsbrieven

Hoe maak je een nieuwsbrief die mensen echt willen lezen?

Help! Je bent tijdens een marketing overleg door je team aangewezen als ‘chef nieuwsbrief’. Jullie organisatie verlangt naar meer betrokken klanten, meer sales of gewoon top-of-mind zijn bij de doelgroep. Jij moet hier met een nieuwsbrief voor zorgen. Herken je dit paniekmoment? Adem even rustig in en uit. Lees hier welke stappen jij moet nemen om een goede nieuwsbrief neer te zetten!

Nieuwsbrief uit handen geven? 

New call-to-action

Een nieuwsbrief is de perfecte manier om je doelgroep te informeren over je organisatie – ze zijn persoonlijk, consistent en gericht. Een nieuwsbrief bestaat uit veel ingrediënten: het is niet vanzelfsprekend dat het een succes wordt. Het vraagt om een duidelijk plan en goede uitvoering! Je wilt namelijk dat mensen je nieuwsbrief openen, lezen en getriggerd worden om je website een bezoekje te brengen.

Laten we beginnen met het voorbereidende werk…

Wees kritisch: is een nieuwsbrief nodig?

Vaak beginnen bedrijven met een nieuwsbrief, maar stoppen er na 2 maanden weer mee. Het kan ermee te maken hebben dat de markt er niet op zat te wachten of de executie niet goed is uitgevoerd. Zonde! Hoe voorkom je dit? Onderzoek de industrie (hebben conculega’s succesvolle nieuwsbrieven?), de doelgroep (is de doelgroep geïnteresseerd in een nieuwsbrief?) en de middelen (heb je genoeg tijd, geld en middelen om het project tot een succes te maken?).

Stel doelen vast

Wat wil je bereiken met de nieuwsbrief? Wil je jouw klantenbestand vergroten, mensen naar je website krijgen, nieuwe producten aan de man brengen of iets anders? Dit bepaalt welke richting je met de inhoud van de nieuwsbrief (content) op wilt gaan. Daarnaast kun je door concrete doelen vast te stellen analyseren of je nieuwsbrief daar een positieve invloed op heeft gehad. Meten is weten!

Wat wil je communiceren? Focus!

Eén van de belangrijkste valkuilen is dat nieuwsbrieven focus en een rode draad missen. Het gaat van nieuws over producten naar verhalen over medewerkers, blogs en events. Stay focused! Wij sturen bijvoorbeeld drie soorten nieuwsbrieven (waar mensen zich apart voor kunnen aanmelden) met daarin updates over content, campagnes of community. Jij kan er ook voor kiezen om nieuwsbrieven te versturen naar een specifieke groep klanten die behoefte heeft aan info over een bepaald onderwerp. De kans is dan groter dat ze jouw e-mail interessant vinden!

Minimaliseer promotie en maximaliseer informatie

Een voorbeeld: stel dat je graag shopt bij een bepaalde online winkel. Je hebt je aangemeld voor hun nieuwsbrief en ontvangt nu twee keer per dag (!) een mailtje om te kopen, kopen en nog eens kopen. Irritant! Jij bepaalt zelf wel wanneer je daar tijd/geld/zin voor hebt. Je krijgt veel minder weerstand van een wekelijks mailtje met de laatste tips en trends.

Denk aan het design

Het is dus belangrijk dat je nieuwsbrief een duidelijke focus heeft. Die focus is niet alleen belangrijk als het gaat om inhoud, maar ook als het gaat om het design van de nieuwsbrief. Creëer een template met vaste opmaak, met een uitgesproken huisstijl en genoeg wit-ruimtes. Een huisstijl zorgt voor herkenbaarheid en witruimtes geven je lezers genoeg rust bij het lezen. Belangrijk: zorg dat je e-mail ook op smartphone goed te lezen is, mobile first!

Het voorbereidende werk is gedaan, nu kunnen we aan de slag! Volg deze stappen bij het maken van jouw nieuwsbrief. 

1. Content verzamelen en selecteren

Aan de hand van de doelen heb je de nieuwsbrief een bepaalde focus gegeven. Met deze focus ga je op zoek naar content. Zijn er nieuwe producten uitgekomen, nieuwe medewerkers gestart, nieuwe blogs verschenen of vacatures vrijgekomen? Bepaal welke content je in de nieuwsbrief gaat verwerken. Wij lichten bijvoorbeeld elke week standaard drie blogs uit.

2. Maak afbeeldingen in orde

Zorg voor aantrekkelijke en sprekende visuals. Voeg daarnaast alt-teksten (dit is de omschrijving van de afbeelding) toe aan je afbeeldingen. Daarin moet je concreet en kort omschrijven wat er op het plaatje staat. Als de afbeelding bij iemand niet laadt, kan hij of zij in die omschrijving lezen wat er op de afbeelding te zien is. Google vindt goed ingevulde alt-attributen ook fijn en geloof me, jij ook! Het helpt je namelijk hoger in de zoekresultaten te komen. Doe dit dus ook op je website!

3. Test voordat je verstuurt!

Is de nieuwsbrief gevuld, herlezen, herschreven en klaar om verstuurd te worden? Stuur een test e-mail naar jezelf en open het op verschillende browsers (zoals Chrome, Internet Explorer, etc.), op verschillende systemen (Apple en Windows) en op verschillende apparaten (desktop en smartphone).

4. Denk aan de GDPR

Sinds 2018 is de wetgeving een stuk strenger wat betreft het opslaan en gebruik van digitale gegevens. Onthoud dat je alleen nieuwsbrieven mag verzenden naar mensen die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Verder moet er in de footer (onderaan de e-mail) een knop zitten om af te melden voor de nieuwsbrief.

5. Analyseer

Het is een week geleden dat je de nieuwsbrief hebt verzonden, tijd om de resultaten te bekijken! Hoeveel mensen hebben de e-mail geopend? Hoeveel mensen hebben doorgeklikt naar je website? Welke elementen waren het meest succesvol? Aan de hand van deze informatie kun je jouw volgende nieuwsbrief nog beter maken!

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je ons advies? Stuur een mailtje naar info@sendtodeliver.nl

Petra de Niet

No Comments

Post a Comment