Hoe gebruik je hashtags op social media?

Hashtags worden veel gebruikt op social media. Vooral Twitter en Instagram staan er bekend om. In deze blog lees je hoe je een hashtag op de juiste manier gebruikt en op welke platformen je ze het best in kunt zetten!

Liever de vlog kijken over hashtags? Klik op deze zin!

Hashtags zijn bedacht om een bepaald stuk content aan een bepaalde categorie toe te wijzen. De eerste keer dat een hashtag werd ingezet, was bij bosbranden in Californië en het heeft zijn bestaansrecht gekregen tijdens de Iraanse protesten tijdens de verkiezingen in 2009.

Waarvoor worden hashtags gebruikt?

Een hashtag is een woord waarvoor een hekje (#) staat (duh). Om te beginnen is het goed om te weten waar hashtags op social media voor worden gebruikt:

  • Om een post in een bepaalde categorie te plaatsen.
  • Een manier om content op social media te filteren.
  • Met een hashtag laat je mensen weten waarover de post gaat.
  • Om je post grappiger te maken.
  • En het is natuurlijk prachtig om irrelevante hashtags achter je post te zetten (maar pas hier wel mee op!).

Een hashtag is dus eigenlijk een soort filter voor je content. Door een bepaalde hashtag achter je post te zetten, bereik je een doelgroep die actief zoekt op dit onderwerp. Een hashtag die niet bij je post past, kan ook averechts werken. Het is dan niet relevant en daar zijn online platformen ‘allergisch’ voor. Je bereikt niet de mensen die je wilt bereiken, en de mensen die op de hashtag zoeken, raken teleurgesteld omdat de content er niet bij past. Zoek dus altijd je hashtag eerst voor de zekerheid op, voordat je hem gebruikt.

Op welke kanalen kun je het beste hashtags begruiken?

Hashtags werken het beste op Twitter en Instagram. Dat komt omdat dit open kanalen zijn.
Facebook en LinkedIn zijn gesloten kanalen. Mensen zijn daar niet op zoek naar mooie plaatjes of interessante content op basis van hashtags, maar naar informatie over hun vrienden of zakelijke connecties binnen hun netwerk. Je zult maar een heel klein percentage interactie ‘vangen’ met hashtags op deze kanalen. Uit eigen ervaring weet ik dat mensen hashtags op Facebook en LinkedIn irritant vinden. Gebruik ze dus vooral op Twitter en Instagram!

Hoe vind je de beste hashtags?

Als je een hashtag neerzet op Twitter of Instagram, dan krijg je vaak suggesties. De suggestie die bovenaan staat, is vaak de hashtag met de meeste interactie, omdat deze het vaakst wordt gebruikt. Dat betekent niet meteen dat het de beste hashtag is. Op de bovenste hashtag kunnen miljoenen mensen posten, dat betekent dat je post binnen 3 seconden “verdrinkt” in de Instagram foto’s of tweets en je dus onvindbaar bent op die hashtag. Daarnaast is de doelgroep van de hashtag met een heel hoge interactie totaal niet specifiek. Het is beter om een specifieke hashtag te gebruiken met betrekking op het onderwerp van jouw foto. Wat bedoel ik met een specifieke hashtag? Dat is een hashtag waar op het eerste gezicht weinig of minder interactie op is, maar de interactie die erop zit wél de doelgroep is die je wilt bereiken. Daarnaast is er ook minder “troep” op te vinden of mensen die heel veel irrelevante hashtags onder hun foto zetten voor aandacht. Deze specifieke hashtags worden ook wel de ‘longtail’ genoemd.

Ken je een goede hashtag en wil je weten welke andere hashtags er aan gerelateerd zijn? Of wil je nog betere hashtags vinden, gebruik dan deze handige sites/tools:

  • Ritetag: Helpt je een goede tweet te maken met de juiste hashtags. Deze tool kan de tweets ook voor je inplannen en plaatsen!
  • Hashtagify.me: Hier kun je een hashtag invoeren en dan krijg je een schema te zien welke hashtags met elkaar in verbinding staan op Twitter. Erg handig als je effectief met je hashtag wilt targetten!

Zo, nu kun je aan de slag met #hashtags! De belangrijkste tip blijft toch wel: zoek de hashtag die je gebruikt altijd eerst op binnen het platform zelf. Dan weet je in welke ‘stream’ jouw post terecht komt en of die stream bij jouw bericht past.

Succes!

In deze vlog meer over hashtags:
Petra de Niet

No Comments

Post a Comment