Hoe bouw je een online community voor jouw bedrijf?

Je kunt een hele hoop doen om jouw bedrijf succesvol te maken. Je kan vol inzetten op Public Relations (PR), een vlijmscherpe marketingcampagne starten of zelfs nieuwe producten of services bedenken om een andere (grotere) doelgroep aan te trekken. Maar één van de beste dingen om te doen om je bedrijf sky high te laten gaan, is het opbouwen van je eigen branded community.

Je kunt een branded community zien als een groep mensen (jouw klanten en/of mensen die binnen de doelgroep vallen) die zich identificeren met jouw bedrijf en deelnemen op jouw platform (website, applicatie of social mediakanalen) om ideeën, verhalen en content te delen.

Wat heb ik precies aan een community?

Er zijn talloze voordelen op te noemen, dit zijn volgens ons de belangrijkste om te onthouden:

Verhogen van loyaliteit

Als je het gevoel hebt dat jij je ergens kunt uiten en je ook nog eens gehoord wordt, krijg je een gevoel van veiligheid. Zo werkt het ook bij consumenten, alleen resulteert het dan vooral in loyaliteit. Consumenten binnen een hechte branded community kiezen dus vaker voor dat merk, dan dat ze een ander merk uitproberen.

Brand ambassadeurs

Een selecte groep van de community kan zelfs zó erg fan worden dat ze het anderen gaan aanraden of zelf content gaan maken en delen dat over een product of dienst van het merk gaat. Grote kans dat je hiermee nieuwe klanten aantrekt. En dat helemaal voor niks!

Feedback en ideeën

Uit een community kun je waardevolle informatie halen. Als je maar de juiste vragen stelt en goed luistert. De informatie die je krijgt, kan je helpen met het in kaart brengen van de plus- en minpunten van je product, tot het creëren van nieuwe concepten (co-creatie).

Waarde toevoegen

Een community bouw en onderhoud je niet alleen door even op social media een pagina aan te maken, mensen uit te nodigen en af en toe een leuke post te delen. Je moet je community onderhouden en voeden met hoge kwaliteit content, een flinke dosis waardering en inzetten op klanttevredenheid. Belangrijk: daar hoort ook webcare bij!

User-generated content

Alles wat deelnemers van de community maken, delen en verspreiden, kan waardevol zijn voor jouw business. Niet alleen wat betreft content marketing, maar vooral wat betreft SEO. Google vangt iedere nieuwe link en artikel op en indexeert deze voor toekomstige zoekopdrachten. Tegelijkertijd groeit de autoriteit van jouw bedrijf online, waardoor je hoger in de ranglijst verschijnt. Een win-winsituatie!

Goed… Beginnen dan maar?

Oké, we weten nu wat een sterke community een bedrijf kan opleveren, maar hoe gaan we nu concreet aan de slag? Een community starten en onderhouden is echt een specialisme en het zal veel bloed, zweet en tranen kosten. Iedere ogenschijnlijk simpele stap moet je tot in detail uitwerken en continu optimaliseren en je strategie verstevigen.

  • Weet voor wie je de community bouwt. Doe gedegen doelgroeponderzoek om erachter te komen welke social kanalen gebruikt worden, welke interesses de doelgroep heeft en welke taal gesproken wordt. Dit moet je matchen met de huisstijl en tone of voice van jouw bedrijf. Bepaal daarnaast wie er verantwoordelijk is (stel je intern mensen aan of besteed je het uit?).
  • Wat ga je uitdragen? Welke content ga je verspreiden en om welke informatie ga je vragen? Wat heeft de consument aan de community? Het moet niet alleen jouw bedrijf iets opleveren, maar ook van waarde zijn voor mensen in jouw community.
  • Waarom is de community belangrijk? Wat zijn de doelen? Beschrijf goed wat jouw business uniek maakt (USP), waarom je relevant bent, wat je visie is en wie jouw ideale klant is. Breng tegelijkertijd in kaart wat het jouw klanten oplevert om deel te nemen aan de community.
  • Plannen, plannen en nog eens plannen. Iedere strategie vraagt om een concreet uitvoerplan, net als het bouwen van een community. Een maandelijkse kalender met daarin een contentagenda en een analyse sectie, helpt je om je doelen te behalen.
Nog even dit…

Wil je dolgraag een community opbouwen, maar ontbreekt het jezelf aan tijd, energie en/of mankracht? Geen zorgen! SendtoDeliver is expert op het gebied van Community Management en we hebben genoeg knappe koppen om voor jou een krachtige, loyale community op te bouwen. Bekijk hier hoe wij te werk gaan.

Milou

No Comments

Post a Comment