Hoe bouw je een online marketing funnel?

Een groot onderdeel van online marketing is het meten van je marketing werkzaamheden. Het is belangrijk om de resultaten te baseren op data in plaats van op ‘onderbuik gevoel’. Een mooie basis kun je leggen met een funnel. In deze blog leer je hoe je zo’n funnel bouwt!
Waaruit bestaat een funnel?

Een simpele basis funnel bestaat uit vier onderdelen:

  • Weergaven: aantal keer dat je online advertentie is bekeken. Dit zijn geen unieke weergaven. Iemand kan dus meerdere keren de advertentie hebben gezien.
  • Klikken: aantal klikken naar je landingspagina. Dit is een pagina waarop uitgebreide informatie staat waarmee je adverteert.
  • Leads: aantal mensen die hun gegevens hebben achtergelaten om contact op te nemen met jouw bedrijf omtrent de informatie waarmee jij geadverteerd hebt.
  • Conversies: aantal mensen die ook daadwerkelijk vanuit de online advertentie een product hebben gekocht.

Leer in deze blog meer over online marketing terminologie en afkortingen. Ik raad je aan deze te lezen, voordat je een funnel gaat maken.

Hoe maak je een berekening met een funnel?

Bij het maken van funnels kun je het beste werken in Excel. Dan is het wel handig dat je er enige kennis over hebt, want je moet wat simpele formules inbouwen.

Zet in Excel de hierboven genoemde onderdelen onder elkaar en zet de daadwerkelijke cijfers er achter. Deze cijfers haal je uit bijvoorbeeld Google Analytics of je CRM.

Vervolgens kun je de volgende percentages berekenen:

  1. Weergaven die hebben door geklikt naar de landingspagina: CTR
  2. Landingspagina bezoekers die hun gegevens hebben achtergelaten: LR
  3. Het aantal leads dat een aankoop heeft gedaan: CVR

En voilà, je hebt de eerste funnel berekend!

Wat heb je aan een funnel?

Wanneer je de percentages van de onderdelen onder elkaar zet, kun je in één oogopslag zien waar het eventueel fout gaat.

Als je ziet dat maar 1% van de weergaven doorklikt naar de landingspagina, weet je dat er iets misgaat met de advertentie. Wanneer 40% doorklikt naar de landingspagina, maar 0%zijn gegevens achterlaat, dan moet je aan de slag met de landingspagina.

Als laatste kun je aan de CVR zien hoe de kwaliteit van de leads zijn (wat je weer kunt aanpassen in je targeting van de advertentie) en hoe goed de leads worden afgehandeld. Wanneer de CVR laag is, kan het bijvoorbeeld liggen aan een te lange follow-up tijd. Dan zou je moeten nadenken of het tijd is om een marketing tool aan te schaffen waarin automation zit, om zo de follow-ups te automatiseren. Dit is uiteraard een kwestie van doortesten.

Kortom, een funnel geeft je veel informatie waarmee je flink kunt optimaliseren!

Hulp nodig bij je funnel?

Het maken van een goede funnel is per organisatie anders. Dit komt omdat elke organisatie een andere “keten” heeft. Maar met een basis funnel kom je al een heel eind. Wij hebben een simpele funnel voor je opgemaakt, die je naar de hand van jouw organisatie kunt invullen.

In deze simpele funnel staan de belangrijkste elementen al op een rijtje en zijn de formules ingebouwd. Download ‘m hier:

New call-to-action

Wat zijn de vervolgstappen?

Heb je het ‘funnelen’ een beetje onder de knie? Dan wordt het eenvoudiger om de uitkomsten van de volgende campagnes te voorspellen. Met deze voorspelling kun je advertentiekosten budgeteren en de capaciteit van de organisatie voor de komende campagne beter inschatten. Als je voorspelt dat er 150 mensen teruggebeld moeten worden in 3 dagen, dan weet je dat de capaciteit van 2 recruiters niet genoeg is.

De volgende stap is het bouwen van een real-time dashboard, die je vervolgens kunt delen met de organisatie. Zo weet iedereen wat de status van de gehele campagne is, dat gaat namelijk verder dan alleen de online advertentie!

Geef je dit liever uit handen of wil je advies op dit gebied? Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op:

New call-to-action
Petra de Niet

No Comments

Post a Comment