Hoe bouw je een goede Facebook advertentie?

Op Facebook adverteren lijkt zo makkelijk… Je klikt naast je bericht op ‘promoot’, gooit er wat geld tegenaan en gaan! Likes stromen binnen, alleen levert dat geen conversie op. Hoe kan dat nou? Leer in deze blog adverteren op Facebook!

Liever de vlog kijken over het schrijven van een blog? Klik op deze zin!

Er zijn zoveel webinars over adverteren op Facebook. Ik moet je helaas teleurstellen: dit leer je echt niet in één gratis webinar. De top online marketeers hebben hiervoor gestudeerd, cursussen voor gevolgd en jaren ervaring in opgebouwd. Zoals eigenlijk alle mensen die in hun vakgebied uitmuntend zijn. Yogaleraar word je ook niet na het kijken van een webinar van een uurtje, right?

In deze blog geef ik je de belangrijkste handvatten om een (eerste) kleine campagne op te zetten op Facebook. Maar verwacht niet dat je met €10 advertentiegeld, zonder ervaring in Facebook adverteren, €10.000 omzet gaat genereren.

Facebook Business Manager inrichten

Adverteren op Facebook doe je met de Facebook Business Manager (BM). Dit is iets anders dan via je Facebookpagina op “promoot” klikken. Bij het inrichten van de BM moet je het volgende op orde hebben:

  • Zakelijke e-mailadres voor het aanmaken van een account
  • Facebookpagina(’s), deze koppel je aan de BM
  • Instagram account(s), deze koppel je aan de BM

Heb je je BM aangemaakt? Koppel dan je Facebookpagina(‘s) en Instagram accounts(s). Vergeet ook niet een advertentieaccount in (dit moet je vaak twee keer doen)aan te maken. Zonder een advertentieaccount kun je niet adverteren. Dit doe je binnen de BM.  Bij je advertentieaccount kun je het volgende maar één keer inrichten, dus zorg dat je het in één keer goed doet:

  • Timezone
  • Valuta

Vind je het moeilijk om jouw BM in te richten? Facebook heeft een gratis leerschool genaamd Facebook Blueprint. Daar heb je onder andere cursussen over het op- en inrichten van de BM.

Wat zijn de voordelen van een Business Manager?

Het hebben van een BM account heeft een aantal voordelen:

  • Je scheidt je privé en business activiteiten
  • Het gebeurt niet meer dat je per ongeluk met jouw bedrijfspagina iets liked (bijvoorbeeld je eigen bedrijfsberichten)
  • Facturen gaan via je zakelijke rekening en je kunt makkelijk een overzicht downloaden.
  • Je kunt doelen voor jouw advertenties instellen (bereik, leads, conversies, aanmeldingen voor events, ect.) en analyseren of je deze behaald hebt

Handig om te gebruiken dus!

Hoe zet je jouw eerste campagne op in Facebook?

Oké, je BM is ingericht. Nu ga je jouw eerste campagne bouwen. Voordat je begint is het handig om de structuur van het programma te kennen. Er zijn 3 ‘lagen’:

  • Campagnedoel: bepaal wat het doel van de campagne is (klikken, leads, betrokkenheid).
  • Doelgroepen: bepaal wie je wilt bereiken met de advertentie(s).
  • Advertenties: hier maak je de advertentie(s).

Laten we zeggen dat jij graag een landingspagina van je website wilt promoten. Het doel is dan “klikken” naar de landingspagina genereren.

Hoe bepaal je de doelgroep?

Voordat je de doelgroep in de campagne bouwt, stel je jezelf eerst de volgende vragen:

  • Wat is het budget per dag om mee te adverteren per doelgroep?
  • Op welke locatie wil ik mensen bereiken, met welke maximale radius en waarom hier?
  • Wat is de leeftijd van mijn doelgroep? Als je een range hebt van 18-67 jaar, moet je groepen maken van leeftijden op basis van levensfases van je doelgroep. Iemand van 67 jaar oud is echt een ander persoon dan iemand van 18 jaar.
  • Wat zijn de interesses en welke demografische kenmerken heeft de doelgroep?

Voor een eerste campagne kun je dit zo breed mogelijk opstellen en aan de hand van analyses na een week fine-tunen.

Hoe maak je een goede advertentie?

Facebook is heel streng wat betreft advertenties: er zijn veel regels aan verbonden. Heb je lak aan deze regels of denk je dat Facebook daar geen consequenties voor heeft? Wel dus. In het ergste geval keurt Facebook de advertentie af en wordt deze niet vertoond. Als Facebook jouw advertentie niet optimaal vindt, wordt het bereik vernauwd (dan krijg je niet het volle bereik waar je in principe wel voor betaalt). Dit heeft alles te maken met de mission statement van Facebook: be relevant. Denk hier altijd aan wanneer je een advertentie ontwerpt.

Voordat je begint met het maken van je advertentie, is het handig om de ad guide van Facebook door te nemen. Hierbij zijn vooral de regels omtrent afbeeldingen erg belangrijk. Als dit je eerste advertentie is in de BM, dan raad ik aan om te beginnen met het adverteren met één afbeelding.

Hoe kies je de juiste advertentie afbeelding?

Welke afbeeldingen ga je gebruiken en vooral waarom deze? De afbeelding moet over het onderwerp van je advertentie gaan. Het liefst met een persoon erop én met heldere kleuren. Verder hebben Facebook (1200 x 628) en Instagram (1200 x 1200) verschillende afbeeldingsformaten. Houd daar rekening mee!

Heb je de advertentieafbeelding gekozen? Haal de afbeelding waarmee je wilt gaan adverteren voor de zekerheid door deze link heen om te checken of Facebook het goed zal keuren.

Hoe schrijf je de juiste advertentietekst?

Voor het schrijven van een goede advertentietekst, een aantal tips op een rijtje:

  • Schrijf een SMART advertentietekst
  • Bepaal welke landingspagina (niet je homepage!) je gebruikt voor je advertentie
  • Schrijf korte kop en link omschrijving (is de omschrijving van je landingspagina)
  • Vergeet niet om op ‘publiceren’ te klikken als het af is (controleer eerst alles)

In het begin ga je zeker fouten maken, omdat de BM op het eerste oog een doolhof lijkt: oefening baart kunst.

Hoe houd je jouw campagne het beste in de gaten?

Zorg ervoor dat je elke dag even een moment vrijmaakt om naar de campagne te kijken. Doe aanpassingen waar nodig op eventuele feedback die je krijgt via comments onder je advertentie. Misschien merk je zelf wel een verbeterpuntje op.  En, nog de laatste puntjes op de i:

  • Zet een budgetlimiet op je campagne (dit doe je in de eerste laag, bij campagnedoel)
  • Laat een klik naar een landingspagina niet meer kosten dan €1. Komt het hoger uit? Dan gaat er iets mis bij het afbakenen van de doelgroep of bij de advertentie zelf. Zet de campagne uit en onderzoek waar het aan kan liggen
  • Neem alle feedback die je ontvangt serieus!

Liever uit handen geven? Dat kan! Neem een kijkje op onze campagne pagina:

Campagne Management
In deze vlog leg ik je uit hoe je een goede Facebook advertentie bouwt:
Petra de Niet

No Comments

Post a Comment