Het geheim van storytelling

Wil je online de aandacht van je doelgroep grijpen? Wil je hen overtuigen fan te worden van jouw merk? Eén van de beste manieren om dat voor elkaar te krijgen, is met storytelling.
Waarom storrytelling?

Als ik door mijn feed op Facebook scrol – iets dat ik net te vaak doe – merk ik dat ik het meest gegrepen wordt door een persoonlijke twist aan een bericht. En dat is niet gek, want een goed verhaal heeft een positief effect op de aanmaak van oxytocine in je hersenen. Dat is een hormoon die het gevoel van vertrouwen aanwakkert. Persoonlijke verhalen lokken ook emoties uit, die veel invloed kunnen hebben in het aankoopproces. Belangrijk voor marketeers en contentmakers om te weten!

Emotie en storytelling

Wist je dat op Ebay producten met korte verhalen 64% hogere biedingen aantrekken? En dat uit onderzoek blijkt dat een schilderij 11% waardevoller wordt als het persoonlijke verhaal van de artiest bekend is?

Een goede story sluit aan bij de doelgroep die jij door en door kent. Daarnaast is het opwekken van emotie erg belangrijk. Volgens onderzoek van Salesforce heeft de emotie van een consument meer invloed op hun koopintentie dan feitelijke informatie van een bericht. Gebruik je trouwens een goede contentkalender om je story in te verwerken? Download via deze blog een goede contentkalender template. 

Storytelling kun je inzetten bij elke vorm van merkcommunicatie:

  • Evenementen
  • Advertenties en commercials
  • Podcasts
  • Social media (aan de hand van een contentkalender)
  • Whitepapers en e-books
Wat maakt een goed verhaal?

Een goed verhaal heeft een aantal checkpoints. Welke gebruik jij bij jouw storytelling?

  • Het verhaal moet entertaining zijn: het moet je aandacht grijpen en nieuwsgierigheid opwekken.
  • Het moet de lezer wijzer maken: of het nu gaat om een levensles of feitelijke kennis.
  • De lezer moet zich makkelijk kunnen identificeren met het verhaal: het moet herkenbaar zijn.
  • De structuur moet helder zijn.
  • Het verhaal moet blijven hangen door bijvoorbeeld humor, inspiratie of satire.

Zoek een goede blog op en kijk welke elementen van dit rijtje erin zitten en gebruik het als inspiratie voor je eigen storytelling!

Ken je doelgroep

Wil je een sterk verhaal neerzetten, dan moet je precies weten wie het gaat horen, kijken of lezen. Voordat je begint, moet je de doelgroep onderzoeken en een aantal persona’s opstellen. Wat zijn de belangrijkste normen en waarden van jouw doelgroep? Deze elementen kun je perfect terug laten komen in jouw verhaal (herkenbaarheid!).

De kern van je verhaal

Ieder verhaal – of het nu 2 of 60 minuten duurt – heeft een kern. Waar draait het verhaal om? What’s the point of your story? Vat dit samen in 5-10 woorden: dat is je kern. Een verhaal zonder clue is sowieso afgeschreven…

Het doel van je verhaal

Wat is het uiteindelijke doel van je communicatie? Wil je een persoonlijk verhaal neerzetten? Dan moet je story menselijke worstelingen, zoals win- en verliesmomenten, bevatten. Wil je een community starten? Dan moet je discussies losmaken of je volgers een podium bieden om hun verhaal te doen (maak het herkenbaar).

Social media app Vero: wat is het verhaal?
Een paar laatste tips

Je moet veel testen en uitproberen, wil je erachter komen wat de beste story voor jouw merk en doelgroep is. Nog een paar laatste tips:

  • Je storytelling is voor een groot deel visueel.
  • Blijf georganiseerd en houd een consistente storyline aan (vooral op social media heel belangrijk!).
  • Houd het simpel.
  • Gebruik de feedback van je doelgroep en speel daarop in.
  • Zorg ervoor dat jouw verhaal interactie genereert.
  • Vergeet niet te kijken naar data (wat werkt wel, wat werkt niet)!

Genoeg inspiratie om aan de slag te gaan met de strategie voor jouw storytelling.

Petra de Niet

No Comments

Post a Comment